Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Anne Karin Olli (H) til fiskeri- og kystministeren

Dokument nr. 15:122 (2012-2013)

Innlevert: 17.10.2012
Sendt: 18.10.2012
Besvart: 24.10.2012 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen

Anne Karin Olli (H)

Spørsmål

Anne Karin Olli (H): I dag er det fritt kongekrabbefiske fra Nordkapp og vestover. Nordkapp og alle kommuner øst er imidlertid med i det kommersielle kongekrabbefisket, og det er satt en geografisk grense for dette ved 26°Ø i Nordkapp kommune. Konsekvensen er at mange kystsamfunn vest for grensen opplever en raflytting.
Hvilke kriterier har statsråden brukt når hun fastslår at dagens grense er "hensiktsmessig"?

Begrunnelse

I Dokument nr. 15:1762 (2011-2012) svarer statsråden følgende: "Ett sted må grensen gå, og dagens grense er vurdert å være hensiktsmessig for å begrense videre spredning av kongekrabben.". Det hadde vært meget interessant for allmennheten å vite hva som ligger bak vurderingen av hensiktsmessighet. Mange kystsamfunn vest for grensen, blant annet Måsøy kommune, opplever at fiskere flytter østover. I 2012 er det åtte fiskere som har flyttet, eller planlegger å flytte, fra kommunen for å kunne utøve sitt yrke et annet sted.

Lisbeth Berg-Hansen (A)

Svar

Lisbeth Berg-Hansen: Da vestgrensen for det regulerte området ble satt ved 26°Ø i august 2004, var dette bl.a. basert på en tilrådning fra Havforskningsinstituttet om at en slik grense – ved 26°Ø og videre langs vestsiden av Porsangerfjorden – ville være mest hensiktsmessig for å kunne lykkes i å begrense spredningen vestover langs kysten. Dette basert på topografien i området.
Vestgrensen ved 26°Ø ble også nøye vurdert i St.meld. nr. 40 (2006-2007) Forvaltning av kongekrabbe. Både Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet vurderte da at en vestgrense ved 26°Ø ville være mest hensiktsmessig for å begrense videre spredning av krabben vestover. Det ble samtidig bestemt at den åpne adgangen til å delta i det regulerte området øst for 26°Ø skulle avgrenses til fiskere hjemmehørende i det samme området. Stortinget behandlet og sluttet seg som kjent til meldingen i mars 2008.
Vest for 26°Ø er det ingen adgangsbegrensning i fisket etter kongekrabbe. Etter initiativ fra Måsøy kommune innførte vi imidlertid i 2009 et generelt forbud mot å fiske med krabbeteiner med fartøy over 21,35 meter i kystnære områder. Dette for å skjerme lokal flåte og tradisjonelt fiskeri fra redskapskonflikt med større fartøy som fangster kongekrabbe. Departementet har således vært oppmerksom og iverksatt tiltak som skjermer for uheldige virkninger i det området som ligger nærmest inntil det regulerte området, hvor interessen for å delta i det frie fisket sannsynligvis er størst.
Det siste året er det blitt rimelig klart at nedfangstingen vest 26°Ø har vært effektiv. Tettheten av kongekrabbe, og dermed fangstratene, er betydelig redusert. Dette er helt i tråd med målsettingen i stortingsmeldingen om kongekrabbe. Redusert forekomst av kongekrabbe i vest er ikke et argument for å flytte grensen vestover.