Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til energiministeren

Dokument nr. 15:606 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 25.11.2025
Besvart: 03.12.2025 av energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): NVE-sjefen har sagt at energidepartementets forskrift stanser kutt i energileddet, og dermed sender en økt nettleieregning til folk og bedrifter.
Vil statsråden sørge for å endre forskriften om nettleie, og stanse den varslede økningen fra 2027?

Begrunnelse

Siden 2022 har Statnett fått sette ned energileddet på nettleien.
I svar på Rødts budsjettspørsmål 345 i år har regjeringen svart at "For årene 2022-2024 har begrensningen gitt en netto reduksjon i energileddet, mens den så langt i 2025 har gitt en marginal netto økning."
Statnett har vært tydeligere på at nettleieregninga til folk og bedrifter har gått ned.
Statnett skrev i en pressemelding 18.10.22:
- Det er viktig for oss å finne løsninger som sikrer at disse inntektene kommer tilbake til nettkundene. Nå har vi fått godkjent en løsning som gjør at det blir svært mye lavere nettleie enn det ellers ville blitt med dagens kraftpriser, sier konserndirektør Gunnar Løvås.
Det er uklart om det i framtiden vil bli grunn til å sette ned energileddet, og om det vil være til gagn for strømkundene. Men det er lurt å ha muligheten, for ikke å ramme folk hardt økonomisk igjen. Nettleia bare øker og motvirker hele ideen med Norgespris.
Nå vil RME sørge for at ordningen avskaffes. Fra pressemelding 20.11.2025:
Av hensyn til forutsigbarhet både for nettkunder og nettselskap, har vi likevel besluttet å forlenge dispensasjonen ut 2026. RME varsler derfor allerede nå at med mindre det oppstår helt ekstraordinære forhold, vil dette være siste året det gis dispensasjon sier Lund.
I Klassekampen 13. september 2022 slår Kjetil Lund klart fast at det er nasjonale forskrifter, og ikke EU-regler, som gjør at RME tidligere har vært kritisk til å kutte energileddet.
– Dette regelverket er vedtatt av Olje- og energidepartementet og har vært gjeldende i mange år, sier han.
– Det har ingenting med EU å gjøre.
Dette var uttalelsen til NVE-sjef Kjetil Lund.
NVE-sjefen plasserer helt klart ansvaret der det hører hjemme, hos (olje- og) energidepartementet.
Advarslen fra RME går i motsatt retning av regjeringens initativer. 24.11.25 sendte regjeringen ut pressemelding om at de "vil forlenge ordning for lavere nettleie i områder med høye kraftpriser.
RME/NVE vil avskaffe en ordning for lavere nettleie, og NVE-sjefen har plassert ansvaret hos energiministeren.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Formålet med energileddet i transmisjons- og regionalnettet er å synliggjøre kostnadene ved overføring av kraft knyttet til kraftproduksjon og kraftforbruk i ulike deler av nettet, og på den måten bidra til et effektivt kraftsystem. Et effektivt kraftsystem gir i sum lavere nettkostnader.
Departementet har i forskrift om omsetningskonsesjonærer fastsatt regler for hvordan energileddet skal utformes. Energileddet skal dekke kostnader knyttet til nettap, det vil si elektrisk energi som går tapt ved overføring av strøm. Jeg mener at det har en viktig funksjon som prissignal til både produksjon og forbruk.
Produsenter som leverer kraft i nettet der det er kraftforbruk, bidrar til å redusere nettap, og får lavere nettleie gjennom lavere energiledd. Kunder som bidrar til økte nettap, må betale for dette gjennom energileddet. Dette kan for eksempel gjelde forbrukskunder som er lokalisert langt unna produksjon. På denne måten bidrar energileddet til en effektiv bruk av strømnettet, og dermed til å holde nettleien nede.
RME har etter søknad gitt dispensasjon fra bestemmelsen om utforming av energileddet fordi vilkåret var oppfylt for å gi dispensasjon som følge av de ekstraordinært høye kraftprisene. Uavhengig av om RME gir dispensasjon fra reglene om fastsettelse av energileddet i fremtiden, vil flaskehalsinntektene i sin helhet bli ført tilbake til norske nettkunder gjennom fratrekk i tariffgrunnlaget, slik at nettleien blir lavere enn den ellers ville vært.
Regjeringen har de siste årene tatt flere grep for å holde nettleien nede, og som kommer både folk og næringsliv til gode. Vi har redusert elavgiften flere ganger. I revidert nasjonalbudsjett 2025 utgjør reduksjonen i elavgift rundt 3 mrd. kroner. Regjeringen foreslår å redusere elavgiften ytterligere i forslaget til statsbudsjett for 2026.
Vi bruker også flaskehalsinntekter for å holde nettleien nede i områder med høye kraftpriser. Siden denne ordningen kom på plass, er det blitt utbetalt om lag 10,6 milliarder kroner til redusert nettleie, og vi har nylig kunngjort at vi vil forlenge ordningen. Ordningen er helt frikoblet fra fastsettelsen av energileddet og vil virke etter sin hensikt uavhengig av dette.