Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1129 (2022-2023)
Innlevert: 24.01.2023
Sendt: 25.01.2023
Besvart: 01.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er det gjort en juridisk vurdering av om det med en plutselig endring i prosessen med direktetildeling av togtrafikken på Østlandet, der Vy inviteres til å gi tilbud på både Øst 1 og 2, fortsatt er i tråd med kollektivtransportforordningen og annet relevant regelverk?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et forpliktende tilbud fra Vy på en samlet drift av togtrafikken på Østlandet (Øst 1 og 2), på bakgrunn av en skisse Vy har levert som viser stordriftsfordeler ved å drifte Øst 1 og 2 samlet. Det er kun Vy som bes om å levere et nytt tilbud, mens Flytoget fortsatt er i forhandlinger om Øst 2.
Da det i april 2022 ble varslet at Jernbanedirektoratet skulle forhandle med Vy og Flytoget om direktetildeling av togtilbudet på Østlandet, ble det lagt til grunn fra SD at

«Det blir føresett at direktetildelinga skjer i samsvar med kollektivtransportforordninga i EU og anna relevant regelverk.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ja. At Vy inviteres til å levere et samlet tilbud på togtilbudet som er omfattet av Østlandet 1 og 2 er vurdert til å være innenfor rammene av kollektivtransportforordningen og annet relevant regelverk. Norge har i henhold til kollektivtransportforordningen et betydelig handlingsrom for hvordan prosessen for direktetildeling av togtilbudet innrettes og gjennomføres. En sentral forutsetning er å sikre seg mot at operatører som drifter en offentlig tjeneste i henhold til en direktetildelt avtale ikke overkompenseres. De sentrale målene for direktetildelingen om å gi et godt tilbud til de reisende til en god pris for staten ligger fast.