Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Høring: Revisjon av EUs regler for tekstilmerking

Europakommisjonens høring om en mulig revisjon av EUs regler for tekstilmerking har høringsfrist 15. april 2024. Høringen omhandler forordning (EU) nr. 1007/2011 av 27. september som ble innlemmet i EØS-avtalen i 2012. Hovedmålet er å sikre nøyaktig, forståelig og sammenlignbar informasjon til forbrukerne om miljørelevante aspekt ved produkter. Revisjonen er del av oppfølgingen av EUs strategi fra 2022 om bærekraftige og sirkulære tekstiler.

Europakommisjonens høring om en mulig revisjon av EUs gjeldende regler for tekstilmerking har høringsfrist 15. april 2024. Høringen omhandler europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr 1007/2011 av 27. september, som ble innlemmet i EØS-avtalen i 2012. Revisjonen vil ta for seg mangler i gjeldende regelverk, herunder ulike merkekrav mellom medlemsstatene. Hovedmålene er å sikre nøyaktig, forståelig og sammenlignbar informasjon til forbrukerne om miljørelevante aspekt, samtidig som man søker å sikre regelverksklarhet. jf. omtale på Europalov og Kommisjonens bakgrunnsinformasjon. Den europeiske økonomiske og sosiale komité i Europaparlamentet har også avgitt en «exploratory opinion» (12. juli 2023), der komiteen gir innspill om klassifisering av fibre, ulike former for harmonisering (globale standarder, prosesser og teststandarder), samt internasjonale handelsregler og digital merking. Europaparlamentet oppfordret også Kommisjonen og EU-landene til tøffere tiltak for å bekjempe overproduksjon og forbruk av tekstiler i en ikke-bindende resolusjon fra 1. juni, jf. omtale i EU/EØS-nytt 9. juni 2023.

Høringen tar utgangspunkt i EU strategy for sustainable and circular textiles, som ser på livssyklusen til tekstilprodukter og foreslår koordinerte handlinger for å endre hvordan vi produserer og forbruker tekstiler. Strategien tar for seg en rekke tiltak for å fremme bærekraft, inkludert gjennomgang av tekstilmerkeforordningen. Kommisjonen vil «explore the possibility of a single and uniform set of rules on labelling requirements, on all potentially relevant labelling domains, for textile products, and related products. These are principally leather and fur products of apparel, clothing accessories and interior/household products, with the exclusion of footwear, for which the labelling is governed by Directive 94/11/EC.»

Kommisjonens høringsdokument (Call for evidence) fremhever at det er snart 10 år siden forordningen sist ble evaluert. Tre hovedproblemer er foreløpig identifisert i forhold til merking av tekstilprodukter: (1) fragmenteringen av det indre marked, (2) mangel på informasjon til forbrukere; og (3) miljømessig bærekraft i tekstilsektoren. Kommisjonen fremhever at «Therefore, options will be explored to not only revise the text of the current Regulation, clarifying and updating its rules on fibre identification, but also to consider digital labelling, building on the proposed architecture for the Digital Product Passport, and language-independent symbols or codes (..).»

For nærmere informasjon, se informasjon på Have your say.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 05.03.2024 09:05
: