År 2003 den 13. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1
Formål
Lovens formål er å legge til rette for
spredning av svine- og fjørfeproduksjonen på flere
enheter ved å regulere produksjonsomfanget hos den enkelte
produsent.
§ 2 Konsesjonsplikt
Uten konsesjon fra departementet kan ingen produsere et
større antall svin eller fjørfe enn Kongen har bestemt.
Departementet kan gi forskrift om konsesjonspliktens virkeområde,
omfang, søknadsprosess og saksbehandling.
Konsesjoner er tilknyttet en fysisk eller juridisk person
og et bestemt gårds- og bruksnummer. Departementet kan
i særlige tilfeller samtykke i at konsesjonen flyttes til
et annet gårds- og bruksnummer.
§ 3 Andre forhold som
utløser konsesjonsplikt
Dersom to eller flere konsesjonsregulerte produksjoner
har felles eierinteresser, inntrer konsesjonsplikt dersom det samlede
produksjonsomfang overstiger grensen for konsesjonsfri drift. Det
samme gjelder dersom to eller flere samarbeider om konsesjonsregulert
produksjon i en slik grad at de må anses å ha økonomiske
interesser i samme produksjon.
Dersom den samlede produksjonen på samme eiendom
overskrider grensen for konsesjonsfri drift, inntrer konsesjonsplikt.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om konsesjonsplikten
etter første ledd.
§ 4 Vilkår
for å få konsesjon
Konsesjon kan gis dersom søkeren overtar eller leier
anlegg med konsesjonsregulert produksjon, eller etablerer purkering.
Departementet kan sette vilkår for å gi konsesjon.
Departementet kan i særlige tilfeller gi konsesjon selv
om vilkårene i første ledd ikke er oppfylt.
Søknad om konsesjon kan avslås dersom
søkeren grovt eller gjentatte ganger har overtrådt
bestemmelser i denne loven eller vedtak gjort i medhold av loven.
§ 5 Bortfall av konsesjon
Dersom det de ti siste årene ikke har vært
ervervsmessig produksjon av svin eller fjørfe på det
gårds- og bruksnummer som konsesjonen tilligger, bortfaller konsesjonen.
Ved tvil om konsesjonen er bortfalt etter første ledd
kan den som vurderer å benytte konsesjonen kreve at departementet
tar bindende stilling til spørsmålet. Departementets
avgjørelse i slike saker regnes som enkeltvedtak.
§ 6 Opplysningsplikt
og kontroll
Etter pålegg fra departementet plikter produsenten å gi
de opplysninger og dokumenter som er nødvendige for å kunne
føre kontroll med at loven og vedtak gjort i medhold av
den, blir overholdt. Departementet kan kreve adgang til anlegg for å føre
kontroll med produksjonen.
Produksjonen anses som konsesjonspliktig dersom produsenten
etter pålegg fra departementet ikke kan godtgjøre
at det ikke foreligger forhold som utløser konsesjonsplikt
etter § 3.
§ 7 Pålegg og tvangsmulkt
Drives produksjon i strid med loven eller vedtak gjort
i medhold av den, kan departementet gi pålegg om tiltak
for å bringe den ulovlige produksjonen til opphør.
Departementet kan fastsette løpende tvangsmulkt for
hver dag som går etter utløpet av den frist som
er satt for oppfylling av pålegget etter første
ledd, inntil pålegget er oppfylt.
Tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet
kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 8 Gjennomføring av vedtak
Departementet kan beslutte at vedtak gjort i medhold av
loven kan gjennomføres for den ansvarliges regning.
Vedtaket er tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13.
§ 9 Tilbaketrekking av konsesjon
Ved grove eller gjentatte overtredelser av loven eller
vedtak gjort i medhold av den, kan departementet helt eller delvis
og varig eller midlertidig, trekke tilbake konsesjon gitt i medhold
av § 2.
§ 10 Standardisert erstatning
Ved produksjon ut over gjeldende konsesjonsgrenser eller
tildelt konsesjon kan departementet pålegge den ansvarlige å betale
en erstatning til Omsetningsrådets fond for omsetningsavgift
for egg, fjørfekjøtt og kjøtt. Ved fastsettelsen
av erstatningen skal departementet ta utgangspunkt i den fortjeneste
produsenten har hatt av den ulovlige produksjonen.
Erstatningen er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 11 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer loven eller
forskrifter gitt i medhold av loven, straffes med bøter.
§ 12 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid
oppheves lov 13. juni 1975 nr. 46 om regulering av ervervsmessig
husdyrhold.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |