Skriftlig spørsmål fra Martin Virkesdal Jonsterhaug (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:256 (2025-2026)
Innlevert: 26.10.2025
Sendt: 27.10.2025
Besvart: 04.11.2025 av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran

Martin Virkesdal Jonsterhaug (FrP)

Spørsmål

Martin Virkesdal Jonsterhaug (FrP): Hvordan vil statsråden sørge for at statsforvalterne i større grad opptrer som medspiller og rettleder for kommunene i planprosesser, slik at Bergen kommune kan bidra til regjeringens målsetning om 130 000 nye boliger innen 2030?

Begrunnelse

Regjeringen har fremlagt tiltak for å møte den lave boligbyggingen, med målsetning om 130 000 nye boliger innen 2030.

I Bergen er det et konkret prosjekt ved kollektivknutepunkt som viser utfordringene utbyggere og kommuner møter for å nå målet.

Det konkrete prosjektet ved bybanestoppet på Kristianborg er utformet likt som eksempel vist i veilederen til retningslinje T-1442, og lover bedre innvendig lydkvalitet i boliger enn kravet i TEK, men møter likevel innsigelse fra Statsforvalteren i Vestland grunnet støy på fasade.

Den 15.09.25 sendte tidligere Statsråd Kjersti Stenseng brev til kommuner, Statsforvalterne, departement og en rekke andre grupper hvor det understrekes betydningen av at kommunene planlegger for tilstrekkelig boligbygging, og at fylkeskommuner, statsforvaltere og andre regionale statlige myndigheter bistår aktivt i planprosessene og vektlegger hensynet til tilstrekkelig boligbygging. Det arbeidet som her er startet forventes fulgt opp av statsråd Bjørnar Skjæran slik at reguleringsplaner for bolig, slik som på Kristianborg, blir realisert.

I rapporten «Bruttoliste med tiltak for raskere plan- og byggesaksprosesser for å få fart på boligbyggingen» vises det til 72 tiltak, med ulik tidshorisont for gjennomføring. I punkt 6-3 foreslås det å «Fjerne krav om maksimalt støynivå på fasade», noe som vil ha umiddelbar effekt for knutepunktsfortetting. Som det fremheves i rapporten bygger kravet om soverom og soveromsvindu mot stille side på en utdatert forståelse om at soverom må ha luftevindu for å sikre tilstrekkelig mengde friskluft. Alle nye boliger har nå balansert ventilasjon hvor ventilasjonsanlegget sikrer tilstrekkelig friskluft i soverom. Det er ikke lenger behov for luftevindu.

Å endre på en forskrift kan ta tid, men i rapporten foreslås det som umiddelbart tiltak at «Statsråden sender brev til kommuner og statsforvaltere hvor det pekes på behovet for nye boliger og ber om mildere fortolkning av kriteriene i T-1442».

Vinner Statsforvalteren i Vestland sitt syn frem, vil det begrense den enkelte kommunes handlingsrom for å nå det overordnede målet om tilstrekkelig boligforsyning. Kommunen må kunne tillate tiltak etter egen KPA, og i tråd med statlige retningslinjer, , uten at Statsforvalteren skal gripe inn i det kommunale selvstyret.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: I spørsmålet viser representanten Jonsterhaug til brevet som min forgjenger Kjersti Stenseng sendte til blant andre statsforvalterne. I brevet blir det understreket at statsforvalterne skal vektlegge hensynet til tilstrekkelig boligbygging. Samtidig har statsforvalterne i oppgave å sikre at nasjonale interesser blir ivaretatt. På støyområdet er det gjennom retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen, T-1442, at føringene blir gitt. I dag er det lagt inn grenseverdier for fasadestøy her. Teknisk forskrift, som hører inn under mitt departement, har ikke spesifikke regler på dette området. Støyretningslinjene hører inn under klima- og miljøministeren sitt ansvarsområde, men det har påvirkning på planlegging og boligbygging, blant annet hvor det kan bygges boliger og hva slags boliger som kan bygges.
Kjersti Stenseng satte ned gruppa som utarbeidet rapporten med forslag til forenklingsvedtak som det blir vist til i begrunnelsen for spørsmålet. Et av forslagene i rapporten er å ta bort kravet om fasadestøy. Støy er et stort folkehelseproblem, som fører til søvnforstyrrelser, psykiske helseplager og fysiske helseplager som hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk. Derfor er det viktig at vi har regler som regulerer støy på fasade. Det er et visst handlingsrom innenfor gjeldende støyretningslinje for å bygge i støyutsatte områder for å sikre fortetting og knutepunktutvikling i samsvar med målsettingene i statlige planretningslinjer for areal og mobilitet. Spørsmålet er om balansen mellom disse hensynene er truffet rett. Jeg er i gang med å vurdere forslaget fra arbeidsgruppen, men har ikke konkludert. Uansett vil en endring av regelverket eller veiledningen her forutsette dialog med klima- og miljøministeren.