År 2001 den 29. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene (domstolloven)
gjøres følgende endringer:
§ 4 første punktum skal
lyde:
Når saksmengden gjør det påkrevd,
kan Høyesterett etter bestemmelse av domstoladministrasjonen deles
i flere avdelinger.
§ 10 annet ledd oppheves.
Nåværende tredje ledd blir nytt
annet ledd og skal lyde:
Førstelagmannen kan tilkalle dommere fra herreds-
og byrettene i lagdømmet til å ta sete i retten. Når
særlige grunner foreligger, kan førstelagmannen også tilkalle
dommere ved herreds- og byrettene og lagmannsretten i et annet lagdømme
dersom de er villige til å gjøre tjeneste. Retten
kan ikke settes med mer enn en tilkalt dommer eller
pensjonist som er konstituert etter § 55 f uten
når en av lagmannsrettens dommere uventet får
forfall. Til behandling av anke eller kjæremål
tilkalles ikke dommere fra den herreds- eller byrett som har behandlet
saken i første instans.
§ 11 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Hvor saksmengden gjør det påkrevet, kan
lagmannsretten etter bestemmelse av domstoladministrasjonen deles
i avdelinger.
§ 18 første ledd første
punktum skal lyde:
For hvert lagsokn fastsetter domstoladministrasjonen ett
eller flere rettssteder.
§ 19 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Hvor saksmengden gjør det påkrevet, kan
herreds- og byrettene etter bestemmelse av domstoladministrasjonen deles
i avdelinger.
§ 20 annet ledd oppheves.
Nåværende tredje ledd blir nytt
annet ledd og skal lyde:
Domstoladministrasjonen kan oppnevne
en særskilt dommer til forhørsdommer i en eller
flere bestemte straffesaker eller til å styre skjønn,
ekspropriasjonssaker eller saker som reises under ett etter lov
om rettergangsmåten for tvistemål § 23
a, når det er påkrevet fordi saken er vidtløftig
eller fordi forretningene bør ledes av samme dommer i flere
domssokn. For skjønn, ekspropriasjonssaker og saker etter
lov om rettergangsmåten for tvistemål § 23
a kan domstoladministrasjonen oppnevne et varamedlem
som skal følge forhandlingene og tre inn i retten om formannen
får forfall.
§ 23 skal lyde:
I de domssogn, hvor domstoladministrasjonen finner
det påkrevet, skal dommerfullmektiger ansettes.
Fullmektigen kan på dommerens vegne utføre hans
forretninger. Dog kan han ikke lede hovedforhandling eller avsi
dom uten etter særskilt bemyndigelse eller i uforutsette
forfallstilfeller. Bemyndigelse gis av domstoladministrasjonen eller
av domstollederen etter nærmere bestemmelse gitt av domstoladministrasjonen.
§ 25 skal lyde:
Domstoladministrasjonen fastsetter ett
eller flere faste rettssteder for herreds- og byrettene.
Dersom ikke staten stiller rettslokale til rådighet, skal
vedkommende kommune eller kommuner skaffe rettslokale og nødvendige
andre rom på rettssted som nevnt i første ledd,
og dessuten sørge for oppvarming, lys, renhold og utstyr
i rommene. Utgiftene til dette dekkes i alle tilfelle av vedkommende
kommune eller kommuner. Mellom flere kommuner fordeles utgiften i
forhold til folkemengden ved siste folketelling. Domstoladministrasjonen kan
i særlige tilfelle fastsette en annen fordelingsmåte.
Rettslokalene må være godkjent av domstoladministrasjonen.
Når det er hensiktsmessig, kan rett settes på andre steder.
Nytt kapittel 1 A skal lyde:
Kapittel 1 A Den sentrale domstoladministrasjonen
§ 33
Domstoladministrasjonen ledes av et styre som sørger
for at den sentrale administrasjonen av domstolene skjer på en
forsvarlig og hensiktsmessig måte.
Gjennom Stortingets behandling av budsjettproposisjonen
gis årlige retningslinjer for domstoladministrasjonens
virksomhet og administrasjonen av domstolene.
Kongen i statsråd kan treffe vedtak om
domstoladministrasjonens virksomhet og administrasjonen
av domstolene. Domstoladministrasjonen skal gis anledning til å uttale
seg før det treffes slike vedtak. Stortinget skal underrettes
om vedtaket.
§ 33 a
Styret for domstoladministrasjonen består
av sju medlemmer med personlige varamedlemmer. Kongen oppnevner
tre dommere og to advokater til styret, og Stortinget velger to
medlemmer. Kongen kan oppnevne en annen særlig kvalifisert
representant for domstolene i stedet for en av de tre dommerne.
Kongen fastsetter hvilket medlem som skal være leder for
styret for domstoladministrasjonen.
Oppnevning og valg skjer for en periode på fire år med
adgang til gjenoppnevning eller gjenvalg for én periode.
Oppnevningen eller valget kan trekkes tilbake dersom
et medlem ikke er i stand til eller villig til å utføre
vervet på en forsvarlig måte.
Kongen kan avsette styret dersom det ikke følger opp
kritikk fra Riksrevisjonen. Styret kan også avsettes hvis
det kan bebreides for ikke å følge opp retningslinjer
etter § 33 annet ledd eller vedtak av Kongen i statsråd
etter § 33 tredje ledd. Det samme gjelder hvis styret ikke
følger bestemmelser fastsatt i lov eller forskrift. Kongen
skal straks underrette Stortinget om at styret er avsatt.
Direktøren for domstoladministrasjonen
eller den direktøren bemyndiger, har møterett
i styret, unntatt når styret behandler klager over direktørens
vedtak, jf. § 33 b første ledd.
§ 33 b
Forvaltningsloven og offentlighetsloven gjelder for
domstoladministrasjonens virksomhet. Klageinstans for direktørens
vedtak er styret og for styrets vedtak Kongen i statsråd.
Styret har tilsettingsmyndighet for domstoladministrasjonens
stillinger. For lederstillinger utenom stillingen som domstoladministrasjonens
direktør, avgir direktøren forslag. For andre
stillinger avgis innstillingen fra et innstillingsråd etter
tjenestemannsloven. Styret kan delegere til direktøren å foreta
ansettelser.
Når styret er tilsettingsmyndighet, skal
minst to representanter for de ansatte i domstoladministrasjonen
tiltre styret. Dette gjelder også når styret behandler
slike saker som nevnt i tjenestemannsloven §§ 8
til 10 og §§ 12 til 17 nr. 3.
Styret fastsetter eventuell stillingsinstruks
for direktøren og instruks for saksbehandlingen i domstoladministrasjonen.
§ 33 c
Domstoladministrasjonen fremmer forslag til budsjett
for domstolene for departementet.
Domstoladministrasjonen fastsetter antall faste dommerstillinger
for den enkelte domstol. I tillegg kan det opprettes faste dommerstillinger
felles for flere domstoler. Domstoladministrasjonen gir nærmere bestemmelser
om organiseringen av disse dommernes tjenester.
§ 33 d
Kongen kan gi nærmere forskrifter om
domstoladministrasjonens virksomhet.
§ 55 skal lyde:
Dommere til Høyesterett, lagmannsrettene
og herreds- og byrettene utnevnes som embetsmenn av Kongen etter
Grunnloven § 21.
Til dommere bør utnevnes personer som
tilfredsstiller høye krav til faglige kvalifikasjoner og
personlige egenskaper. Dommere bør rekrutteres blant jurister
med forskjellig yrkesbakgrunn.
En dommer er uavhengig i sin dømmende
virksomhet. En dommer skal utføre sin dommergjerning upartisk
og på en måte som inngir alminnelig tillit og respekt.
Dommere kan ikke sies opp eller forflyttes mot
sin vilje og kan bare avskjediges etter rettergang og dom.
Ny § 55 a skal lyde:
Innstillingsrådet for dommere skal avgi
innstilling i forbindelse med dommerutnevnelse og foreta enkelte
konstitusjoner etter nærmere bestemmelser i §§ 55
e og 55 f. Kongen oppnevner sju medlemmer med personlige varamedlemmer
til Innstillingsrådet. Innstillingsrådet skal
bestå av tre dommere, en advokat, en jurist ansatt i det
offentlige og to medlemmer som ikke er jurister. Kongen fastsetter
hvilket medlem som skal være leder for Innstillingsrådet.
