Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Kommisjonen med ny handlingsplan for høyhastighetstog

Transportpakken som Europakommisjonen presenterte 5. november inneholder en handlingsplan for å fremskynde utrullingen av Europas jernbanenett for høyhastighetstog, med en ambisjon om å halvere reisetiden for flere populære togstrekninger i Europa. Kommisjonen la også frem en strategi for bærekraftig transport som skal øke investeringer i fornybar- og lavkarbondrivstoff i luftfart og maritim transport.

«Today’s package is about strengthening Europe’s competitiveness while moving decisively towards a net-zero future. By investing in faster, better-connected rail and scaling up renewable and low-carbon fuels, we are making Europe’s transport system cleaner, more resilient and more affordable for citizens», uttaler transportkommissær Apostolos Tzitzikostas i Kommisjonens pressemelding.

Handlingsplanen for høyhastighetstog beskriver tiltakene som er nødvendige for å skape et raskere, mer interoperabelt og bedre sammenkoblet europeisk nettverk innen 2040. Målet er å redusere reisetiden og gjøre jernbane til et mer attraktivt alternativ til kortdistansefly. Kommisjonen anslår at passasjerer blant annet skal kunne kutte reisetiden fra Berlin til København med 3 timer, og mer enn halvere reisetiden fra Sofia til Athen. Nye grensekryssende forbindelser skal også muliggjøre raskere og enklere reiser, som Paris-Lisboa via Madrid, og bedre forbindelser mellom de baltiske hovedstedene.

For å virkeliggjøre denne visjonen foreslår Kommisjonen fire sentrale tiltaksområder:

  • Fjerne grensekryssende flaskehalser, gjennom bindende tidsfrister som skal fastsettes senest i 2027.
  • Utvikle en koordinert finansieringsstrategi, gjennom en strategisk dialog med medlemslandene, industrien og investorer.
  • Forbedre forholdene for jernbaneindustrien og jernbaneoperatører, slik at de kan investere, utvikle innovative løsninger og operere konkurransedyktig.
  • Forsterke styringen på EU-nivå, gjennom å kreve at infrastrukturforvaltere samordner kapasiteten for grensekryssende langdistansetjenester, og tilrettelegge for standardisering og autorisasjon.

Handlingsplanen bygger på forordning om retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T), som ble tatt inn i EØS-avtalen 24. oktober i år. Norge har vært tilknyttet TEN-T siden 1990-tallet.

Kommisjonen la også frem en investeringsplan for bærekraftig transport (STIP), som fastlegger en felles tilnærming for å øke investeringer i fornybar- og lavkarbondrivstoff i luftfart og maritim transport, som skal bidra til å nå målene i RefuelEU Aviation og FuelEU Maritime.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 18.11.2025 12:03
: