«The EU Startup and Scaleup Strategy» lagt frem
Med sin nye «EU Startup and Scaleup Strategy» vil Kommisjonen gjøre Europa til en attraktiv destinasjon for oppstartsbedrifter og legge til rette for videreutvikling av globale, teknologidrevne og innovative selskaper med base i Europa. Strategien redegjør for en rekke tiltak som berører det indre marked knyttet til innovasjon, finansiering og kompetanse.
«The EU Startup and Scaleup Strategy aims to make Europe the best place in the world to launch and grow global technology-driven companies, including deep tech companies. » (Fra strategien)
Den 28. mai lanserte Kommisjonen strategien «The EU Startup and Scaleup Strategy. Choose Europe to start and scale». Strategien er i tråd med det bredere «Velg Europa»-initiativet, og har mål om å gjøre Europa til en attraktiv destinasjon for oppstartvirksomhet og utvikling av globale, teknologidrevne og innovative selskaper. Denne typen virksomhet er avgjørende for Europas fremtid, knyttet til innovasjon, arbeidsplasser, investeringer og redusert strategisk avhengighet.
Strategien adresserer to hovedutfordringer: For det første utfordringer ved oppstart («startup»), det vil si hindringer for at innovasjon blir omsatt til markedsførbare produkter. Den andre hovedutfordringen gjelder oppskalering («scaleup»), dvs. hindringer selskaper møter når de ønsker å oppskalere sin virksomhet, også globalt. Mellom 2008 og 2021 flyttet nesten 30 % av denne typen bedrifter ut av EU. Europa risikerer dermed å falle akterut i den globale konkurransen.
Strategien presenterer en rekke tiltak som skal gjøre at innovatører, gründere og investorer velger Europa. At Europa blir et attraktivt sted for innovasjon og næringsvirksomhet er avgjørende for en rekke strategisk viktige teknologier, eksempelvis innen KI, kvanteteknologi, medisinsk teknologi, bioteknologi, sikkerhet, forsvar, romfart og avanserte materialer. Strategien bygger videre på den nye indre markedsstrategien som nylig er lagt frem.
En rekke lovgivningsmessige, politiske og økonomiske tiltak presenteres innen fem hovedområder:
- Fremme et innovasjonsvennlig miljø: De foreslåtte tiltakene tar sikte på å forenkle reglene for oppstartsbedrifter ved å senke administrative byrder og fremme mer innovasjonsvennlige regler i det indre marked, herunder ved etablering av et European 28th regime, en European Business Wallet, en ny «European Innovation Act» og redusert byråkrati i strategiske sektorer. (Se nærmere omtale av tiltak på s. 6 i strategien)
- Fremme finansiering: Behov for et større marked for risikovillig kapital. Strategien viser til EUs spare- og investeringsunion, og vil også utvide og forenkle innovasjonsfondet, etablere et «Scaleup Europe-fond» (tilknyttet innovasjonsfondet), og lansere en «European Innovation Investment Pact» for å mobilisere investorer. (Se omtale av øvrige tiltak på s. 8)
- Støtte markedsopptak og ekspansjon: Vellykket kommersialisering av innovative produkter er avhengig av en blanding av entreprenørskap, risikovillig kapital, etterspørsel og offentlig støtte. Kommisjonen påpeker at universitetene spiller en avgjørende rolle i dette økosystemet. I Europa er det fortsatt en lav andel av forskningen som omsettes til kommersielle satsinger utenfor høytpresterende innovasjonsklynger. Strategien introduserer et «Lab to Unicorn-initiativ» for å fremme kommersialiseringen av forskningsresultater. Tiltaket skal legge til rette for lisensiering, royalty- og inntektsdeling for spin-off-selskaper. (Se øvrige tiltak på s. 11)
- Tiltrekke og beholde topptalenter: For å beholde og tiltrekke seg talenter trenger bedrifter bedre tilgang til høyt kvalifisert personell. Her introduserer Kommisjonen «a Blue Carpet initiative», der Kommisjonen vil «actively promote and strengthen entrepreneurial education and upskilling (…). It will also develop a blueprint for an academic career development framework that rewards research commercialisation activities.» (Se omtale av øvrige tiltak på s. 14)
- Tilrettelegge for tilgang til infrastruktur, nettverk og tjenester: Strategien foreslår blant annet å forenkle og harmonisere ulike tilgangs- og kontraktsvilkår for strategiens målgruppe gjennom et charter for industrielle brukere («Charter of Access for industrial users») (Se omtale av øvrige tiltak på s. 16)
Interessant nok finnes det per i dag ingen entydig EU-definisjon av såkalte «startups, scaleups and innovative companies». Det er derfor behov for å utarbeide en harmonisert definisjon. Kommisjonen vil her foreslå en EU-definisjon av disse som tar hensyn til eksisterende definisjoner av SMB-er og små- og mellomstore selskaper. Tiltaket skal legges frem i første kvartal 2026.
Kilder
Commission launches ambitious Strategy to make Europe a startup and scaleup powerhouse | Meddelelsen | Q and A
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg