Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3210 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Besvart: 08.10.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Kan statsråden bekrefte at mangelen på BPA-ordninger i mange kommuner og den store variasjonen mellom kommunene er et problem, og at han nå raskt vil igangsette et arbeid for å overføre forvaltningen og finansieringen av BPA-ordningen til staten?

Begrunnelse

I et utredningsoppdrag for funksjonshemmedes organisasjoner, BPA-koalisjonen, har Vista Analyse dokumentert store forskjeller i forvaltningen av BPA-ordningen i kommunene. Analyseselskapet konkluderer med at BPA-ordningen er en kostnadseffektiv ordning som årlig gir innsparinger for kommune-Norge på i størrelsesorden 2 mrd kroner. Grunnen til innsparinger er at BPA erstatter andre og dyrere tjenester funksjonshemmede har rett på etter Helse- og omsorgstjenesteloven. Som statsråden er kjent med er hensikten med BPA likestilling og selvbestemmelse, og ikke helse- og omsorg. Det faktum at kommunene i dag bruker BPA som en måte å spare penger på er ikke i tråd med formålet, som også utredningen til Vista Analyse viser. De mener derfor at ordningen bør forvaltes av staten som en treffsikker og kostnadseffektiv likestillingsordning.

Dette ble senest illustrert i en gjennomgang utført av Kommunerevisjonen i Kristiansand, som viser at byen gir langt færre BPA-timer enn andre byer i Norge. Dette lar seg forsvare, ifølge kommunedirektøren, fordi det ikke bryter med forpliktelsen kommunen har etter Helse- og omsorgstjenesteloven om å tilby nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Kommunedirektøren ser her bort fra de brev og rundskriv to ulike regjeringer har sendt kommunene om at BPA skal forvaltes og praktiseres som en likestillingsordning som skal fremme deltakelse i samfunnet. Som kjent er dette fullt mulig å gjøre for kommunene fordi staten kun kan forplikte kommunene gjennom lov og forskrift. I den politiske behandlingen av rapporten konkluderte ordfører og kommunestyret med blant annet å be staten om å overta finansiering og forvaltning av BPA-ordningen.

I forrige stortingsperiode ba et flertall på Stortinget to ganger om at regjeringen la frem forslag om endringer av BPA-ordningen. Med et forslag fra Ap om å overføre forvaltningen av BPA til staten vil det være et bredt flertall for dette på Stortinget – også med støtte fra oss i SV.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Regjeringen vil videreutvikle BPA som et viktig verktøy for å sikre alle mennesker deltakelse og likestilling i samfunnet.

Kommunene har et tydelig ansvar for å organisere tjenestene til innbyggerne sine på en god og effektiv måte. Et godt organisert BPA-tilbud kan være helt avgjørende for både frigjøring, likestilling og god deltakelse i samfunnet. BPA-ordningen kan også være ressurseffektiv og en kvalitetsmessig god måte å gi innbyggerne et godt tjenestetilbud på. Samtidig vet vi at en BPA-organisering som ikke er god, kan gi en dyrere og dårligere løsning.

Organisasjoner og brukere forteller meg at det er til dels for store forskjeller i hvordan kommunene våre tolker regelverket, og hvordan saksbehandlingen skjer. Derfor sendte jeg, slik representanten peker på i sitt spørsmål, et rundskriv til alle landets kommuner for å minne dem om hvilke rettigheter innbyggerne har, hvilke plikter kommunene har, og at kommunene har et handlingsrom når det gjelder å få til en god organisering av tjenester som BPA. Helsedirektoratet har videre fått i oppdrag å lage et bedre veiledningsmateriale. Jeg mener også vi trenger bedre oversikt over kvaliteten i tjenestene til innbyggerne, slik at vi også kan ta ned uønskede variasjoner mellom kommuner.


NOU 2021: 11 Selvstyrt er velstyrt viste at det er stor avstand i synspunktene om hvordan BPA-ordningen bør innrettes i fremtiden. Det var blant annet uenighet i utvalget om lovforankring og hvilket forvaltningsnivå som skulle ha ansvaret for ordningen. Avstanden er ytterligere tydeliggjort i departementets gjennomgang av de 185 høringssvarene som kom inn i høringen av NOU-en. Avstand i synspunktene er særlig stor mellom kommunesektoren som vedtaks- og tjenesteansvarlig på den ene side, og brukerorganisasjonene på den andre side. Dette er motsetninger som må tas på alvor, slik at vi ikke ender opp med å peke ut en retning for BPA som ikke står seg for fremtiden. Vi må sørge for at den videre utviklingen av BPA er treffsikker slik at ordningen kan stå seg i møte med fremtidige utfordringer. Jeg vil sikre en grundig gjennomgang av dette før jeg kommer tilbake til Stortinget forslag til videre utvikling av BPA-ordningen.

Vi ønsker samarbeid med organisasjonene på feltet og med partiene på Stortinget i det videre arbeidet med BPA- ordningen.