Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:540 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 20.11.2025
Besvart: 27.11.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Har de to endringene gitt påvisbar økning i statens proveny, og i så fall hvor mye, og hvordan beregnes inntektsendringene som følge av innskrenkingene ved kjøp i taxfree-butikkene?

Begrunnelse

I 2022 ble muligheten for å bytte tobakksvarer i ekstra øl eller vin avviklet i taxfree-butikker.
I 2023 ble taxfreekvoten for kjøp av tobakk halvert.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: I 2022 ble reglene for avgiftsfrie kvoter for alkohol- og tobakksvarer som kan innføres som reisegods til personlig bruk, endret slik at reisende ikke lenger kunne bytte ut kvoten for tobakksvarer med vin eller øl. Provenyet ble anslått til om lag 115 mill. kroner påløpt og 110 mill. kroner bokført. Kvoten for tobakksvarer ble halvert i 2023. Provenyet ble anslått til om lag 800 mill. kroner påløpt og 700 mill. kroner bokført.
Usikkerheten er betydelig når en skal beregne provenyvirkninger av å fjerne eller endre kvotene for alkohol- og tobakksvarer som kan innføres avgiftsfritt som reisegods. Det er blant annet usikkert i hvilket omfang redusert innførsel av alkoholvarer vil bli erstattet med tilsvarende varer kjøpt i Norge. Provenyanslag krever derfor at det gjøres en del forutsetninger.
Statistikk fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser omfanget av avgiftsfri omsetning av alkohol- og tobakksvarer i 2023 fra utsalg på norske flyplasser (tax free-utsalg) ved ankomst fra andre land. Det legges til grunn at det omsettes like mye varer avgiftsfritt per reisende på ferger i utenlandstrafikk som per flypassasjer ved ankomst på norske flyplasser. For å anslå omsetningen av alkohol- og tobakksvarer i utlandet (grensehandel mv.) ses det hen til SSBs grensehandelsstatistikk. Av omsetningen på tax free og grensehandel mv. antas rundt 75 pst. av øl og vin, 50 pst. av brennevin og 75 pst. av tobakksvarene å bli erstattet av avgiftslagt omsetning i Norge.
Inntektene fra alkohol- og tobakksvarer i 2022 ble anslått til 22,9 mrd. kroner jf. Prop. 1 LS (2021–2022) og Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022). I dette anslaget inngår forventet bokført proveny fra endringen i 2022 på 110 mill. kroner. Statsregnskapet for 2022 viser at inntektene fra alkohol- og tobakksvarer ble 23,8 mrd. kroner. Da vi ikke vet hva inntektene ville vært uten endringen, er det ikke mulig å si hvor mye statens inntekter har økt som følge av at reisende ikke lenger kunne bytte ut kvoten for tobakksvarer med vin eller øl.
Det samme gjelder virkningen på statens inntekter som følge av halveringen av tobakkskvoten i 2023. Inntektene fra tobakksavgiften i 2023 ble anslått til 7 450 mill. kroner, jf. Prop. 1 LS (2022–2023). I dette anslaget inngår forventet bokført proveny på 700 mill. kroner fra halveringen av kvoten for tobakksvarer. Statsregnskapet viser at inntektene fra tobakksavgiften i 2023 utgjorde 7 392 mill. kroner.
Departementet har tall for avgiftslagt salg av tobakksvarer og salg av tobakksvarer på tax free som kan si noe hvordan dette utviklet seg fra 2022 til 2023. Avgiftslagt salg av sigaretter og røyketobakk falt over flere år fram til nedstengingen under koronapandemien, mens salget av snus har økt. I 2023 økte ikke bare salg av snus, men også salg av sigaretter. Tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser en nedgang i tax free-salget av tobakksvarer på norske lufthavner med 36 pst. fra 2022 til 2023. Justert for økningen i antall reisende på de aktuelle lufthavnene var nedgangen på 45 pst. Mens salget av snus per reisende falt med 60 pst., falt salget av sigaretter med 10 pst. Til sammenligning falt alkoholsalget på tax free med 7 pst.