Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Inger Lise Husøy (A) til justisministeren

Om å hindre at smutthull i utlendingsloven brukes til å skaffe _restaurantarbeidere fra utlandet på slavekontrakter_

Datert: 10.02.1999
Besvart på vegne av: Justisministeren
Besvart: 17.02.1999 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Jon Lilletun

Inger Lise Husøy (A)

Spørsmål

Inger Lise Husøy (A): Mange restaurantarbeidere i Oslo arbeider på slavekontrakter. Særlig etniske restauranter har muligheter til å skaffe seg billig arbeidskraft fra utlandet ved hjelp av smutthull i utlendingsloven. Ifølge Oslo Hotell- og Restaurantarbeider Forening brukes utlendingsloven til å skaffe billig arbeidskraft til oppvask, rengjøring og servering. Både grunnlaget for oppholdet og lønns- og arbeidsvilkår blir brutt.
Hva gjør statsråden for å hindre at dette skjer?

Les hele debatten