Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden at den økonomiske utviklingen for Sykehuset Telemark, reduksjonen i akuttberedskap og den mulige sentraliseringen av akuttfunksjoner til Skien er i tråd med føringene som ble lagt til grunn da Stortinget behandlet strukturen i de tidligere Nasjonale helse- og sykehusplanene og oppfølgingen av disse - og hva tenker statsråden om at han i valgkampen roste sykehuset på Notodden, bare for å oppleve ca to uker etter hans møte med sykehuset så kommer det signaler om at tilbudet fremover skal svekkes?
Begrunnelse
Sykehuset Telemark står foran store økonomiske utfordringer de nærmeste årene. Fra 2026 vil sykehuset miste betydelige inntekter i inntektsmodellen, og fra 2028 dreier det seg om et tap på hele 66 millioner kroner årlig. Samtidig øker rentekostnadene som følge av nyinvesteringene i akuttmedisinsk senter og strålesenter i Skien. Dette truer planene om bygging av nytt sengebygg i Skien, som er avgjørende for å sikre kapasitet og kvalitet i helsetjenestene i Telemark.
Administrerende direktør ved Sykehuset Telemark har uttalt at dette kan kreve strukturgrep, herunder samling av akuttfunksjoner i Skien. Dette kan i praksis bety en betydelig svekkelse av akuttberedskap og helsetilbud i deler av Telemark, ikke minst på Notodden. Notodden FrP har uttrykt sterk bekymring for konsekvensene dette kan få for lokalsykehuset, og særlig for pasientsikkerheten i regionen.
Bekymringen forsterkes ytterligere av at Sykehuset Telemark fra 6. oktober reduserer legebilen fra å være en døgnbil til kun å være i beredskap fra kl. 08–20. Begrunnelsen er at man får tilbake luftambulanseberedskapen, men luftambulansen kan være opptatt med oppdrag eller hindret av dårlig vær, noe som innebærer en reell svekkelse av akuttberedskapen i store deler av Telemark.
Jeg og Fremskrittspartiet i Telemark mener denne utviklingen ikke er i tråd med målene om desentralisering, tilgjengelighet og trygghet for pasientene som ble lagt til grunn i Nasjonal helse- og samhandlingsplan fra 2017, og som senere ble fulgt opp i påfølgende nasjonale helse- og sykehusplaner. Det fremstår svært problematisk dersom helseforetakene legger disse dokumentene til grunn for at en nedleggelse eller vesentlig svekkelse av akuttfunksjoner ved sykehuset på Notodden kan være innenfor de politiske føringene.
Det oppleves også som meget spesielt at statsråden kun et par uker før valget var på besøk og skrøt av sykehuset på Notodden, bare for ham cirka to uker senere måtte forholde seg til tydelige signaler fra sykehusets ledelse om et redusert tilbud.