Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3133 (2024-2025)
Innlevert: 16.09.2025
Sendt: 16.09.2025
Besvart: 23.09.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Mener statsråden at praksisen i Fredrikstad, der elever med funksjonsnedsettelser blir skjermet bak gjerder, er forenlig med barns rett til et inkluderende skolemiljø?

Begrunnelse

På flere skoler i Fredrikstad er det satt opp inngjerdede områder i skolegården for elever med funksjonsnedsettelser. Tiltaket er begrunnet med sikkerhet, men har møtt sterk kritikk fra foreldre, fagmiljøer og organisasjoner som mener det er stigmatiserende og i strid med både opplæringsloven, barnekonvensjonen og CRPD. Saken reiser spørsmål om barns rett til inkludering, og om manglende ressurser i skolen fører til løsninger som krenker elevers verdighet.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolene skal først og fremst arbeide for at alle elever opplever å høre til og være en del av et fellesskap. Det er kommunens ansvar å finne gode løsninger for sine elever innenfor gjeldende regelverk. Jeg gjør i den anledning oppmerksom på at det er flere lover og regler som setter rammer for utformingen av skolens uteområder, blant annet reglene om skolemiljø i opplæringsloven og regler i likestillings- og diskrimineringsloven og i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.
Det er kommunene og skolene lokalt som er nærmest til å kjenne utfordringene sine og til å vurdere gode løsninger. Jeg forstår at det i denne saken har kommet kritikk fra ulike hold til et konkret tiltak fra Fredrikstad kommune. Jeg legger til grunn at kommunen gjør en vurdering i lys av de innspillene de har fått og sørger for lovlige og gode tiltak for elevene sine. Statsforvalteren har for øvrig et generelt veiledningsansvar etter opplæringsloven og kan også føre tilsyn med om kommuner følger reglene.