År 2007 den 1. februar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 gjøres
følgende endringer:
§ 1 annet ledd skal lyde:
For personer som verken er bosatt i Norge eller er norske
statsborgere og som er ansatt av utenlandsk arbeidsgiver for å betjene
passasjerer på turistskip gjelder bare bestemmelsene i § 4, § 18
nr. 1 første og annet ledd; dog unntatt retten til omplassering
i annet ledd, § 18 nr. 3 samt §§ 26 og
27, kapittel II A og kapittel II B, §§ 39,
40, 43, 45, 48 og 49. Statsborgere i land som omfattes av EØS-avtalen
skal regnes likt med norske statsborgere.
§ 27 A oppheves.
Kapittel II nr. 4 med kapitteloverskrift oppheves.Kapittel II A skal lyde:Kapittel II A Forbud mot diskriminering
§ 33 Forbud mot diskriminering
Direkte og indirekte diskriminering på grunn
av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell
orientering, funksjonshemning eller alder er forbudt.
Trakassering og instruks om å diskriminere
personer av grunner nevnt i første ledd anses som diskriminering.
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering
av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.
Ved diskriminering på grunn av kjønn
gjelder likestillingsloven.
Ved diskriminering på grunn av etnisitet,
nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion
og livssyn gjelder diskrimineringsloven.
§ 33 A Hva kapitlet omfatter
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved
arbeidsforholdet, herunder:
a) utlysing av stilling, ansettelse,
omplassering og forfremmelse,
b) opplæring og annen kompetanseutvikling,
c) lønns- og arbeidsvilkår,
d) opphør.
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende for
rederiets valg og behandling av selvstendig næringsdrivende
og innleide sjømenn.
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende for
innmelding i og deltakelse i en arbeidstaker-, arbeidsgiver- eller
yrkesorganisasjon. Dette gjelder også for fordeler som
slike organisasjoner gir sine medlemmer.
Bestemmelsene i dette kapittel får ikke
anvendelse ved forskjellsbehandling som skyldes medlemskap i arbeidstakerorganisasjon
for så vidt gjelder lønns- og arbeidsvilkår
i tariffavtaler.
§ 33 B Unntak fra forbudet mot
diskriminering
Forskjellsbehandling som har et saklig formål, ikke
er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles
og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller
yrke, anses ikke som diskriminering etter loven her.
Forskjellsbehandling som er nødvendig
for å oppnå et saklig formål og som ikke
er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles
er ikke i strid med forbudet mot indirekte diskriminering, diskriminering
på grunn av alder eller diskriminering av arbeidstaker
som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om rekkevidden av unntaket fra forbudet mot aldersdiskriminering
i andre ledd.
§ 33 C Innhenting av opplysninger
ved ansettelse
Rederiet må ikke i utlysing etter nye
sjømenn eller på annen måte be om at
søkerne skal gi opplysninger om seksuell orientering, hvordan
de stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle
spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner.
Rederiet må heller ikke iverksette tiltak for å innhente
slike opplysninger på annen måte.
§ 33 D Særlig om tilrettelegging
for sjømenn med funksjonshemning
Rederiet skal så langt det er mulig iverksette
nødvendige tiltak for at sjømann med funksjonshemning skal
kunne få eller beholde arbeid, utføre og ha fremgang
i arbeidet og ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling.
Dette gjelder ikke dersom tiltakene vil innebære en uforholdsmessig
stor byrde for rederiet. Krav til gyldig helseerklæring
i henhold til forskrift om legeundersøkelse av arbeidstakere
på norsk skip gjelder fullt ut for funksjonshemmede sjømenn.
Er det i henhold til første ledd aktuelt å overføre sjømannen
til annet arbeid, skal vedkommende tas med på råd
før saken avgjøres. Sjømannen har rett
til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller av
annen rådgiver.
§ 33 E Positiv særbehandling
Særbehandling som bidrar til å fremme
likebehandling er ikke i strid med bestemmelsene i dette kapittel.
Særbehandlingen skal opphøre når formålet med
den er oppnådd.
