Skriftlig spørsmål fra Remi Sølvberg (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:809 (2025-2026)
Innlevert: 15.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 19.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Remi Sølvberg (R)

Spørsmål

Remi Sølvberg (R): Har EU eller ESA grepet inn og bedt Norge konkurranseutsette drift av Flåmsbanen, eller er dette regjeringen og Jernbanedirektoratets eget initIativ?

Begrunnelse

Torsdag kom nyheten om at det blir privat konkurranse om drift av Flåmsbanen når kontrakta med Vy og de lokale aktørene som driver banen går ut i 2027.
Vy driver idag strekninga sammen med lokale aktører. Selskapet, Flåmsbana AS, gikk med overskudd i 2024.
Jernbanedirektoratet peker på at de nå må vurdere konkurranse-potensialet, som følge av EØS-avtalen.
Staten skal tilsynelatende kun få drive ulønnsomme strekninger, noe som bare krever enda mer statlige overføringer til jernbanen, slik vi i Rødt ser det. Lokale aktører som deltar i driften av Flåmsbanen blir kastet ut fordi de har drevet for godt og gått med overskudd.

Dette er en direkte overføring av penger fra staten til private aktører, som går ut over skattebetalerne og lokalt næringsliv.
Samtidig vet vi at i EU-landene er man ikke like opptatt av å ha konkurranse på jernbanen. Brorparten av EU-landene driver med omfattende direktetildeling av jernbanestrekninger til offentlig eide selskaper. Men Norge skal altså være mer katolsk enn paven.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De transportpolitiske målene for Flåmsbanen er primært å sikre et godt helårstilbud for lokalsamfunnet og styrke reiselivet. Jernbanedirektoratet, som er ansvarlig myndighet for å inngå trafikkavtaler for å sikre persontogtilbudet, mener disse målene kan nås uten en trafikkavtale fordi aktører har vist kommersiell interesse, evne og vilje til å drifte et slikt togtilbud på strekningen. I henhold til gjeldende regelverk kan direktoratet ikke inngå en trafikkavtale dersom det er kommersiell interesse som innfrir de transportpolitiske målene.

For å avklare behovet for en trafikkavtale på Flåmsbanen, gjennomførte Jernbanedirektoratet en markedsdialog, hvor markedsaktører viste interesse, evne og vilje til å drifte togtilbudet på Flåmsbanen på kommersielle vilkår, og samtidig gi et minst like godt togtilbud til de reisende som i dag. På denne bakgrunn er det per i dag ikke grunnlag for å inngå en trafikkavtale om togtilbudet på strekningen etter at dagens avtale utløper i desember 2027.

Jeg har merket meg at Vygruppen og de lokale aktørene som i dag har trafikkavtale for dette togtilbudet, har varslet at de satser videre også uten trafikkavtale. Jernbanedirektoratet vil følge utviklingen av trafikken på Flåmsbanen tett. Dersom det viser seg at det er behov for en trafikkavtale for å oppnå de nasjonale transportpolitiske målsetningene, vil Jernbanedirektoratet kunne gripe inn ved å inngå en trafikkavtale eller andre egnede tiltak. På grunn av trafikkens begrensede omfang kan en slik trafikkavtale direktetildeles.