Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

EP-vedtak om flypassasjerrettigheter

Europaparlamentet har med stort flertall vedtatt en forhandlingsposisjon om revisjonsforslaget som endrer dagens flypassasjerrettigheter. Parlamentet ønsker blant annet at det skal bli gratis å ta med håndbagasje på fly, og vil opprettholde dagens minimumsgrense på 3 timer for kompensasjon ved forsinkelser. Vedtaket skiller seg på flere områder fra Rådets forhandlingsmandat, og det er ventet vanskelige forhandlinger.

Parlamentets forhandlingsposisjon ble vedtatt av transportkomiteen (TRAN) 13. oktober. I vedtaket beholdes dagens minimumsgrense på 3 timer for rett til kompensasjon ved forsinkelser, og det fastsettes at kunder skal motta et automatisk og ferdig utfylt kompensasjonsskjema når grensen overskrides. Det foreslås nye rettigheter, som at det skal være gratis å medbringe en håndbagasje (opptil 7kg) og en personlig gjenstand (40×30×15 cm) ombord i flyet. Parlamentet ønsker også slutt på innsjekkingsgebyrer for å korrigere stavefeil i passasjernavn og gebyrer for å plassere barn under 14 år ved siden av medreisende passasjer. I tillegg bør reisende ha mulighet til å velge mellom boardingkort på papir eller digitalt. Komiteens posisjon ble vedtatt med stort flertall (30 for, ingen imot, 2 avstående).

«Unrealistic rules on compensation and cabin baggage fail to serve passenger priorities or operational realities», skriver bransjeorganisasjonen Airlines for Europe (A4E) i en pressemelding 14. oktober. Ifølge A4E vil en utvidelse av minimumsgrensen for kompensasjon til 5 timer redusere forsinkelser med opptil 40 prosent.

«The position is in stark contrast with proposals from the European Commission and the Council of the EU — which means that the three-way negotiations starting Wednesday are likely to be fraught», skriver Politico i en omtale av Parlamentets forhandlingsposisjon.

Rådet oppnådde enighet om sin forhandlingsposisjon 5. juni 2025, etter at forslaget hadde vært blokkert i Rådet siden 2015. Medlemslandene ønsker blant annet å heve dagens minimumsgrense for kompensasjon til 4 timer (intra-EU eller opptil 3500 km), og 6 timer for lengre flyvninger. I Kommisjonens forslag fra 2013 ligger en utvidelse av grensen til 5 timer ved reiser innen EU og flyvninger på inntil 3500 km, og tidsgrenser på 9/12 timer for lengre flyvninger. Rådets forhandlingsmandat klargjør også at personlige eiendeler flypassasjerer har lov til å ta med om bord uten ekstra kostnad, må passe under setet foran dem, og forbyr ikke flyselskapene å ta betalt for håndbagasje.

Kommisjonen varslet 8. oktober at de har besluttet å åpne en traktatbruddsprosedyre mot Spania ved å sende et formelt varsel (letter of formal notice), fordi de mener den spanske loven som forbyr flyselskaper å ta betalt for håndbagasje ikke samsvarer med EU-lovgivning. Kommisjonen viser til en avgjørelse fra EU-domstolen i 2014 og skriver at denne fastsetter at håndbagasje i prinsippet skal være gratis så lenge den oppfyller rimelige krav til vekt og dimensjoner, og så lenge den overholder gjeldende sikkerhetskrav. Hvis dette ikke er tilfelle, er bagasjen underlagt fri prising. Den spanske loven tillater imidlertid ikke flyselskaper å ta ekstra betalt for håndbagasje. Kommisjonen stiller også spørsmål ved bøtene som spanske myndigheter påla flere flyselskaper i fjor, blant annet Norwegian.

Fra Parlamentets side har det også vært kritikk mot Rådets uvanlige valg av lovgivningsprosedyre, ved at medlemslandene med vedtaket i juni avsluttet førstegangsbehandling av saken, noe som har komprimert tiden som er satt av til forhandlinger. Trilogforhandlinger mellom Parlamentet, Rådet og Kommisjonen startet 15. oktober, og partene har tre måneder til å komme til enighet (med mulighet for ytterligere én måneds forlengelse), ifølge Parlamentets pressemelding.

Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC har lagt frem sine anbefalinger til de kommende trilogforhandlingene, hvor de blant annet ber om at dagens 3-timers grense ved forsinkelser beholdes, og at forbrukere skal motta et automatisk og ferdig utfylt kompensasjonsskjema når grensen overskrides. BEUC støtter også Parlamentet i at det innføres gratis håndbagasje.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 28.10.2025 11:44
: