Andreas Breivik Ormevik (MDG): Øygarden kommunestyre har godkjent et planområde på 2,3 km2 til næringsformål på Eide, som i dag preges av natur med store verdier. Saken ble i januar oversendt statsrådens departement med uløste innsigelser fra Statsforvalteren, knyttet til hensynet til den sterkt truede hubroen som hekker i området. Både Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet har frarådet planene, som har møtt betydelig lokalpolitisk og folkelig motstand. Vil statsråden sikre de nasjonale interessene på Eide ved å ta innsigelsene i saken til følge?
Begrunnelse
Høsten 2024 gjorde Øygarden kommunestyre et vedtak om å godkjenne planene for 2,3 km2 med næringsareal på Eide, vest på Sotra. Formålet med planene er ifølge initiativtakerne å skape en “marin klynge”, men det foreligger ingen konkrete, offentlig kjente planer om realisering av ny industri i området per i dag. Imidlertid er området godt kjent for å være hekkeområde for hubro, noe som er dokumentert siden 2016. Hubro er en sterkt truet art i Norge, men planområdet på Eide er ett av få områder langs norskekysten som enn så lenge utgjør et godt egnet habitat for hubro.
Det er på bakgrunn av et stadig tydeligere kunnskapsgrunnlag om godt dokumenterte forekomster av hekkende hubropar i planområdet at Statsforvaltaren i Vestland opprettholdt sine innsigelser mot planene også etter meklingsmøter med Øygarden kommune. Saken ble i januar i år derfor oversendt til Kommunal- og distriktsdepartementet for endelig avgjørelse. Planene har møtt en betydelig lokalpolitisk og folkelig motstand, blant annet ble departementet møtt med demonstrasjoner under sin befaring til planområdet i mars. I april la Miljødirektoratet frem sin vurdering hvor de anbefalte å ta innsigelsene mot planene til følge, det samme gjorde Klima- og miljødepartementet i sin vurdering fra mai. De peker på viktigheten av at planer om næringsformål “tas stilling til i et større perspektiv, der ulike arealers egnethet, blant annet med hensyn til miljø, vurderes på tvers av kommunene”.
De fleste utbyggingssaker lar seg heldigvis løse lokalt gjennom gode prosesser for mekling og tilpasninger som balanserer ulike hensyn på en god måte. Når en sak oversendes til Kommunal- og distriktsdepartementet for endelig avgjørelse, er det som oftest et uttrykk for at det ligger til grunn svært tungtveiende naturfaglige vurderinger om at planene bør avvises, og at formålet i stedet bør vurderes realisert på et annet og bedre egnet sted. Hensynet til hubro er et nasjonalt ansvar, og det er derfor spørsmålsstillerens klare forventning at statsråden følger opp dette ansvaret ved å ta innsigelsene mot planene på Eide til følge.