Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:3226 (2024-2025)
Innlevert: 29.09.2025
Sendt: 30.09.2025
Besvart: 08.10.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Vil statsråden ta initiativ til å endre dagens praksis med kvotehandel, og sørge for at forvaltningen av fiskeressursene skjer i tråd med lovens intensjon om at ressursene tilhører fellesskapet?

Begrunnelse

Havressursloven § 2 slår fast at de viltlevende marine ressursene tilhører fellesskapet i Norge. Fisk er dermed verken statlig eller privat eiendom. Staten forvalter ressursene på vegne av fellesskapet. Stortinget har vedtatt at fiskekvoter kan tildeles aktive fiskere med nødvendige tillatelser. Når en fisker oppgir sin tillatelse, kan forvaltningen tildele ny tillatelse som erstatning for den oppgitte (erstatningstildeling). Fordi søkerne ikke rangeres, vil flere være kvalifiserte. Gjennom praksis har forvaltingen tillatt at kvotene blir tildelt søkeren som har betalt forgjengeren høyest vederlag. Selv om kvoter ikke er privat eiendom, legger praksisen i realiteten til rette for kvotehandel. En slik handel omgår forbudene mot overdragelse i lov og forskrift. Strukturkvoteordningen (2003) ble vedtatt som et effektiviseringstiltak ved kondemnering av fartøy. Ordningen innebar intet forslag om lovendring med hjemmel til å etablere et marked for kvoter. Likevel har forvaltningspraksis lagt til rette for at kvoter kan flyttes, følge fartøy og omsettes til markedspris. Dette har utviklet seg til en privat kvoteøkonomi – uten demokratisk vedtak eller rettslig forankring. Konsekvensene er at fellesskapets ressurser er i ferd med å bli privatisert uten politisk behandling. Kystsamfunn, særlig i Finnmark og Nord-Norge, har tapt arbeidsplasser og verdiskaping. Riksrevisjonen (2020) har kritisert at kvotesystemet ikke oppfyller Stortingets mål for bosetting og aktivitet. Dagens kvotehandel mangler både demokratisk og rettslig legitimitet.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Kvotesystemet bygger på en forutsetning om at de viltlevende marine ressursene ligger til fellesskapet i Norge. Dette innebærer at fisken i havet er eierløs og forvaltes av staten som kan tildele tillatelser til å drive ervervsmessig fiske og fangst med fartøy.

Ordningen med erstatningstildeling av fiskeritillatelser innebærer at både fiskeritillatelser og kvotefaktorer har stor grad av omsettelighet i dagens kvotesystem. Denne ordningen skal sikre aktørene i fiskerinæringen en mulighet til både å kunne endre driftsmønster gjennom privatrettslige avtaler om overføring av kvotegrunnlag, og å selge seg helt ut av næringen. En slik fleksibilitet for aktørene anses helt nødvendig av hensyn til de store investeringene som kreves for å drifte et fiskebåtrederi.

Ordningen med erstatningstildeling er uttrykkelig forankret i deltakerloven gjennom en lovendring 19. juni 2015, jf. Prop. 88 L (2014-2015) og Innst. 342 L (2014-2015). Det ble i lovproposisjonen (side 11) foretatt vurderinger av ordningen med erstatningstildeling opp mot andre grunnleggende fiskeriforvaltningsprinsipper, som for eksempel prinsippet i havressursloven § 2 om at de viltlevende marine ressursene ligger til fellesskapet. En fant ikke at lovforslaget brøt grunnleggende med noen av disse prinsippene, og lovendringen ble vedtatt av et bredt flertall på Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Bare Miljøpartiet De Grønne og Sosialistisk Venstreparti stemte imot.

Jeg kjenner meg på denne bakgrunn ikke igjen i representanten Iversens påstander om at dagens praksis omgår forbudene mot overdragelse i lov og forskrift, eller at det skal ha utviklet seg en privat kvoteøkonomi – uten demokratisk vedtak eller rettslig forankring.

Jeg ser det som positivt at Riksrevisjonen har foretatt en gjennomgang av dette systemet, og jeg har notert meg deres anbefaling om at Nærings- og fiskeridepartementet bør registrere og offentliggjøre utviklingen i kvoteprisene. Jeg deler Riksrevisjonens vurdering av at mer kunnskap om kvotepriser vil kunne gi forvaltningen et bedre grunnlag for å vurdere og eventuelt endre dagens system med omsettelighet av fiskeritillatelser.

Samtidig byr det på noen rettslige utfordringer å offentliggjøre kvotepriser avtalt mellom private aktører. Regjeringen har på denne bakgrunn i Meld. St. 7 (2023-2024) kapittel 3.3 foreslått å nedsette en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til en ordning for å registrere og offentliggjøre utviklingen av kvotepriser. Jeg vil dessuten igangsette et arbeid for å se nærmere på fordelene og ulempene med dagens system for omsettelighet av fiskeritillatelser.