Finn Krokeide (FrP): Hvilken betydning mener statsråden det har at E6 som transportåre mellom Oslo og Nammo sin produksjon på Raufoss må krysse Mjøsa over Mjøsbrua, ved vurderingen av hvor stor vekt det kan legges på E6 som bestanddel av Nammos samlede transportsystem i den vurderingen som skal foretas ved om utbedring av riksvei 4 skal finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 1,5 % av BNP til utgifter i sivil sektor som skal understøtte militær kapasitet og styrke motstandsevnen?
Begrunnelse
Det vises til mitt skriftlige spørsmål av 12.10.25 som ble besvart av statsråden den 22.10.25, jf. Dokument 15:84 (2025-2026). Tematikken for spørsmålet var finansiering av utbedring av rv4, som er transportåren mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, innenfor rammen på 1,5 % av NATO-målet på 5 % av BNP. Det vises særlig til følgende deler av statsrådens besvarelse av spørsmålet:
«I påvente av konkretiseringen som tiltak på rv. 4 vil vurderes opp mot, kan det legges til grunn at Nammo har totalberedskapsverdi, og at ammunisjonsproduksjonen der har behov for robuste og redundante transportløsninger både for råvarer inn og produkter ut. Bedriften ligger nær rv. 4 og Gjøvikbanen, og det er i dag tilgang til bedriften både sørfra og nordfra. Det er det samlede transportsystemet som skal gi tilstrekkelig robusthet og redundans. Derfor er det viktig å se hele transportsystemet sammenhengende. Vurderinger av tiltak på rv. 4 må dermed bl.a. sees i sammenheng med utvikling av infrastrukturen i Oslo, Gjøvikbanen og E6 som går parallelt med rv. 4 på østsiden av Mjøsa.»
Da det i besvarelsen pekes på E6 på østsiden av Mjøsa som del av det sammenhengende transportsystemet til Nammo, gir det grunn til å stille oppfølgende spørsmål. Transport mellom Nammo og Oslo på E6, må krysse Mjøsbrua som går mellom Gjøvik kommune og Ringsaker kommune. Det bes på denne bakgrunn besvart hvilken betydning statsråden mener det har i vurderingen av denne av hvor stor vekt den skal tillegges som bestanddel av Nammos samlede transportsystem. Med den intensjonen som ligger til grunn for NATO-forpliktelsen på 1,5 % om at det skal være utgifter i sivil sektor som bidrar til å understøtte militær kapasitet og styrke motstandsevnen – som kommer i tillegg til 3,5 % i direkte forsvarsutgifter, virker det naturlig å vektlegge beredskapsevnen og eventuelle sårbarheter i vurderingen av hvilken vekt E6 har som transportåre mellom Oslo og produksjonen hos Nammo på Raufoss.