Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3212 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Besvart: 08.10.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hva vil statsråden foreta seg for å hindre at kostnader forbundet med investeringer i nytt sengebygg i Skien og omlegginger i inntektsmodellen i Helse Sør Øst ikke fører til nedleggelser av funksjoner og dermed et svekket pasienttilbud ved Notodden sykehus?

Begrunnelse

I avisa Telen kan vi lese at direktør i Sykehuset Telemark varsler at de taper 66 millioner fra 2028 på grunn av omlegginger i inntektsmodellen i Helse Sør Øst, samt at de må håndtere økte rentekostnader og gjeld knyttet til nye investeringer. Direktøren varser at det kan gå ut over akuttfunksjoner ved Notodden sykehus. Nedlegging av akuttfunksjoner vil føre til lengre avstand til akutthjelp, og vil gå ut over pasientene.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse Sør-Øst RHF fordeler de økonomiske rammene fra staten ut til sykehusene etter en egenutviklet inntektsmodell som oppdateres årlig. Formålet med inntektsmodellen er å fordele inntektene til sykehusområder og helseforetak etter kriterier som er dokumentert til å forklare forskjeller i behov og kostnadsforhold. Dette skal sette helseforetakene i økonomisk stand til å kunne levere likeverdige helsetjenester. Modellen bygger på prinsippene i inntektsmodellen fra staten til helseregionene, tilpasset egen organisering og lokale forhold. Sykehuset Telemark HF har en forventet befolkningsutvikling som tilsier at behovet for helsetjenester blir noe lavere i årene framover sammenlignet med andre helseforetak i regionen. Dette medfører isolert sett til en reduksjon i inntektsrammen før forventet budsjettvekst legges til.

Helse Sør-Øst RHF opplyser at de har reservert ekstraordinær inntektsstøtte til Sykehuset Telemark HF i 2026 og 2027 for å få bedre tid til å omstille driften til nytt inntektsnivå. Nytt sengebygg i Skien er tredje trinn i investeringsprosjektet i Skien og er fortsatt i planleggingsfasen. De to øvrige byggetrinnene, nytt akuttsenter og et strålesenter, er i henholdsvis gjennomførings- og forprosjektfase. Avskrivninger og renter vil på vanlig måte bli synliggjort som økte kostnader i regnskapet når de ferdige bygningene tas i bruk.

Sykehuset Telemark HF har i dag ikke noen planer om endringer i antall sykehus med akuttfunksjoner, men helseforetaket må i likhet med alle andre helseforetak i landet løpende vurdere hvordan helsetjenestene i opptaksområdet best kan leveres innenfor tilgjengelige økonomiske rammer. Sykehuset Telemark HF har utfordringer med å opprettholde akuttfunksjonen innen ortopedi på Notodden. Det kan derfor være aktuelt å se på enkelte akutte forløp. I dag drives det ortopedisk virksomhet på fire steder i Telemark (Notodden, Skien, Porsgrunn og Betanien Hospital). Det er en krevende driftsmodell og helseforetaket har jevnlig hatt utfordringer med legebemanning på Notodden som i mange år delvis vært basert på blant annet bruk av leger fra Sverige.

Det er forståelig at finansieringsmodellen oppleves krevende når store investeringer skal gjennomføres og kostnadene i form av avskrivninger og renter skal fordeles over de årene nye bygninger skal brukes. Dette er kostnader som var kjente da nye investeringer ble vurdert og det ble besluttet å søke om lån til prosjektet. Denne regjeringen har sørget for flere viktige endringer i finansieringsmodellen og låneordningen. Vi har også sørget for realvekst i sykehusbudsjettene, langt bedre enn det Solberg-regjeringen fikk til. Endringer i finansieringsordninger inngår også som en del av mandatet til det nylig oppnevnte helsereformutvalget.

De samlede sykehusbevilgningene framover vil avhenge av de årlige statsbudsjettene. Regjeringen er opptatt av å sørge for gode sykehusbudsjetter som tar høyde for både drift og investeringer. Det er enda ikke gjort noen beslutning knyttet til de omstillingsgrepene som nå diskuteres. Det er Sykehuset Telemark HF sammen med Helse Sør-Øst RHF som må vurdere hvordan den økonomiske situasjonen i helseforetaket best skal håndteres, men det er viktig at det gjennomføres gode prosesser med kommunene lokalt og med tillitsvalgte.