Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:444 (2025-2026)
Innlevert: 12.11.2025
Sendt: 12.11.2025
Besvart: 18.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Vil samferdselsministeren gripe inn og stoppe Ruter sitt videre arbeid med rushtids prising på kollektivtransport?

Begrunnelse

12.11 kom nyheten om at Ruter nå jobber med et forslag om å innføre rushtidsprising på kollektiv transport.

Det har vært en uttalt politikk nå i mange år og gjøre det så vondt og vanskelige som mulig for folk å kjøre bil, særlig i Oslo. Høye avgifter, få og dyre parkeringsplasser, bompenger og rushtidsbommer. Dette har ført til at flere velger kollektivt. Mange er helt avhengige av kollektivtransport for å hente i barnehagen og for å få livet til å gå rundt.

Oslo har et stort arbeidsmarked. Det er ikke alle som har mulighet eller tid til å sykle, da må de kjøre kollektivt.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Byvekstavtalene er statens viktigste virkemiddel for å nå målet om nullvekst i persontransport med bil i de største byområdene. Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å lede arbeidet med byutredninger for Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. Hovedformålet med byutredningene er å gi et faglig grunnlag for reforhandlingene av byvekstavtalene.

Byutredningene viser hvordan ulike virkemidler – innen arealutvikling, mobilitet og bilregulering – kan kombineres for å oppnå nullvekstmålet, men det er viktig å understreke at resultatene fra byutredningene ikke er anbefalinger.

Arbeidet har vært gjennomført i tett samarbeid med lokale myndigheter, Jernbanedirektoratet og de aktuelle statsforvalterne. Byutredningene er nå sendt på høring til de lokale partene med frist 15. mars 2025.

Lokal kollektivtransport er et fylkeskommunalt ansvar. Rushtidsprising er ett av mange tiltak som kan bidra til bedre kapasitetsutnyttelse og mindre trengsel i kollektivtransporten. Statens vegvesen opplyser at Ruters rapport Rushtidsprising i kollektivtransport - prinsipper og effekter er et kunnskapsgrunnlag til byutredningene. Jeg antar at det er denne rapporten stortingsrepresentanten viser til i spørsmålet.

Dette er ikke et forslag fra Ruter, men en faglig vurdering av et virkemiddel som allerede brukes i byer som eksempelvis London og Tromsø. Erfaringene tyder på at differensierte priser kan redusere trengsel og gi lavere kostnader, men det må også vurderes hvordan ordningen kan innføres uten å forsterke sosiale og økonomiske ulikheter.

Jeg mener det er positivt at byutredningene vurderer effekten av ulike tiltak og virkemidler, og dermed gir et bredt kunnskapsgrunnlag som viser mulige strategier for å nå nullvekstmålet. Valg av strategi og virkemiddelbruk skal vurderes av partene i reforhandlingene.