Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3142 (2024-2025)
Innlevert: 17.09.2025
Sendt: 18.09.2025
Besvart: 26.09.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at flere ønsker å bli barnehagelærer og søker seg til og fullfører barnehagelærerutdanning?

Begrunnelse

Årets oppmøtetall for barnehagelærerutdanningen viser at fire av ti studieplasser står helt tomme. I følge Khrono startet nedgangen i søkertall til barnehagelærerutdanningene i 2022. Imens det i 2023 var en tredjedel av studieplassene som sto tomme, er det nå i 2025 hele 40% av studieplassene som ikke er fylt opp. Med andre ord har ikke det som har blitt gjort for barnehagesektoren de siste årene bidratt til å gjøre det mer attraktivt å bli barnehagelærer. Konsekvensen er at Norge ikke utdanner så mange barnehagelærere som vi trenger for å gi de minste blant oss en barnehagehverdag av så høy kvalitet som de fortjener. Allerede i dag mangler det, ifølge Utdanningsforbundet, rundt 2700 barnehagelærerårsverk for å oppfylle gjeldende barnehagelærernorm. Bemanningssituasjonen i barnehagesektoren er kritisk. Undertegnede mener det er nødvendig med en storsatsing på bemanning og kvalitet i barnehagene for å gjøre at flere vil bli barnehagelærer.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Takk for spørsmålet om hva jeg vil gjøre for at flere ønsker å bli barnehagelærere og søker seg til og fullfører barnehagelærerutdanning. Jeg deler representantens bekymring for rekrutteringsutfordringene og bemanningssituasjonen i barnehagene. Barnehagelærere og andre ansatte skal ha gode rammer for den viktige jobben de gjør. Dette vil også bidra til at flere vil søke seg til barnehagelærerutdanningen.
Å satse på lærere er noe av det viktigste vi gjør for barn og unge, og derfor prioriterer regjeringen dette høyt. Vi har en felles strategi sammen med partene Flere lærere i barnehage og skole, Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030. Opptakstallene viser at de grepene vi har tatt for å løfte grunnskolelærerutdanningene har virket. Dette viser hvor viktig det er at vi sammen med aktørene i barnehage- og skolesektoren og lærerutdanningene jobber sammen om å få flere til å velge en lærerutdanning. Det er bekymringsfullt at søkingen til barnehagelærerutdanningene fortsetter å gå ned. Derfor skal vi nå sørge for et løft for barnehagelærerne.
Vi har allerede gjort mange viktige grep for å styrke kvaliteten i barnehagene gjennom arbeidet med å rekruttere og beholde flere barnehagelærere og andre yrkesgrupper. Vi har lagt til rette for fleksible og praksisnære innganger til barnehagelærerutdanningen. Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) er et viktig tiltak for å kvalifisere de som allerede jobber i barnehagene, men som ikke har barnehagelærerutdanning. Nærhet til praksis er en stor styrke ved studiet. ABLU er et populært tilbud og er etterspurt av kommunene. Det er imidlertid mer kostbart å drive den arbeidsplassbaserte utdanningen ved siden av den ordinære. Regjeringen har derfor tildelt universitetene og høyskolene 30 mill. kroner i 2024 og 2025 for å utvide kapasiteten på ABLU med 265 plasser. Tildelingen vil bli trappet opp til 60 mill. kroner i 2028. Siden høsten 2021 er antallet plasser på ABLU økt fra 70 plasser til totalt 365 plasser på ABLU fra høsten 2025. Kunnskapsdepartementet har også undersøkt om institusjoner som har barnehagelærerutdanning har mulighet til å opprette nye ABLU-plasser i 2026. Syv institusjoner har svart på henvendelsen, og samlet sett oppgir de at de kan utvide kapasiteten med 225 plasser. Regjeringen vil komme tilbake til dette i forbindelse med budsjettet for 2026.
Vi har også gitt fem universiteter i regioner med størst behov for barnehagelærere, en million hver. Målet er å stimulere til en ekstra regional innsats for at flere skal velge en lærerutdanning, og særlig barnehagelærerutdanning.
Regjeringen jobber for å bedre arbeidsforholdene og rammevilkårene for barnehagelærere og gjennomført en rekke tiltak. Bemanningssituasjonen er en viktig prioritering. Vi har styrket kommunenes økonomi med i alt 13 milliarder kroner i år. 800 millioner kroner av dette er særskilt begrunnet med behovet for økt bemanning i barnehagene. Jeg forventer at kommunene prioriterer midlene slik de er tiltenkt. 14 kommuner får øremerket tilskudd til økt pedagogtetthet og økt bemanning i barnehager i levekårsutsatte områder. Bevilgningen ble styrket i RNB2024, og i 2025 er det bevilget 209 millioner kroner. I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett 2025 kom det tilskudd til toppet bemanning i barnehagene. I tillegg har Utdanningsdirektoratet utarbeidet en veileder som tydeliggjør ansvaret eiere har for å sørge for tilstrekkelig bemanning gjennom hele barnehagehverdagen. Regjeringen har utvidet ordningen med midler til å veilede nyutdannede til også å gjelde barnehagelærere, og fra høsten 2026 får barnehagelærere bedre vilkår for å ta en videreutdanning.
Å jobbe langsiktig med å rekruttere og beholde lærere sammen med partene er viktig for å sikre felles forpliktelse. Årsakene til dagens rekrutteringssituasjon er mange og sammensatte. Vi må derfor møte utfordringene med en bred tilnærming med tiltak både på kort og lang sikt, og som flere aktører har ansvar for. Summen av grepene vi gjør skal blant annet gjøre barnehagen til en mer attraktiv arbeidsplass. Jeg vil framover styrke dialogen med partene om å følge opp mål og tiltak i strategien og for å vurdere ytterligere tiltak rettet mot barnehage.