Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

EUs forbrukeragenda frem mot 2030

Europakommisjonen presenterte 19. november en meddelelse med sine ambisjoner for EUs forbrukerpolitikk de neste fem årene. Kommisjonen vil blant annet fullføre en evaluering av geoblokkeringsforordningen, og legge frem lovforslag for enklere reisebestilling og billettkjøp. Det kommende lovforslaget Digital Fairness Act vil også ha som mål å styrke beskyttelsen av sårbare forbrukere på nett, inkludert mindreårige.

«We need to ensure that consumer law is fit for the new challenges. We must fill in the gaps online and address the new challenges offline. We need to further empower people, ensure that all companies — including from third countries — comply with our rules, and leverage the full potential of the single market for our businesses», uttaler visepresident Henna Virkkunen i Kommisjonens pressemelding.

Forbrukeragenda 2030 utgjør et strategisk rammeverk og en handlingsplan for EUs forbrukerpolitikk frem mot 2030, med konkrete prioriteringer og tiltak. Ifølge Kommisjonen er det nødvendig med nye initiativer for å holde tritt med utviklingen, blant annet knyttet til nye nettbaserte markedsplasser og den kraftige stigningen innen netthandel. Formålet er også å beskytte virksomheter som driver lovlig mot illojal konkurranse fra næringsdrivende som ikke overholder reglene.

Kommisjonen varsler at de vil fokusere på fire prioriterte nøkkelområder:

  • Et genuint indre marked for forbrukere, ved å fjerne barrierer som forhindrer forbrukere i å fullt ut utnytte fordelene ved det indre marked. Handlingsplanen komplementerer indre markedsstrategien som ble lagt frem tidligere i år på områder som direkte påvirker forbrukere. Kommisjonen vil blant annet fullføre evaluering av geoblokkeringsforordningen fra 2018, herunder om forordningens virkeområde skal utvides. Kommisjonen vil legge frem flere mobilitetstiltak som skal forbedre og forenkle forbrukervalg ved reiser, som det kommende lovforslaget Single Digital Booking and Ticketing Regulation. Kommisjonen varsler også tiltak for å forbedre tilgangen til grensekryssende finansielle tjenester.
  • Digital rettferdighet (fairness) og forbrukerbeskyttelse på nett. Lovforslaget Digital Fairness Act (DFA) vil bli lagt frem mot slutten av 2026 for å styrke forbrukere mot manipulerende og uetisk kommersiell praksis på det digitale området, som vanedannende design og influensermarkedsføring. Lovforslaget skal også ha som mål å styrke beskyttelsen av sårbare forbrukere på nett, spesielt barn. Euractiv skriver at den nye forbrukeragendaen viser at Kommisjonen delvis har endret syn på hva DFA skal omfatte, ved å sette beskyttelse av mindreårige på nettet i forgrunnen. Kommisjonen varsler også at de vil gjennomføre en undersøkelse på EU-nivå av «the broader impacts of social media on the wellbeing of young people».
  • Effektiv håndheving og klagebehandling, for å beskytte forbrukere mot markedsaktører som ikke respekterer reglene, og skjerme bedrifter som overholder regelverket mot urettferdig konkurranse. Kommisjonen vil blant annet legge frem et forslag til revisjon av forbrukersamarbeidsforordningen i fjerde kvartal 2026, og lovforslaget European Product Act i tredje kvartal 2026, som skal styrke reglene for å bringe forbrukerprodukter på markedet og oppdatere regelverket for markedstilsyn og produktsamsvar, spesielt knyttet til import fra tredjeland.

Sammen med forbrukeragendaen la Kommisjonen også frem retningslinjer for bruk av produktsikkerhetsforordningen og den praktiske gjennomføringen av Safety Business Gateway, som er en nettportal hvor virksomheter kan informere nasjonale tilsynsmyndigheter om farlige produkter og ulykker. Begge retningslinjene er markert EØS-relevante fra Kommisjonens side.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 04.12.2025 11:32
: