Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:3225 (2024-2025)
Innlevert: 29.09.2025
Sendt: 30.09.2025
Besvart: 07.10.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Er forenklede sendeskjemaer og fjerning av en rekke sendeflater for viktige musikksjangre en riktig prioritering av NRKs samfunnsoppdrag når NRK-plakaten pålegger å styrke norsk identitet og kultur ved å formidle en bred variasjon av norske kunstuttrykk?

Begrunnelse

NRK varslet i september store endringer i musikktilbudet. Færre konserter skal formidles til befolkningen og seks musikkprogrammer på radio som «Klassisk Vorspiel» og «Spillerom» kuttes helt, mens andre deler av tilbudet skal flyttes og forsøkes ivaretatt som del av andre formater og sendinger.
Endringene i musikktilbudet til NRK begrunnes med at færre lytter til lineær radio, og at NRK vil satse hardere på å treffe publikum digitalt. Det er ikke konkretisert hvilken nedgang det siktes til, og det er samtidig kommet frem at noen av programmene som legges ned skal ha 60.000-80.000 lyttere på nettopp lineær radio.
NRK-plakaten inngår som del II og III av NRKs vedtekter og gir rammene for NRKs samfunnsoppdrag som allmennkringkaster.
Paragraf 17 slår fast at NRK skal formidle norsk kultur og en bred variasjon av kunstuttrykk fra mange ulike kunstnere, uavhengige miljøer og kulturinstitusjoner i Norge, og at NRK skal formidle norsk musikk og stimulere norske produksjonsmiljøer.
Paragraf 21 pålegger NRK å ha et tilbud med tematisk og sjangermessig bredde som appellerer til alle aldersgrupper, og at NRK skal etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping .
Under overskriften Norsk språk, identitet og kultur skal NRK etter paragraf 35 bidra til å fremme nye talenter og lokale artister, komponister og tekstforfattere, og minst 40 prosent av musikken på en rekke radiokanaler skal være norsk, med vekt på norskspråklig eller norskkomponert musikk.
Under overskriften høy kvalitet, mangfold og nyskaping skal NRK etter paragraf §41 skal NRK etterstrebe å tilføye sitt tilbud et element av økt samfunnsverdi i forhold til det kommersielle tilbudet, og etter paragraf 42, tilby kulturstoff for både smale og brede grupper som gjenspeiler mangfoldet som finnes i befolkningen.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: NRKs samfunnsoppdrag er fastsatt i NRK-plakaten, som er inntatt i NRKs vedtekter. Vedtektene pålegger NRK hvert år, innen utgangen av mars, å utarbeide et allmennkringkasterregnskap som oversendes Medietilsynet. Her redegjør NRK overfor Medietilsynet om hvordan samtlige krav i allmennkringkastingsoppdraget er oppfylt, herunder fakta og informasjon om redaksjonelle valg, bl.a. musikktilbud på radio. Medietilsynet skal i henhold til kringkastingsloven § 2-13 utarbeide en årlig rapport om kringkasternes oppfyllelse av allmennkringkastingsoppdraget. Av samme bestemmelse følger at Kultur- og likestillingsdepartementets instruksjonsmyndighet overfor Medietilsynet er avskåret. NRKs ordinære generalforsamling behandler Medietilsynets rapport som et fast punkt på dagsorden, som videre danner grunnlaget for departementets omtale av rapporten i den årlige budsjettproposisjonen. På denne måten får Stortinget hvert år mulighet til å ta stilling til om NRK oppfyller allmennkringkasteroppdraget.

Representanten har vist til en rekke paragrafer i NRKs vedtekter i sin begrunnelse for spørsmålet (§§ 17, 21, 35, 41 og 42). I allmennkringkastingsrapporten for 2024 var Medietilsynets konklusjon at samtlige av kravene som fremgår av de omtalte paragrafene, var oppfylt. Hvordan NRK oppfyller allmennkringkastingsoppdraget i 2025 vil måtte vurderes av Medietilsynet i allmennkringkastingsrapporten for 2025. Denne rapporten vil foreligge våren 2026. Stortinget har gjennom kringkastingsloven vedtatt et system der Medietilsynet årlig foretar en samlet og uavhengig vurdering av hvordan NRK oppfyller sitt allmennkringkastingsoppdrag. Det ville harmonert dårlig med dette systemet dersom jeg – på selvstendig grunnlag – skulle forskuttert den uavhengige vurderingen som Medietilsynet skal foreta.

NRK er et fritt og uavhengig medium. Som Kultur- og likestillingsminister hverken kan, vil eller bør jeg blande meg opp i NRKs løpende programvirksomhet og redaksjonelle vurderinger – selv med aldri så gode intensjoner.
Dette er lovfestet i både kringkastingsloven § 6-3 og medieansvarsloven § 7.En innblanding i redaksjonelle vurderinger fra meg som eier er ikke bare ulovlig, men også svært uheldig, jf. utviklingen vi ser i land der demokratiet er under press og redaktørstyrte medier har mistet sin uavhengighet.