Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2394 (2021-2022)
Innlevert: 14.06.2022
Sendt: 20.06.2022
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 27.06.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva er logikken bak at 16-åringer som nettopp har tatt båtførerprøven må vente til de er 18 år for å ta fartsbevis?

Begrunnelse

Jeg ble av en ung båtentusiast som sammen med kameratgjengen kjører mye båt i Hamarområdet. De gleder seg til snart å kunne ta båtførerbeviset, men han stilte spørsmål om hvorfor det skulle være en høyere aldersgrense for å kjøre båter som går raskt, og som man må har fartsbevis for å kjøre fra neste år.
Mange 16 åringer går gjennom opplæring for å få tatt båtførerbeviset. De har brukt mange timer på å lære seg sjøvett, regler, skilt og teori for å bestå båtførerprøven. Men til tross for at ungdom som skal ta båtførerprøven har reglene for sjøen friskt i minne, må de vente til de er 18 år for å ta fartsbevis. Når man har tatt båtprøven og vist at man behersker båt og sjø, bør man også få mulighet til å ta fartsprøven, uten å måtte vente ytterligere to år. Ungdommen som har tatt båtførerprøven har opparbeidet seg kunnskap som tilsier at de er trygge bak rattet i båten, og bør derfor også få ta fartsbeviset som alle andre, slik at de lovlig kan kjøre båter som kan kjøre over 50 knop.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Jeg vil starte med å rose tidligere regjering for et viktig arbeid med utarbeidelse av Meld. St. 30 (2018-2019) Samhandling for betre sjøtryggleik. Det skal være trygt å ferdes på sjøen. Derfor var det også et enstemmig Storting som stilte seg bak stortingsmeldingen, med målrettede tiltak for å oppnå nettopp dette. Jeg er glad for at alle parti på Stortinget la til rette for et nødvendig krafttak for sikkerhet på sjøen, et behov vi dessverre fortsatt ser er aktuelt.
På bakgrunn av dette er det fra og med 1. juni 2023 krav om høyhastighetsbevis for fører av motordrevet fritidsbåt som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer. Dette er innført for å ivareta sjøsikkerheten, og var en del av oppfølgingen av Meld. St. 30 (2018-2019) Samhandling for betre sjøtryggleik, som Solberg-regjeringen la frem 21. juni 2019. I meldingen beskrives det at fritidsbåter som kan oppnå fart på over 50 knop har så stort skadepotensial at det bør vurderes å stille strengere kompetansekrav til førere av slike båter. Videre at regjeringen ville vurdere om det burde innføres et eget teoretisk og praktisk kurs for førere av fritidsbåter som kan oppnå større fart enn 50 knop.
Krav til teoretisk og praktisk kurs for å få utstedt høyhastighetsbevis er nå gjennomført i forskrift. Hvilken aldersgrense som skal gjelde, ble vurdert i Sjøfartsdirektoratets «Utredning av krav til høyhastighetskompetanse for fører av fritidsbåt». I utredningen anbefales det at minstealderen for å få utstedt dokumentasjon på høyhastighetskompetanse settes til 18 år. Høy hastighet, enten på sjøen eller på veien, er knyttet til høy risiko. Det ble blant annet vist til at aldersgrensen for utstedelse av førerkort for motorsykkel øker med motoreffekten, der lett motorsykkel eksempelvis har en minstealder på 16 år, mens aldersgrensen for å kjøre de tyngste motorsyklene er minimum 20 år.
Forslag om forskriftsendringer for å fastsette krav til høyhastighetsbevis, inkludert en minstealder på 18 år, ble vedtatt av Solberg-regjeringen og har vært gjenstand for en offentlig høring hvor mange høringsinstanser støttet aldersgrensen.
Det er også denne regjeringens målsetning med båtpolitikken å legge til rette for et trygt båtliv. Min vurdering er at innføring av et høyhastighetsbevis med en aldersgrense på 18 år bidrar til å nå denne målsetningen.