Lars Haltbrekken (SV): Da Hywind Tampen, ble godkjent sa regjeringen ja til Equinor etablering av havvindproduksjon innenfor arealene av tildelte lisenser. For Trollvind sier regjeringen at Equinor må konkurrere mot andre.
Hvorfor vil ikke regjeringen tillate utbygging for elektrifisering innen tildelte oljelisenser, og hva gjør regjeringen for å sikre at slik utbygging av havvind til elektrifisering av oljeinstallasjoner kan skje innen utgangen av 2027, så elektrifisering «i størst mulig grad kan skje med havvind», slik Hurdalsplattformen sier?
Begrunnelse
Statnett varsler av kraftoverskuddet i Norge i normalår vil være borte alt i 2026. I 2027 vil en rekke elektrifiseringsprosjekter av oljeinstallasjoner komme på nett. Dette vil øke kraftforbruket i Norge i en allerede kritisk situasjon for Europa, grunnet Russlands invasjon av Ukraina, med tilhørende svært høye strømpriser i Norge. I tillegg er det et ønske om rask utbygging av havvind.
Å skaffe kraft til oljeinstallasjoner behandles normalt under petroleumslovgivningen og tillatelse gis av OED. Ved kraft fra land-løsninger må det i tillegg gis konsesjon etter energiloven og slik konsesjon kan gis av NVE.
Både for kraftproduksjon med havvind og kraft fra land løsninger, er det anledning til å samarbeide, mellom ulike lisenser. I Hywind Tampens tilfelle leverer flytende havvind kraft til både Snorre- og Gullfaksfeltene. Ved elektrifisering med kraft fra land på Utsirahøyden er det gitt tillatelse til en serie av tiknytninger til kabelen som går fra land og ut til Johan Sverdrup byggetrinn II.
Det er derfor underlig at regjeringen møter utbyggingen av Trollvind med at det må lyses ut konkurranse om havområdet, helt i strid med det som var praksis for utbygging av Hywind Tampen. Det er også grunn til å understreke at netto kraftproduksjon i sin helhet skal benyttes av andre oljeaktører og at finansieringen ikke krever statsstøtte eller risikoavlastning, men i sin helhet dekkes av utbyggere som i dag har høye kraftpriser på sin produksjon. Dette er derfor en helt subsidiefri måte å kickstarte utbyggingen av storskala flytende havvind raskere enn gjennom havenergiloven, der det endelige regelverket ikke er klart. En Trollvindutbygging vil også kunne fungere som et eksempel for andre aktører til å elektrifisere i kombinasjon med kraft fra landløsning slik at Stortingets mål om å kutte utslippene med 50 % sammenliknet med 2005-nivå kan nås innen 2030 og muligens forseres eller åpne for større utslippsreduksjoner. Dette vil trolig være nødvending for å nå regjeringens eget omstillingsmål om 55 prosent kutt i utslippene sammenliknet med 1990-nivå.