Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3190 (2024-2025)
Innlevert: 24.09.2025
Sendt: 25.09.2025
Besvart: 03.10.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden at den økonomiske utviklingen for Sykehuset Telemark, reduksjonen i akuttberedskap og den mulige sentraliseringen av akuttfunksjoner til Skien er i tråd med føringene som ble lagt til grunn da Stortinget behandlet strukturen i de tidligere Nasjonale helse- og sykehusplanene og oppfølgingen av disse - og hva tenker statsråden om at han i valgkampen roste sykehuset på Notodden, bare for å oppleve ca to uker etter hans møte med sykehuset så kommer det signaler om at tilbudet fremover skal svekkes?

Begrunnelse

Sykehuset Telemark står foran store økonomiske utfordringer de nærmeste årene. Fra 2026 vil sykehuset miste betydelige inntekter i inntektsmodellen, og fra 2028 dreier det seg om et tap på hele 66 millioner kroner årlig. Samtidig øker rentekostnadene som følge av nyinvesteringene i akuttmedisinsk senter og strålesenter i Skien. Dette truer planene om bygging av nytt sengebygg i Skien, som er avgjørende for å sikre kapasitet og kvalitet i helsetjenestene i Telemark.
Administrerende direktør ved Sykehuset Telemark har uttalt at dette kan kreve strukturgrep, herunder samling av akuttfunksjoner i Skien. Dette kan i praksis bety en betydelig svekkelse av akuttberedskap og helsetilbud i deler av Telemark, ikke minst på Notodden. Notodden FrP har uttrykt sterk bekymring for konsekvensene dette kan få for lokalsykehuset, og særlig for pasientsikkerheten i regionen.
Bekymringen forsterkes ytterligere av at Sykehuset Telemark fra 6. oktober reduserer legebilen fra å være en døgnbil til kun å være i beredskap fra kl. 08–20. Begrunnelsen er at man får tilbake luftambulanseberedskapen, men luftambulansen kan være opptatt med oppdrag eller hindret av dårlig vær, noe som innebærer en reell svekkelse av akuttberedskapen i store deler av Telemark.
Jeg og Fremskrittspartiet i Telemark mener denne utviklingen ikke er i tråd med målene om desentralisering, tilgjengelighet og trygghet for pasientene som ble lagt til grunn i Nasjonal helse- og samhandlingsplan fra 2017, og som senere ble fulgt opp i påfølgende nasjonale helse- og sykehusplaner. Det fremstår svært problematisk dersom helseforetakene legger disse dokumentene til grunn for at en nedleggelse eller vesentlig svekkelse av akuttfunksjoner ved sykehuset på Notodden kan være innenfor de politiske føringene.
Det oppleves også som meget spesielt at statsråden kun et par uker før valget var på besøk og skrøt av sykehuset på Notodden, bare for ham cirka to uker senere måtte forholde seg til tydelige signaler fra sykehusets ledelse om et redusert tilbud.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Sykehuset Telemark er i en krevende økonomisk situasjon. Behandling av økonomisk langtidsplan 2026-2029 (ØLP) i mai i år viste behov for omstilling i hele organisasjonen, samt streng prioritering av nye aktiviteter fremover. Det framkom i saken at planen krever årlig effektivisering i driften tilsvarende 0,7 prosent av bruttokostnadene, og det omtales en rekke omstillingsaktiviteter som det jobbes med for å identifisere effektiviseringsmuligheter og for å konkretisere tiltak.
Representanten viser til uttalelser fra administrerende direktør ved Sykehuset Telemark om at dette kan kreve strukturgrep, herunder samling av akuttfunksjoner i Skien. I sakens anledning har departementet bedt Helse Sør-Øst RHF om en oppdatering om saken og de har innhentet opplysninger fra Sykehuset Telemark.
Sykehuset Telemark HF viser til at styret gjennom styrevedtak ved behandling av ØLP i mai ba administrasjonen om at det i ØLP-perioden vurderes å gjennomføres strukturelle endringer, herunder styrke og utvikle samarbeidet med Sykehuset i Vestfold. Sykehuset Telemark HF uttaler at sykehuset i dag ikke har noen planer i retning av at endringer i akuttfunksjonene i stort, er en del av løsningsutviklingen for Sykehuset Telemark HF, men at det kan være aktuelt så se på enkelte akutte forløp.
Dette utsagnet er basert på at helseforetaket har utfordringer med å opprettholde akuttfunksjonen innen ortopedi på Notodden. Sykehuset Telemark HF har tidligere gjort vurderinger av fagfeltet, basert på at det i dag drives ortopedisk virksomhet på 4 steder i Telemark. (Notodden, Skien, Porsgrunn og Betanien Hospital). Det er en krevende driftsmodell og helseforetaket har jevnlig hatt utfordringer med legebemanning på Notodden. Bemanning er over mange år delvis vært basert på «lege-stafett» bl.a. med leger fra Sverige. Dette gir begrensninger for hva man kan gjøre av kompliserte inngrep og utfordringer knyttet til å unngå uønsket variasjon og sikre faglig gode tjenester. Det ortopediske miljøet i Telemark (dvs. både i Skien/Porsgrunn og på Notodden) har vært villige til å se på en modell hvor helseforetaket gjør Notodden om til et sykehus med kun elektiv ortopedi. Sykehuset Telemark HF vil samlet kunne få en bedre kapasitetsutnyttelse gjennom å flytte mer av det elektive til Notodden. Helseforetaket har foreløpig ikke valgt å gå videre med denne løsningen. Sykehuset Telemark HF opplyser vider at sykehuset i Notodden pr. nå har en forsvarlig tjeneste for akutt ortopedi på Notodden, men bemanningen er relativ marginal og helseforetaket opplyser at det kan gå mot at akuttfunksjonen igjen må vurderes. Sykehuset Telemark HF opplyser også at de har dialog med Notodden kommune om saken.
Det er i dag ingen konkrete planer om endringer i akuttilbudet ved Sykehuset Telemark HF. Samtidig er spesialisthelsetjenesten i stadig utvikling og et helseforetak må ha muligheten til å gjøre vurderinger og avveininger av ulike elementer i tjenestetilbudet, og sikre at ivaretakelse av driften kan skje innenfor tilgjengelige økonomiske rammer. Tilgang på helsepersonell og større grad av spesialisering gir også føringer for utvikling av tjenestetilbudet. Jeg legger til grunn at en mulig omlegging og samling av tilbud og funksjoner, gjøres til gjenstand for grundige vurderinger før det fattes beslutninger i sakene. Jeg vil også legge til at ved endringer som er av vesentlig betydning for helseforetakets virksomhet, må saken politisk avklares i et foretaksmøte.