Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om å omgjøre vedtaket om _boplikt for uføretrygdet eier av gården Finsrud Nordre_ i Gausdal, som er i dårlig stand og ikke kan gi heltidssysselsetting
Datert: 08.11.2000
Besvart: 15.11.2000 av landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen

Ansgar Gabrielsen (H): I 1994 ervervet en nå 60 gammel mann gården Finsrud Nordre i Gausdal kommune. Få måneder etter ble han alvorlig syk. Han er nå uføretrygdet og avventer lungetransplantasjon. Landbruksdirektøren har lagt til grunn at det må skaffes inntekt utenfor bruket. Bolighuset er i dårlig stand. Likevel valgte fylkeslandbruksstyret å fastholde pålegg om boplikt. Det kan ikke være lovens hensikt at en alvorlig syk person skal pålegges å flytte til et ubeboelig bruk som krever ekstrajobb.
Vil statsråden omgjøre vedtaket?