§ 33 F Opplysningsplikt
Arbeidssøker som mener seg forbigått
i strid med bestemmelsene i dette kapittel, kan kreve at rederiet skriftlig
opplyser om hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare
kvalifikasjoner for arbeidet den som ble ansatt har.
§ 33 G Forbud mot gjengjeldelse
Det er forbudt å gjøre bruk
av gjengjeldelse overfor sjømann som har fremmet klage
eller på annen måte tatt opp sak om brudd på bestemmelsene
i dette kapittel, eller som har gitt uttrykk for at slik sak kan
bli fremmet. Forbudet gjelder ikke dersom sjømannen opptrer
grovt uaktsomt.
§ 33 H Bevisbyrde
Dersom sjømann eller arbeidssøker
fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det
har funnet sted diskriminering i strid med bestemmelse i dette kapittel
eller at det er gjort bruk av gjengjeldelse i strid med § 33
G som følge av sjømannens varsling om brudd på bestemmelse
i dette kapittel, må rederiet sannsynliggjøre
at det likevel ikke har funnet sted slik diskriminering eller gjengjeldelse.
Den som er blitt diskriminert i strid med dette
kapittel eller utsatt for gjengjeldelse i strid med § 33
G som følge av varsling om brudd på dette kapittel,
kan kreve oppreisning uten hensyn til rederiets skyld. Oppreisningen
fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under
hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig.
Erstatning for økonomisk tap som følge
av diskriminering i strid med dette kapittel og gjengjeldelse i strid
med § 33 G som følge av varsling om brudd på dette
kapittel, kan kreves etter de alminnelige regler.
Bestemmelser i tariffavtaler, ansettelsesavtaler, reglementer,
vedtekter mv. som er i strid med dette kapittel, er ugyldige.
Kapittel II B skal lyde:Kapittel II B Informasjon og drøfting
§ 34 Plikt til informasjon
og drøfting
Rederi som jevnlig sysselsetter minst 50 sjømenn, skal
informere om og drøfte spørsmål av betydning
for ansettelsesforholdene med ansattes representanter.
Bestemmelsene i dette kapittel kommer til anvendelse
for skip registrert i norsk ordinært skipsregister, når
disse er passasjerskip eller er i fart på innsjøer
og elver. Kongen kan gi forskrift om beregningen av antall sjømenn
i virksomheten.
§ 35 Gjennomføring
av plikten til informasjon og drøfting
Plikten til informasjon og drøfting omfatter
a) informasjon om den aktuelle og forventede
utvikling av rederiets aktiviteter og økonomiske situasjon,
b) informasjon og drøfting om den aktuelle
og forventede bemanningssituasjonen i rederiet, inkludert eventuell
fare for innskrenkninger og de tiltak rederiet vurderer i den forbindelse,
c) informasjon og drøfting om beslutninger
som kan føre til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller
ansettelsesforhold.
Informasjon etter første ledd bokstav
a skal skje på et passende tidspunkt. Informasjon og drøfting
etter første ledd bokstavene b og c skal skje så tidlig
som mulig.
Informasjonen skal gis slik at det er mulig for
de ansattes representanter å sette seg inn i saken, foreta en
passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuell
drøfting. Drøftingen skal bygge på informasjon
fra rederiet, finne sted på det nivå for ledelse og
representasjon som saken tilsier og skje på en måte og
med et innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres
slik at det er mulig for de ansattes representanter å møte
rederiet og få et grunngitt svar på uttalelser
de måtte avgi. Drøfting etter første
ledd bokstav c skal ta sikte på å komme fram til
en avtale med rederiet.
§ 36 Fortrolige opplysninger
Dersom rederiets behov tilsier at bestemte opplysninger
ikke bør gis videre, kan rederiet pålegge de ansattes
representanter og eventuelle rådgivere taushetsplikt. Rederiet
kan i særlige tilfeller unnlate å gi informasjon
eller gjennomføre drøfting dersom det på det
aktuelle tidspunktet åpenbart vil være til betydelig skade
for rederiet at opplysningene blir kjent.
§ 37 Fravik
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder så langt ikke
annet følger av tariffavtale eller annen lovgivning.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |