Helge André Njåstad (FrP): Er helseministeren i gang med å modernisere regelverket for informasjon om produkter som bryggerier og gårder selger med alkohol?
Begrunnelse
FrP har lenge påpeika at praktiseringen av reklameforbudet framstår som eit kommunikasjonsforbud. Det er nesten ikkje mulig for aktørane å fortelle om sine egne produkt på internett og sosiale medier.
Den siste tiden har Helsedirektoratet ført tilsyn ved alkoholprodusenters bruk av sosiale medier. En rekke bedrifter har fått brev med advarsel om bøter dersom de ikke rydder opp i det direktoratet mener er reklame, og dermed brudd på alkoholloven.
Helsedirektoratet sin tolkning samsvarer ikke med det som på godt norsk kan kalles sunn fornuft. Det trengs derfor politisk styring av direktoratet så denne tolkningen ikke blir stående. Der er derfor positivt at statsministeren i valgkampen åpner for å se på denne lovgivningen. Det er derfor naturlig å spørre om helse- og omsorgsministeren er i gang?