Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:341 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 04.11.2025
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 10.11.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Mener statsråden det er klokt at det ikke gis tillatelse til gjennomføring av kjentmannstur, slik tilsynsutvalget for Hardangervidda i Telemark nå har gjort, når dette fører til at Vinje og Haukeli Røde Kors Hjelpekorps ikke lenger vil gjennomføre søk- og redningsoppdrag eller ambulanseoppdrag utenfor vei i verneområdene?

Begrunnelse

Vinje og Haukeli Røde Kors hjelpekorps har besluttet at de inntil videre ikke vil gjennomføre søk- og redningsoppdrag eller ambulanseoppdrag utenfor vei i verneområder på Hardangervidda. De viser til at de har fått avslag på søknad om kjentmannstur vinteren 2026, og dermed ikke får mulighet til å trene eller gjøre seg kjent i terrenget de forventes å operere i. Uten slik lokalkunnskap og øving i krevende terreng, mener hjelpekorpset at det ikke er forsvarlig å delta i oppdrag i området. Røde Kors har understrekt at de ikke søker øvingstillatelse for øvingens skyld, men fordi det handler om liv og sikkerhet. Den frivillige beredskapen er en helt sentral del av norsk redningstjeneste, og det er svært alvorlig dersom hjelpekorps må trekke seg ut av områder de tidligere har dekket fordi myndighetene ikke gir adgang til nødvendig trening. 

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Den frivillige beredskapen, som Røde kors er en del av, er en helt sentral og svært viktig del av norsk redningstjeneste. Redningstjenesten utøves som et samvirke mellom offentlige, frivillige redningsorganisasjoner og private aktører under ledelse av Hovedredningssentralen og underordnede lokale redningssentraler. Den frivillige beredskapen gjør en uvurderlig innsats ved krisesituasjoner, blant annet i fjellområdene våre.

Representant Heimdals spørsmål er knyttet til et konkret vedtak. Jeg kjenner ikke detaljene i saken og har ikke forutsetninger for å mene noe om vurderingene som er gjort. Etter det jeg har fått opplyst, er vedtaket dessuten påklaget. Jeg vil derfor bare kommentere redningstjenestens bruk av snøskuter i verneområder, som denne saken handler om, på generelt grunnlag.

Bruk av motoriserte kjøretøyer i verneområder reguleres dels av motorferdselloven og dels av verneforskriften for det enkelte verneområdet.

Klima- og miljødepartementet har i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet utarbeidet retningslinjer om redningstjenestens bruk av snøskuter i utmark og i verneområder (Retningslinjer om redningstjenestens bruk av snøskuter i utmark og i verneområder - regjeringen.no). I retningslinjene heter det blant annet:

«For at redningsaksjoner kan gjennomføres så effektivt og sikkert som mulig, skal det legges til rette for at organisasjonene kan drive øvingskjøring med snøscooter i områder hvor det kan forventes mulige redningsaksjoner. (…)
Øvingskjøringen skal ivareta behovene som den enkelte organisasjon har, slik at de kan gjennomføre en effektiv redningsaksjon med høy sikkerhet for egne mannskaper. Samtidig skal øving skje på en måte som ivaretar hensynet til naturmangfold, friluftsliv og naturopplevelser. Dette er særlig viktig innenfor verneområder, der områdets verneverdier skal beskyttes. All øvingsvirksomhet som kan legges utenfor et verneområde, skal derfor foregå utenfor verneområdet».

Videre står det:

«Innenfor vernede områder er utgangspunktet i de fleste verneområder at øvingskjøring er forbudt. Det er et overordnet mål i verneområder å redusere motorisert ferdsel til et minimum, derfor skal slik ferdsel begrenses til det som er strengt nødvendig. For å være i stand til å redde liv og ivareta egen sikkerhet ved redningsoperasjoner, vil imidlertid redningstjenesten til en viss grad være avhengige av mulighet for øvingskjøring og i praksis særlig kjøring for å bli kjent (”kjentmannskjøring”) innenfor verneområder.»

Retningslinjene omtaler deretter nærmere hvilke vurderinger forvaltningsmyndigheten skal gjøre når den behandler søknader om dispensasjon til øvingskjøring og kjentmannskjøring innenfor verneområder.

Jeg kan som nevnt ikke si noe om hvilke vurderinger som er foretatt i denne saken, men jeg mener at vi har gode retningslinjer som ivaretar redningstjenestens behov for øving på en god måte, og legger til rette for at redningstjenesten kan gjennomføre redningsaksjoner i verneområder effektivt og trygt.