Oppnevningen skal skje for en periode på fire år med
adgang til gjenoppnevning for én periode.
Oppnevningen kan trekkes tilbake dersom et medlem
ikke er i stand til eller villig til å utføre
vervet på en forsvarlig måte.
Direktøren for domstoladministrasjonen
eller den direktøren bemyndiger, har møterett
i Innstillingsrådet.
Ny § 55 b skal lyde:
Kongen innhenter innstilling fra Innstillingsrådet for
dommere før en dommer blir utnevnt etter § 55.
Innstillingsrådet innhenter de opplysninger
som er nødvendige, for å gi innstilling. Til dommerembeter i
herreds- og byretten og i lagmannsretten gir domstollederen skriftlig
uttalelse.
Innstillingsrådet gir en begrunnet innstilling
av tre kvalifiserte søkere til ledige dommerembeter. Dersom
Innstillingsrådet ikke innstiller tre søkere,
skal dette begrunnes.
Til ledig embete som høyesterettsdommer
gir høyesterettsjustitiarius muntlig eller skriftlig uttalelse
direkte til departementet etter at Innstillingsrådet har gitt
sin innstilling.
Om habilitet for medlemmene av Innstillingsrådet gjelder §§ 106
og 108.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om
behandlingen av innstillingssaker.
Reglene i denne paragrafen gjelder ikke for utnevning
av høyesterettsjustitiarius.
Ny § 55 c skal lyde:
Dersom Kongen vurderer å utnevne en søker
som ikke er innstilt, skal det bes om en uttalelse fra Innstillingsrådet
om denne søkeren. En søker som innstilles av et
mindretall av Innstillingsrådet, skal anses som innstilt.
Ny § 55 d skal lyde:
Midlertidige dommere til Høyesterett,
lagmannsrettene og herreds- og byrettene kan bare konstitueres eller
tilsettes i de tilfeller som er nevnt i §§ 55
e til 55 g.
Ny § 55 e skal lyde:
En dommer som er utnevnt etter § 55 kan
ved siden av sin faste stilling konstitueres som dommer ved en sideordnet
domstol for inntil to år ved
1. ledighet eller fravær
i dommerstilling
2.inhabilitet
3.behov for ekstra dommere
eller
4.omorganisering av domstoler.
En dommer eller en pensjonert dommer kan likevel
alltid konstitueres ved en annen domstol for å foreta vigsler.
Slik konstitusjon gjøres av domstollederen der vigselen
skal foretas.
Beslutning om konstitusjon som nevnt i første ledd,
gjøres av Innstillingsrådet for dommere. Innstillingsrådet
kan delegere til domstoladministrasjonen å foreta konstitusjonen.
Konstitusjoner med varighet inntil tre måneder kan foretas
av domstollederen.
Ny § 55 f skal lyde:
Dersom behov som nevnt i § 55 e første
ledd ikke dekkes ved konstitusjon ved siden av fast dommerstilling
etter § 55 e tredje ledd eller ved en flyttbar dommer etter § 33
c annet ledd, kan ny dommer konstitueres for inntil to år.
Beslutning om konstitusjon som nevnt i første ledd,
gjøres av Innstillingsrådet for dommere, men av Kongen
dersom konstitusjonen har lengre varighet enn ett år eller
konstitusjonen gjelder Høyesterett. Innstillingsrådet
kan delegere til domstoladministrasjonen å foreta konstitusjon.
Før Kongen beslutter konstitusjon for en annen domstol
enn Høyesterett, skal Kongen innhente innstilling fra Innstillingsrådet. Til
konstitusjon som høyesterettsdommer gir høyesterettsjustitiarius
muntlig eller skriftlig uttalelse direkte til departementet.
Ny § 55 g skal lyde:
Dommerfullmektiger tilsettes for inntil to år
av domstollederen.
Domstollederen kan forlenge dommerfullmektigens
tjeneste, men samlet tjeneste kan ikke overstige tre år.
Departementet kan fastsette unntak for varigheten av dommerfullmektigenes
funksjonstid.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om tilsetting av dommerfullmektiger.
Ny § 55 h skal lyde:
En midlertidig dommer, herunder dommerfullmektig,
kan ikke sies opp eller forflyttes mot sin vilje og kan bare avskjediges
etter rettergang og dom i den perioden konstitusjonen eller tilsettingen
gjelder for. Dersom en konstitusjon eller tilsetting har vart i
mer enn ett år, skal den midlertidige dommeren ha minst en
måneds varsel før stillingen opphører.
Etter utløpet av perioden fratrer midlertidige dommere
uten oppsigelse eller avskjed.
Ny § 55 i skal lyde:
Forvaltningsloven og offentlighetsloven gjelder for
utnevning av faste og midlertidige dommere.
Offentlige søkerlister til dommerstillinger
skal inneholde samtlige søkeres navn og alder og fullstendige
opplysninger om deres utdannelse og praksis i offentlig og privat
virksomhet.
Innstillingsrådets innstilling uten begrunnelse
er offentlig. Det samme gjelder anmodning om tilleggsvurdering etter § 55
c, men uten at søkerens navn er offentlig, og Innstillingsrådets
tilleggsinnstilling.
Ny § 55 j skal lyde:
Domstoladministrasjonen avgjør søknader
om permisjon fra faste og midlertidige dommere. Permisjoner med
varighet inntil tre måneder avgjøres av domstollederen.
§ 60 skal lyde:
Alle dommere unntatt meddommere og skjønnsmenn
skal gi skriftlig forsikring om at de samvittighetsfullt vil oppfylle
sine plikter. Forsikringen sendes til domstoladministrasjonen eller
til fylkesmannen for så vidt gjelder forsikring
for dommere i forliksrådet. Kongen fastsetter
hvordan forsikringen skal lyde.
§ 62 annet ledd skal lyde:
Etter bestemmelser gitt av domstoladministrasjonen kan
domstollederen for kortere eller lengre tid eller for den enkelte
sak oppnevne stedfortredere for domstolens tjenestemenn.
§ 63 skal lyde:
I ethvert lensmannsdistrikt og i enhver kommune eller del
av kommune som ikke hører til lensmannsdistrikt, skal det
være ett hovedstevnevitne og så mange hjelpestevnevitner
som herreds- eller byretten fastsetter. Ligger avgjørelsen
under flere retter, treffes den av domstoladministrasjonen i
tilfelle av uenighet.
Som hovedstevnevitne har lensmannen uten særskilt
godtgjøring rett og plikt til å gjøre
tjeneste i sitt distrikt. Ellers tilsetter formannskapet hovedstevnevitnet
og dennes hjelpestevnevitner.
Arbeids-, skyss- og kostgodtgjørelse til hovedstevnevitne
og hjelpestevnevitne fastsettes av kommunestyret. Godtgjørelsen
utredes av kommunekassen. Kongen kan ved forskrift gi nærmere
bestemmelser om godtgjørelsen.
Andre hovedstevnevitner enn lensmenn og alle hjelpestevnevitner
må godkjennes av vedkommende rett. Ligger avgjørelsen
under flere retter, treffes den av domstoladministrasjonen i
tilfelle av uenighet.
Disse bestemmelsene gjør ingen forandring i de regler,
som gjelder om antakelse av særskilte stevnevitner ved
de store fiskerier.
Ved Høyesterett kan det ansettes et eller flere stevnevitner
til å utføre forkynnelser i den by hvor Høyesterett
holdes.
Stevnevitner skal angi forsikring til vedkommende rett
om at de samvittighetsfullt vil oppfylle sine plikter. Kongen fastsetter
hvordan forsikringen skal lyde.
§ 72 skal lyde:
I de kommuner som domstoladministrasjonen bestemmer,
skal det være et særskilt utvalg av meddommere,
som har særlig kyndighet i handel, regnskap, finansvesen,
skatt og avgift, sjøvesen, saltvannsfiske som ikke er laksefiske,
industri, håndverk og bygningsvesen. Hvilke av disse bedrifter
utvalget skal omfatte, og antall av meddommere for hver bedrift, bestemmer
likeledes domstoladmininstrasjonen.
Hvor særlige forhold gjør det påkrevet,
kan domstoladministrasjonen bestemme at det i
utvalget skal opptas et bestemt antall meddommere som er bosatt
i en tilstøtende kommune, men har sin virksomhet i den kommune
som utvalget opprettes for. Valget foretas i bostedskommunen etter
reglene i §§ 74 og 75.
