Ola Elvestuen (V): Hvorfor mener regjeringen det ikke er aktuelt å innføre nullutslippssoner nå, når Oslo og Bergen virkelig ønsker muligheten til å innføre dette, og ser ikke regjeringen verdien av at en slik sak bestemmes lokalt, ikke nasjonalt?
Begrunnelse
Veitrafikken står for over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo, og er dermed den sektoren med størst utslipp i hovedstaden. For å kutte utslipp er det nødvendig med en omstilling av kjøretøyparken, der fossile kjøretøy byttes ut med utslippsfrie kjøretøy. En nullutslippssone er et virkemiddel for å få til dette. Tiltaket vil øke farten på omstillingen av kjøretøyparken, spesielt blant næringskjøretøy, der det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025.
I Klimaplanen Venstres Sveinung Rotevatn la fram som klima- og miljøminister, åpnet Solberg-regjeringen for nullutslippssoner i byene. I praksis betød det at Oslo og Bergen, som lenge har ønsket å innføre slike nullutslippssoner, skulle få tillatelsen de trenger. Stortinget vedtok klimaplanen juni 2021.
Bymiljøetaten i Oslo la frem en anbefaling om nullutslippssone fra 2025 for varebiler og 2027 for privatbiler denne uken. De anbefaler en geografisk avgrensning for nullutslippssonen langs indre bomsnitt. En nullutslippssone vil kun omfatte de delene som ligger innenfor Ring 2 og kun på kommunale veier. Statlige veier som går gjennom eller i tunell under området blir ikke berørt.
Regjeringen Støre, ved statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Kalsås sa til Aftenposten onsdag 25. januar at «Det ikke er aktuelt å innføre nullutslippssoner nå».