Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3213 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Besvart: 02.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hva vil statsråden gjøre for å sikre et stabilt, tilstrekkelig og forutsigbart flytilbud for lokalbefolkningen i Nordland og andre distrikter, også utenom sommersesongen?

Begrunnelse

Widerøe har varslet betydelige kutt i rutetilbudet på kortbanenettet i Nordland fra oktober, med særlig store reduksjoner i Lofoten og Vesterålen. Det er snakk om 8 færre avganger i Leknes, 10 færre i Stokmarknes og 15 færre i Svolvær.
Ifølge selskapet skyldes dette sesongtilpasning til lavere etterspørsel i vintermånedene, etter høy produksjon i sommermånedene. Men offisielle tall for tilbudet over tid kan tyde på at økningen i sommer var særlig stor og kuttet nå på høsten større enn man kunne forvente. Lokale ordførere har reagert, blant annet i en sak i NRK Nordland for en uke siden. De mener at etterspørselen kommer til å være langt høyere enn det tilbudet som det nå planlegges for, og at man ikke har regnet godt nok inn behovet fra lokalbefolkning, en utvidet turistsesong og generelt høy aktivitet i regionen.
Dette rammer ikke bare turister, det rammet særlig lokalbefolkningen som er avhengig av flytilbudet for pasientreiser, næringslivsformål og hverdagsreiser. Kortbanenettet fungerer som kollektivtilbudet for mange i Nordland, og er avgjørende for bosetting og verdiskaping i distriktene.
Det er samferdselsdepartementet som er ansvarlig for rammevilkårene for FOT-ruter slik at det er en god sammenheng mellom tilbud og etterspørsel og statsråden kan dermed gjøre justeringer for å tilgodese lokalbefolkningen i Lofoten og Vesterålen med et godt tilpasset samferdselstilbud av samme kvalitet som forventes i resten av landet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Endringer i ruteprogrammene på FOT-rutene skjer fra tid til annen, og er i stor grad et resultat av sesongvariasjoner i etterspørselen. Det er normalt at rutetilbudet er mer omfattende i sommerhalvåret når trafikken er størst, og mer begrenset i vinterhalvåret når etterspørselen er lavere. Dette gjelder særlig områder som Lofoten og Vesterålen, hvor det er mye reiselivsvirksomhet. Sesongjusteringene i ruteprogrammene på FOT-rutene sammenfaller gjerne med endringer i ruteprogrammene på kommersielle flyruter, og ofte også med endringer i andre transporttilbud.
FOT-rutene i Nordland, herunder i Lofoten og Vesterålen, er en viktig del av det nasjonale flyrutetilbudet. Gjennom FOT-ordningen legger staten til rette for et stabilt og forutsigbart flyrutetilbud. Innenfor rammene i FOT-avtalene har imidlertid operatørene en viss frihet til å fordele den kjøpte kapasiteten utover driftsåret. Denne fleksibiliteten skal ikke gå på bekostning av den grunnleggende mobiliteten til fastboende. Derfor sikrer avtalene et minimumskrav til antall daglige frekvenser (mandag til fredag og for helgen samlet), som ligger fast gjennom hele året.
Jeg vil samtidig vise til at Samferdselsdepartementet nylig har sendt ut på høring en rapport om hvordan det regionale flytilbudet kan optimaliseres innenfor gjeldende budsjettramme. Rapporten og høringsprosessen skal gi kunnskap om hvordan FOT-ordningen best kan videreutvikles, slik at vi også i fremtiden sikrer et godt og bærekraftig rutetilbud i distriktene.