Skriftlig spørsmål fra Finn Krokeide (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:588 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 24.11.2025
Besvart: 26.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Finn Krokeide (FrP)

Spørsmål

Finn Krokeide (FrP): Hvilken betydning mener statsråden det har at det er begrenset kapasitet på Gjøvikbanen, særlig i perioden det kjøres timesintervall for persontrafikken til/fra Gjøvik og derfor er vanskelig å framføre godstog mellom persontogene i dette tidsrommet, for hvilken vekt Gjøvikbanen har i vurderingen av om det samlede transportsystemet gir tilstrekkelig robusthet og redundans for Nammo?

Begrunnelse

Det vises til mitt skriftlige spørsmål av 10.11.25 og statsrådens besvarelse av spørsmålet den 14.11.25, jf. Dokument nr. 15:416 (2025-2026). Statsråden besvarer ikke den delen av spørsmålet som rettet seg mot Nammos samlede transportsystem. Men opplyses i besvarelsen av spørsmålet om at det er begrenset kapasitet for godstransport på Gjøvikbanen, særlig i det tidsrommet det kjøres timesintervall på persontrafikken til og fra Gjøvik. Det bes på derfor besvart hvilken betydning statsråden mener det har for hvilken vekt som kan legges på Gjøvikbanen i vurderingen av om det samlede transportsystemet gir tilstrekkelig robusthet og redundans for Nammo.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanen er en miljøvennlig og effektiv måte å transportere gods på lange strekninger. For Nammo og andre bedrifter i Innlandet med behov for å transportere varer til Alnabru og Bergen, vil Gjøvikbanen kunne være en viktig del av systemet av infrastruktur som møter næringslivets behov for transport.

Samferdselsdepartementet er ikke kjent med at kapasitetsbegrensningene på Gjøvikbanen i dag er til hinder for varetransport fra Nammo.

Jeg viser til mitt svar på spørsmål fra stortingsrepresentanten 14. november der det står at «godstransport på jernbanen er i hovedsak kommersiell, det vil si at den kjøres med lite offentlig støtte, på samme måte som godstransport på veg og sjø. Dette betyr at godstogoperatørene setter opp godstog der det er tilstrekkelig etterspørsel, slik at de kan få lønnsomhet i transporten. Grunnen til at det bare er persontrafikk nord for Roa, er i hovedsak at det per nå ikke er markedsmessig interessant å kjøre godstog der. Det er teknisk mulig å kjøre godstog på Gjøvikbanen på dagens infrastruktur mellom Alnabru og Roa (og videre til Bergen) også med farlig gods klasse 1. Det samme er mulig på nordre del av Gjøvikbanen».

Om det i fremtiden vil være behov for mer kapasitet på Gjøvikbanen, utredes i den kommende godsstrategien som Jernbanedirektoratet er i ferd med å utarbeide og som skal være ferdig i april 2026. Denne strategien vil være en viktig del av beslutningsgrunnlaget for neste rullering av NTP.