Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3199 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 26.09.2025
Besvart: 01.10.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva er regjeringens syn på kjønnsdelt svømmeundervisning, eller andre fag med kjønnsdeling og har statsråden en oversikt over om dette praktiseres i dag (Ber da om en oversikt over hvilket kommuner som praktiserer dette)?

Begrunnelse

I media kan vi noen ganger lese om et ønske om kjønnsdelt svømmeundervisning og også enkelte kommuner som har innført dette. Fremskrittspartiet synes det er meget problematisk om man gir etter for slike krav da det bryter med grunnleggende norske verdier om at gutter og jenter skal behandles likt og ha felles undervisning

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Kjønnsdeleling i undervisningen skal ikke forekomme, verken i svømmeopplæringen eller i andre fag, med mindre det foreligger tungtveiende grunner. Enkelte foresattes eller elevers ønsker endrer ikke dette.
Opplæringsloven sier at skolene til vanlig ikke kan dele inn elevene i grupper etter kjønn, med mindre det er særlig tungtveiende grunner til å gjøre det, jf. opplæringsloven § 14-2.
Denne hovedregelen skal tolkes strengt. Vilkåret «tungtveiende» grunner innebærer at det er en høy terskel for å dele inn elevene etter kjønn. Enhver deling må vurderes konkret.
I merknaden til § 14-2 er det vist til at elever kan deles inn i grupper etter kjønn for tema i undervisningen der det kan oppleves tryggere for elevene å få opplæring i kjønnsdelte grupper, for eksempel i undervisning om seksualitet og pubertet, eller dersom elevene skal prate om utfordringer i skolemiljøet som særlig gjelder jenter eller gutter. Det må likevel tas hensyn til om dette vil være til det beste for elevene. Ellers vil inndeling i grupper etter kjønn bare kunne skje dersom det ikke er praktisk mulig å få til felles undervisning på en måte som er forsvarlig og rimelig med hensyn til integriteten til elevene, for eksempel dersom det ikke finnes garderober som gjør det mulig for jenter og gutter å dusje separat.
Det er presisert i merknaden til § 14-2 at kravet om særlig tungtveiende grunner innebærer at det ikke gjennomføres kjønnsdelt undervisning i for eksempel svømming for å ta hensyn til enkelte elever og foreldre som ønsker dette.
Det finnes ikke noen nasjonal oversikt over skoler eller kommuner der det har blitt gjort unntak fra hovedregelen etter disse bestemmelsene.