Evaluering av EUs arbeidsmarkedsmyndighet (ELA)
Europakommisjonen presenterte 26. mai sin evaluering av den europeiske arbeidsmarkedsmyndigheten, ELA. Evalueringen viser at ELA overordnet har spilt en avgjørende rolle for å styrke samarbeidet mellom nasjonale myndigheter, samtidig som det påpekes begrensninger i byråets mandat. Kommisjonen vil legge frem et forslag for å styrke ELA i 2026, som del av en større arbeidsmobilitetspakke.
«Mobile workers deserve equal treatment, fair working conditions and proper social protection. I welcome this Commission evaluation, which shows ELA's added value in supporting fair intra-EU labour mobility and ensuring respect for EU rules. This evaluation clearly points to the need to further strengthen the Authority including by reviewing its mandate. This is why, in early 2026, the Commission will come with a proposal to reinforce ELA, as part of a wider, Fair Labour Mobility package», uttaler visepresident Roxana Mînzatu i Kommisjonens pressemelding.
Ifølge evalueringen bistod ELA i perioden 2019-2023 medlemslandene med 168 grensekryssende arbeidsinspeksjoner, hvor de undersøkte situasjonen til mer enn 13 500 arbeidere i høyrisikosektorer som transport, landbruk og bygg og anlegg. I evalueringen identifiseres områder som bør forbedres, som å styrke kompetansen innen samordnede og felles inspeksjoner, håndtering av situasjoner med tredjelandsborgere i EU, kapasiteten til å behandle personopplysninger, samt forenkle eller tilrettelegge tilgangen til meklingsprosedyren, som til nå har vært lite benyttet: «Nogle potentielle områder, hvor der kan ske forbedringer, og som kan kræve en revision af oprettelsesforordningen, omfatter beføjelser til at håndtere personoplysninger, en styrket evne til at anmode om samarbejde fra medlemsstaterne om samordnede og fælles inspektioner og på informationsområdet, muligheden for bedre at håndtere tredjelandsstatsborgeres situation og udøve større indflydelse på udpegelsen af nationale forbindelsesofficerer, muligheden for et mere struktureret operationelt samarbejde med medlemsstaterne og stabilisering af myndighedens personale i betragtning af den store andel af udstationerede nationale eksperter».
Evalueringen er det første skrittet for å vurdere ELAs resultater i forhold til mål og aktiviteter og skal bidra inn i en eventuell endring av byråets mandat. I evalueringen påpekes det at ELA ikke får utnyttet sitt potensiale på grunn av visse begrensninger i mandatet: «Evalueringen peger på behovet for at styrke Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed og forbedre effektiviteten og virkningsfuldheden af dens aktiviteter, og den fremhæver et potentielt behov for at revidere mandatet». Europaparlamentet vedtok i januar 2024 en resolusjon som sier at ELA foreløpig ikke har nådd sitt fulle operasjonelle potensial, og hvor Kommisjonen blir bedt om å legge frem en målrettet revisjon av ELA-forordningen.
Forordningen som oppretter den europeiske arbeidsmarkedsmyndigheten (ELA) trådte i kraft i EU sommeren 2019, og rettsakten ble besluttet innlemmet i EØS-avtalen i desember 2023, med forbehold om Stortingets samtykke. Stortinget ga i april 2025 (Prop. 8 LS (2024–2025, regjeringens pressemelding) samtykke til innlemmelse av ELA-forordningen i EØS-avtalen, og vedtok nødvendige lovendringer for å gjennomføre ELA-forordningen i norsk rett: «Dermed er full norsk deltakelse i ELAs aktiviteter sikret. Dette vil igjen understøtte regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet», skriver regjeringen i arbeidsprogrammet for EU- og EØS-saker 2025. Norge har til nå deltatt i ELAs styre som observatør, sammen med Liechtenstein og Island, samt programmer og samarbeidsfora som ligger under ELA, som det europeiske arbeidsformidlingsbyrået EURES og den europeiske plattformen mot svart arbeid.
Det ligger i ELA-forordningen en bestemmelse om at ELA skal evalueres hvert femte år. «Evalueringen skal særlig omfatte erfaringer fra meklingsordningen, men også eventuelle behov for å endre mandatet og aktivitetene til ELA», skriver Arbeids- og inkluderingsdepartementet i lovproposisjonen: «Departementet understrekar at frå norsk side vil eventuelle framtidige endringar i mandatet eller rolla til ELA bli nøye vurderte, blant anna opp mot EØS-relevans. Noreg har i samanheng med evalueringa formidla at utviklinga til ELA framover bør skje innanfor dagens mandat og at ei evaluering bør fokusere på korleis ELA har fungert med desse rammene». […] Det er ikkje kjent når resultata frå evalueringa vil kome. Dersom den skulle resultere i forslag om revisjon av mandatet til ELA, må saka gjennom ein ordinær lovgjevingsprosess i EU. Dersom ei revidert rettsakt blir vedtatt i EU, må EØS-relevansen vurderast før denne rettsakta kan innlemmast».
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg