Skriftlig spørsmål fra Nikolai Astrup (H) til utviklingsministeren

Dokument nr. 15:108 (2025-2026)
Innlevert: 13.10.2025
Sendt: 14.10.2025
Besvart: 22.10.2025 av utviklingsminister Åsmund Aukrust

Nikolai Astrup (H)

Spørsmål

Nikolai Astrup (H): Hvordan vurderer statsråden konsekvensene av det nylig avholdte presidentvalget i Malawi for risikoen for korrupsjon i Malawi og for Norges utviklingssamarbeid med Malawi?

Begrunnelse

Arthur Peter Mutharika ble 24. september erklært som vinner av presidentvalget i Malawi. Mutharika var også president i perioden 2014-2020. Hans visepresident blir nå Jane Ansah, som måtte gå av som leder av valgkommisjonen etter at det ble avslørt omfattende uregelmessigheter i forbindelse med presidentvalget i 2019, blant annet bruk av korrekturlakk på stemmesedler.
Malawi lå stabilt lavt på Transparency Internationals korrupsjonsindeks gjennom Mutharikas første periode. Scoren bedret seg noe fra 2021. En av Mutharikas første gjerninger som president etter gjenvalget var å utnevne George Chaponda til utenriksminister og Joseph Mwanamvekha til finansminister. Chaponda ble avsatt som landbruksminister i 2017 etter at det ble funnet USD 200 000 i kontanter i hjemmet hans i forbindelse med korrupsjonsskandalen Maizegate. Mwanamvekha har vært etterforsket men ikke dømt for korrupsjon.
Norge har gitt til sammen 10 mrd. kroner i bistand til Malawi siden vi åpnet ambassade i Lilongwe i 1999, ifølge Norads statistikk. Siden 2016 ligger de årlige utbetalingene til Malawi stabilt på rundt 500 mill. kr. I nyere tid har ingen av Malawis ambassadører til Norge, bosatt i London, prioritert å overlevere akkreditiver til HM Kongen.

Åsmund Aukrust (A)

Svar

Åsmund Aukrust: Malawi har siden 1994 hatt flerpartistyre og fredelige regjeringsskifter. Det er rangert som et av verdens fattigste land, men har samtidig ytringsfrihet, et aktivt sivilsamfunn, en relativ fri presse, et uavhengig rettsvesen og en aktiv nasjonalforsamling.
Det var nasjonale og lokale valg i Malawi 16. september i år, hvor Arthur Peter Mutharika ble valgt til ny president. Valgprosess og gjennomføring fikk god vurdering av internasjonale og norske observatører. President- og regjeringsskiftet var fredelig og viser en fortsatt modning av det malawiske demokratiet.
Representant Astrup viser til at President Mutharikas forrige presidentperiode var preget av anklager om korrupsjon og stiller spørsmål om regjeringens vurdering av risikoen for korrupsjon og konsekvenser for Norges utviklingssamarbeid med Malawi.
Korrupsjon har store økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser. Det svekker tillitten til offentlige institusjoner og til internasjonalt samarbeid og bistand. Norge har nulltoleranse for korrupsjon og økonomiske misligheter. Det er strenge kontrolltiltak og egne enheter i både Utenriksdepartementet og Norad som fører kontroll med norske bistandsmidler.
Norsk bistand til Malawi går ikke til myndighetene, men kanaliseres gjennom etablerte partnere med kapasitet, kompetanse og gode kontrollrutiner. Dette inkluderer multilaterale organisasjoner, andre bilaterale givere samt norske og internasjonale organisasjoner.
Bistanden fokuserer på tiltak med direkte og dokumenterbar fattigdomsreduserende effekt som helse, utdanning, landbruk og sosiale sikkerhetsnett. Tiltak som kan utløse annen finansiering prioriteres. I tillegg støtter Norge, sammen med andre land, programmer for å bekjempe korrupsjon, styrke rettsstaten og fremme åpenhet og innsyn.
Som for all norsk bistand er bistand til Malawi underlagt streng kontroll. Det er krav til rapportering, regnskap og revisjon for å sikre at midlene benyttes i henhold til avtale. Krav om gjennomganger, evalueringer og stikkprøver er innarbeidet i alle avtaler.
Risiko for korrupsjon vurderes i alle tiltak. Avbøtende tiltak identifiseres og følges opp i planlegging og gjennomføring av alle prosjekter. Dette er krav både denne og tidligere regjeringer har holdt fast ved.
I Malawi følges enhver mistanke om økonomiske misligheter opp tett og umiddelbart, og avtalepartnere holdes ansvarlig for eventuelle tap.