Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Enighet i Rådet om flypassasjerforordningen

Medlemslandene har klart å finne frem til en felles enighet om flypassasjerforordningen, som har vært blokkert i Rådet siden 2015. I kompromissteksten heves blant annet minimumsgrensen for kompensasjon ved forsinkelser. Rådsvedtaket kritiseres av politiske grupper i Europaparlamentet, bransjeorganisasjoner og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC.

Rådet oppnådde 5. juni politisk enighet om forordningen om flypassasjers rettigheter og flyselskapers ansvar. Politico skriver i en omtale av rådsvedtaket at kompromissteksten øker minimumsgrensen for når flyselskap må kompensere sine passasjerer ved forsinkelser, fra dagens tre timer for alle flyvninger til fire timer for flyvninger opp til 3500 km eller flyvninger innen EU (300 euro) , og til seks timer for flyvninger over 3500 km (500 euro). Tyskland, Spania, Portugal og Slovenia stemte mot forslaget, mens Østerrike og Estland var avstående.

Kompromissteksten klargjør også at personlige eiendeler flypassasjerer har lov til å ta med om bord uten ekstra kostnad, må passe under setet foran dem, og forbyr ikke flyselskapene å ta betalt for håndbagasje. Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC gikk i mai sammen med 16 medlemsorganisasjoner (blant dem Forbrukerrådet) ut mot lavprisflyselskaper som tar en ekstraavgift for håndbagasje.

I en pressemelding uttaler BEUCs generaldirektør Agustín Reyna at Rådets vedtak legitimerer denne typen avgifter, og reduserer nøkkelrettigheter: «Although the deal improved some rights on paper, giving consumers improved access to information in case of disruption, care and assistance, it represents a substantial rollback of other key rights. Take compensation for instance. The new eligibility thresholds will deprive the majority of passengers from their compensation rights as most delays are between 2h and 4h. Consumer organisations call on Members of the European Parliament to defend their position and uphold key rights».

Rådet skriver i pressemeldingen at den vedtatte teksten styrker og klargjør flere eksisterende passasjerrettigheter, og innfører noen nye:

  • Retten til ombooking. Flyselskaper må tilby passasjerer ombooking (rerouting) på tidligst mulig tidspunkt, inkludert muligheten til ombooking via flyvninger operert av andre flyselskaper eller alternative transportmidler. Hvis flyselskapet ikke sørger for ombooking innen tre timer etter en forstyrrelse, kan passasjerer ordne sin egen ombooking og kreve refusjon på opptil 400 prosent av den opprinnelige billettprisen.
  • Retten til å få dekket mat, drikke og overnatting. Hvis flyselskapet ikke sørger for assistanse, kan passasjerer ordne det selv og få refusjon i etterkant. I tilfeller hvor det er forsinkelser mens flyet står på rullebanen (tarmac delay) har passasjerene rett til minimumsassistanse og bør kunne få forlate flyet etter tre timer.
  • Retten til kompensasjon ved kanselleringer og forsinkelser. Flyselskaper vil ikke lenger kunne nekte kompensasjon ved forstyrrelser som skyldes såkalte «ekstraordinære omstendigheter», med mindre de kan bevise at de tok alle rimelige grep for å hindre forstyrrelser. Rådet ønsker også å redusere insentivene for dagens «no show»-policy, og passasjerer som nektes ombordstigning på en returflyvning fordi de ikke tok utreisen vil ha rett til kompensasjon. Rådet innfører også flere endringer når det gjelder reglene for kanselleringer hvor passasjerer kan kreve kompensasjon. Passasjerer som blir informert om en kansellering mindre enn 14 dager før avgang vil ha rett til kompensasjon. Ved kanselleringer må flyselskapene tilby passasjerer forhåndsutfylte kompensasjonsskjemaer.
  • Retten til informasjon: «Airlines should comply with stricter information obligations, including information while booking and information on the handling of complaints and requests». Nye bestemmelser introduserer strenge frister for flyselskap til å svare på passasjerkrav.

Europaparlamentet vedtok sin posisjon i 2014, hvor de blant annet ønsket lavere tidsterskler for rett til kompensasjon. Sentrum høyre-gruppen (EPP) uttalte før rådsmøtet at de er imot en svekkelse av etablerte flypassasjerrettigheter: «Decreasing the rights to compensation for air passengers would be a step in the wrong direction. Reimbursement after a three-hour delay has been standard for many years and should remain so». Også sentrum venstre-gruppen (S&D) kritiserer rådsvedtaket, og skriver i en pressemelding at «Council weakens air passenger compensation rights in favour of airlines».

Rådets tekst kritiseres også av bransjeorganisasjonen Airlines for Europe (A4E): «Europe has been waiting for transparent and workable passenger rights for twelve years and member states have fallen at the final hurdle to deliver. Rather than providing delay thresholds of five and nine hours that would save up to 70% of rescuable cancelled flights, member states have diluted the European Commission’s original proposal and introduced even more complexity», uttaler administrerende direktør Ourania Georgoutsakou. Også European Regions Airline Association (ERA) uttrykker bekymring over rådsvedtaket: «Raising the delay threshold from three to five hours for short-haul flights, as originally proposed, was particulary vital for regional carriers. […] The Council’s limited increase to just four hours is a step in the right direction but ultimately falls short».

Rådet skriver i pressemeldingen at den vedtatte teksten vil bli sendt til Europaparlamentet for annengangsbehandling: «The Parliament will subsequently have the possibility to approve, amend or reject this Council position». Altinget.dk skriver at Rådet dermed hopper over de såkalte trilogforhandlingene med Parlamentet og Kommisjonen som har vært normal praksis for lovgivningsprosessen i EU de siste årene. Fremgangsmåten kritiseres av flere danske europaparlamentarikere.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 13.06.2025 11:04
: