Eigil Knutsen (A): Er den nye samferdselsministeren klar over den alvorlige økonomiske situasjonen flere fergefylker befinner seg i som følge av en nødvendig utskiftning av fergeflåten, og vil statsråden bidra til en løsning, slik at den positive miljøsatsingen innen fergeflåten i Hordaland blir et eksempel å følge, og ikke et skrekkeksempel for andre fylker?
Begrunnelse
Fylkene overtok en gammel fergeflåte fra staten i 2010. Etter Hordaland fylkeskommune sin ambisiøse utskiftning av ferger frem mot 2020 vil gjennomsnittsalderen på fergeflåten bli redusert fra 30 til 5 år. Nye ferger og strenge miljøkrav gjør at Hordaland fylkeskommune sine årlige tilskudd til fergetrafikken blir fordoblet fram mot 2020. De totale tilskuddene passerer 600 millioner kroner.
Alle fylkets 17 fylkesvegferger skal driftes av elektrisitet innen 2020. Utslippene fra fergetrafikken i Hordaland blir redusert med 90 prosent innen 2021. Politikken Hordaland fylkeskommune fører for utskiftning av ferger er helt i tråd med regjeringens politikk, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Klassekampen 4.11.18.
På grunn av Hordaland fylkeskommune sin aldrende fergeflåte kombinert med strenge miljøkrav i fergefornyelsen, har fylkeskommunen et udekket finansieringsgap på 240 millioner kroner fra 2020. Den pressede økonomiske situasjonen har allerede fått konsekvenser for fergetilbudet i Hordaland. På fergen mellom Krokeide og Hufthamar til Austevoll er det foreslått nedbemanninger fra oktober, og kollektivselskapet Skyss har foreslått kutt i antall avganger.