Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Tore Nordtun (A) til finansministeren

Om at _utearbeidende nordmenn har fått økt statsskatt_ uten å omfattes av lettelsen i kommuneskatten, og hvorvidt de vil få en tilsvarende kompensasjon for skatteomleggingen

Datert: 12.12.2002
Besvart: 08.01.2003 av finansminister Per-Kristian Foss

Tore Nordtun (A)

Spørsmål

Tore Nordtun (A): Statens overtakelse av sykehusene medførte at statsskatten økte med 4,8 pst., mens kommunebeskatningen ble minsket tilsvarende. Utearbeidende nordmenn omfattes ikke av den kompenserende lettelsen i kommuneskatten, og denne gruppen har dermed fått økt statsskatt med 4,8 pst.
Er statsråden innstilt på å medvirke til en tilsvarende økning i rammene for den særavtale som gjelder for denne gruppen?

Les hele debatten