Før domstoladministrasjonen treffer
bestemmelse etter denne paragraf skal uttalelse innhentes fra kommunen
eller kommunene.
§ 84 skal lyde:
Nærmere forskrifter om fortegnelsene kan domstoladministrasjonen gi.
§ 84 a annet ledd annet punktum skal lyde:
Valget foregår i dette tilfelle etter nærmere
regler som fastsettes av domstoladministrasjonen.
§ 86 a første ledd skal lyde:
Hvor de stedlige forhold gjør det hensiktsmessig, kan domstoladministrasjonen bestemme
at et lagsokn eller et domssokn skal deles i loddtrekningskretser.
§ 89 skal lyde:
Hvis ikke annet er bestemt ved lov, skal meddommere til
rettsmøter under de store havfiskerier tas ut etter regler
som gis av domstoladministrasjonen.
Nytt kapittel 6 A skal lyde:
Kapittel 6 A Dommeres sidegjøremål
mv.
§ 121 a
Med sidegjøremål forstås
medlemskap, verv eller andre engasjementer i eller for foretak,
organisasjoner, foreninger eller organ for stat, fylkeskommune eller
kommune.
§ 121 b
En dommer i Høyesterett, lagmannsrettene
og herreds- og byrettene kan ikke utøve rettshjelp til
stadighet eller mot vederlag.
§ 121 c
En dommer i Høyesterett, lagmannsrettene
og herreds- og byrettene må søke om godkjenning
for sidegjøremål
1.som kan medføre
at dommeren mer enn leilighetsvis kan bli inhabil
2.som kan medføre
at arbeidet i dommerstillingen hemmes eller sinkes
3.i kollegiale forvaltningsorganer
hvor det er sannsynlig at avgjørelser kan bli brakt inn
for domstolene til overprøving
4.i privat eller offentlig
næringsvirksomhet
5.i private tvisteløsningsnemnder
og
6.om oppnevning som medlem
av voldgiftsrett.
Unntatt fra godkjenning er
1.valg eller oppnevning
som foretas av Stortinget eller av Kongen i statsråd
2.valg som stortingsrepresentant,
som medlem av Sametinget eller som medlem av folkevalgte organer
i kommune eller fylkeskommune og
3.verv i registrert politisk
parti.
Når Kongen i statsråd foretar
oppnevninger etter første ledd jf. annet ledd nr. 1, skal
det likevel innhentes uttalelse fra domstoladministrasjonen hvis
det ikke gjelder oppnevning til granskingskommisjon eller medlem
til styret i domstoladministrasjonen, Tilsynsutvalget eller Innstillingsrådet.
§ 121 d
Godkjenning av dommeres sidegjøremål
gis av domstoladministrasjonen. Domstoladministrasjonen kan delegere
til domstollederen å treffe vedtak i saker om godkjenning.
For saker om godkjenning gjelder forvaltningslovens
regler om enkeltvedtak med unntak av at domstoladministrasjonens
vedtak ikke kan påklages.
§ 121 e
Sidegjøremål for dommere i Høyesterett,
lagmannsrettene og herreds- og byrettene skal registreres. Det samme
gjelder opplysning om siste stilling før utnevnelsen eller
tilsettingen som dommer.
Unntatt fra registreringen er
1.medlemskap i politiske
partier, i trossamfunn, i interesseorganisasjoner og ideelle foreninger
2.verv og lignende i ideelle
foreninger som har færre enn 100 medlemmer og
3.enkeltstående foredrag,
forelesninger og lignende.
Unntaket i annet ledd nr. 1 og 2 gjelder ikke
for sidegjøremål i ideelle foreninger hvor medlemmene
har særlige gjensidige forpliktelser overfor hverandre (brorskaps-
eller søsterforbund).
Investeringer som representerer eierinteresser
i selskaper, skal registreres dersom de overstiger en grense som
fastsettes av Kongen.
§ 121 f
Registeret over sidegjøremål
føres av domstoladministrasjonen.
§ 121 g
En dommer skal melde fra om sidegjøremål
til registerføreren snarest mulig, og senest innen en måned etter
at dommeren påtok seg sidegjøremålet.
Meldingen skal inneholde følgende opplysninger:
1.dommerens tittel,
navn og domstoltilknytning
2.hva gjøremålet
består i
3.hvem som eventuelt er oppdragsgiver
4.tidspunktet for og varigheten
av sidegjøremålet og
5.om dommeren mottar godtgjøring.
Et registrert sidegjøremål skal
slettes når det er gått tre år etter
at sidegjøremålet ble avsluttet.
Melding om investering skal inneholde navn og adresse
for det selskap som den enkelte investering er foretatt i.
§ 121 h
Enhver har rett til å gjøre
seg kjent med opplysningene i registeret. Domstoladministrasjonen
bestemmer hvordan opplysningene skal gjøres tilgjengelige
for den som ber om det.
§ 121 i
En dommer kan ikke motta lønn eller annen
form for godtgjøring fra sin tidligere eller framtidige
arbeidsgiver eller sitt tidligere eller framtidige arbeidssted.
§ 121 j
Den som utnevnes i fast dommerstilling, kan ikke ha
permisjon fra stilling utenfor domstolene.
§ 121 k
Kongen kan gi nærmere forskrifter om
dommeres sidegjøremål.
§ 142 skal lyde:
Domstoladministrasjonen kan gi nærmere
regler om bruk av kapper og annet antrekk under rettsmøter for
dommere og rettens personale for øvrig, advokater og aktor
og andre representanter for påtalemyndigheten.
Nytt kapittel 12 skal lyde:
Kapittel 12. Om klage- og disiplinærordning
for dommere
§ 235
Tilsynsutvalget for dommere behandler klager og vurderer
disiplinærtiltak mot dommere. Kongen oppnevner fem medlemmer
med personlige varamedlemmer til Tilsynsutvalget. Tilsynsutvalget
skal bestå av to dommere, en advokat og to medlemmer som
representanter for allmennheten. Kongen fastsetter hvilket medlem
som skal være leder for Tilsynsutvalget.
Oppnevning og valg skjer for en periode på fire år med
adgang til gjenoppnevning eller gjenvalg for én periode.
Oppnevningen og valget kan trekkes tilbake dersom
et medlem ikke er i stand til eller villig til å utføre vervet
på en forsvarlig måte.
§ 236
Tilsynsutvalget kan treffe vedtak om disiplinærtiltak
når en dommer i Høyesterett, lagmannsretten og herreds-
og byrettene forsettlig eller uaktsomt overtrer de plikter som stillingen
medfører, eller for øvrig opptrer i strid med
god dommerskikk.
Som disiplinærtiltak kan en dommer gis
kritikk eller advarsel.
Tilsynsutvalget kan gi en uttalelse om hva som
er god dommerskikk, uten at dommeren ilegges disiplinærtiltak.
Tilsynsutvalget kan ikke vurdere forhold som kan overprøves
etter reglene i rettspleielovgivningen for øvrig.
§ 237
Rett til å klage en dommer inn for Tilsynsutvalget har
1.parter, prosessfullmektiger,
sakkyndige, vitner og andre personer som mener at en dommer har overtrådt
bestemmelsene i § 236 og som selv har vært direkte
berørt av dette
2.departementet
3.domstoladministrasjonen
4.domstollederen ved den domstol
som dommeren er tilknyttet og
5.Den Norske Advokatforening
eller andre som har en særlig interesse i å få Tilsynsutvalgets
vurdering av dommerens atferd.
Rett til å klage en dommer inn for Tilsynsutvalget på grunn
av forhold utenfor tjenesten har bare departementet, domstoladministrasjonen
og domstollederen ved den domstol som dommeren er tilknyttet.
Tilsynsutvalget kan ta en sak til behandling etter henvendelse
fra andre enn de som har klagerett etter første ledd, eller
av eget tiltak.
Dommeren må klages inn for Tilsynsutvalget innen
tre måneder etter at forholdet som er grunnlag for klagen,
fant sted eller etter at klageren ble kjent eller burde vært
kjent med dette forholdet. Tilsynsutvalget kan ikke ta en disiplinærsak
opp til behandling etter klage eller av eget tiltak når
det er gått mer enn ett år siden forholdet fant
sted. Kongen kan i forskrift fastsette et annet tidspunkt for fristberegningen.
Tilsynsutvalget kan ikke behandle forhold som
en dommer tidligere er straffedømt for.
§ 238
Tilsynsutvalgets avgjørelser om disiplinærtiltak er
enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Forvaltningsloven og offentlighetsloven
gjelder for Tilsynsutvalgets saksbehandling med de særregler
som følger av denne paragraf og § 239.
En part har rett til å forklare seg muntlig
for Tilsynsutvalget. Dette gjelder likevel ikke dersom utvalget
finner det åpenbart unødvendig av hensyn til sakens
opplysning. Når utvalget finner at det vil være
av vesentlig betydning for sakens opplysning, kan utvalget pålegge
en part å avgi forklaring for utvalget. Utvalget kan bestemme
at partsforklaring gis ved fjernavhør.
Tilsynsutvalget kan bestemme at det skal foretas avhør
av vitner og at vitneforklaring gis ved fjernavhør. Bestemmelsene
i tvistemålsloven om vitneplikt og vitneførsel
gjelder så langt de passer.
Tilsynsutvalget treffer sine vedtak i møte.
For at utvalget skal være vedtaksført, må alle
medlemmer være til stede. Møtene holdes for lukkede
dører. Når det holdes muntlige forhandlinger og
utvalget finner det forsvarlig av hensyn til sakens parter, kan
utvalget bestemme at forhandlingene skjer for åpne dører.
I særlige tilfelle kan utvalget behandle saken skriftlig.
Reglene i kapittel 6 om habilitet gjelder tilsvarende
for medlemmene av Tilsynsutvalget.
Tilsynsutvalget kan gi utvalgets leder eller et
annet av utvalgets medlemmer myndighet til
Tilsynsutvalgets vedtak i disiplinærsaker
er offentlige i anonymisert form.
§ 239
Tilsynsutvalgets vedtak kan ikke påklages
etter forvaltningslovens regler.
Partene i saken kan bringe Tilsynsutvalgets vedtak
inn for herreds- og byretten ved søksmål. Søksmålsfristen
er to måneder etter at partene ble underrettet om Tilsynsutvalgets
vedtak.
Retten kan bare prøve vedtakets lovlighet.
Ved prøving av vedtakets lovlighet skal retten ta stilling
til om vedtaket er innholdsmessig lovlig, om det er truffet av den
myndighet som kreves etter loven her og om det er blitt til på lovlig
måte. Ved behandlingen i herreds- eller byretten og lagmannsretten
skal retten settes med meddommere. Tvistemålsloven § 438
kommer ikke til anvendelse.
§ 240
Kongen kan gi nærmere forskrifter om
organiseringen og behandlingen av disiplinærsaker i Tilsynsutvalget.
Gjeldende kapittel 12 blir nytt kapittel 13.
Gjeldende § 235 blir ny § 241.
Gjeldende § 236 blir ny § 242.
I lov 1. juni 1917 nr. 1 om skjønn og ekspropriasjonssaker
skal § 5 annet ledd lyde:
En dommerfullmektig kan ikke styre skjønnsforretning
uten etter særskilt bemyndigelse eller i uforutsette forfallstilfelle.
Bemyndigelse gis av domstoladministrasjonen eller
av domstolens formann etter bestemmelser gitt av domstoladministrasjonen.
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
1. Loven gjelder fra den
tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til
forskjellig tid.
2. Kongen gir nærmere overgangsregler.
3. Kongens oppnevning av medlemmer til styret for domstoladministrasjonen
etter § 33 a skjer første gang for to år
for to av dommerne og én av advokatrepresentantene.
4. Kongens oppnevning av medlemmer til Innstillingsrådet
i domstolloven § 55 a skjer første gang for to år
for én av dommerne, én av juristrepresentantene
og én av representantene for allmennheten.
5. Kongens oppnevning av medlemmer til Tilsynsutvalget etter § 235
skjer første gang for to år for advokaten og en
av dommerne.
6. Loven gjelder ikke for konstitusjoner, tilsettinger og
oppnevninger som er foretatt før denne loven trer i kraft.
Det gjelder likevel ikke § 55 h om oppsigelsesvern for
midlertidige dommere mv., §§ 121 a til
121 k om dommeres sidegjøremål og §§ 235
til 239 om disiplinærordningen for dommere.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |