Europaparlamentet støtter forslag for å gjennomføre ReArm Europe-planen
ITRE-komiteen vedtok 23. september sin forhandlingsposisjon til forordningsforslaget om forsvarsrelaterte investeringer for å gjennomføre ReArm Europe-planen. Forslaget søker å øke finansieringen av forsvarsrelaterte investeringer ved blant annet å endre en rekke eksisterende EU-programmer som også Norge deltar i, som Horisont Europa og Digital Europa.
Kommisjonen la frem et forordningsforslag om forsvarsrelaterte investeringer for å gjennomføre ReArm Europe-planen den 22. april 2025 (jf. pressemelding). Tiltakene har som mål å styrke Europas teknologiske og industrielle base (EDTIB) ved å kanalisere EU-finansiering til forsvar og sikkerhet. Forslaget er del av gjennomføring av Hvitboken om europeisk forsvarsberedskap 2030 og har som mål å styrke EUs strategiske autonomi og beredskapsevne.
Vi omtalte kommisjonsforslaget i EU/EØS-nytt 25. april 2025. Forslaget gjør endringer i følgende EU-regelverk: EU-programmet for et digitalt Europa (2021-2027), Horisont Europa (2021-2027), Det europeiske forsvarsfondet (2021-2027), Ordningen for et sammenkoplet Europa (2021-2027), ASAP-forordningen og STEP-forordningen. De foreslåtte tiltakene finansieres gjennom omprioritering av eksisterende midler fra de berørte programmene, og inkluderer blant annet finansiering til dobbeltbruksprosjekter (dual-use). (For ytterligere detaljer, se nærmere omtale i det svenske fakta-promemoria eller i samlenotat til Folketinget (Danmark).
Forordningsforslaget er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Saken står oppført under protokoll 31 og katastrofeberedskap på Europalov.no. Vi kan imidlertid ikke se at det er utarbeidet et EØS-notat om saken.
Europaparlamentets posisjon
ITRE-komiteen vedtok sin posisjon til forslaget (jf. pressemelding) den 23. september 2025, med 63 stemmer mot fem, og fire avholdende. Komiteen stemte også for å åpne forhandlinger med Rådet (64 stemmer mot fem, og tre avholdende). Rådet har enda ikke oppnådd enighet om sin forhandlingsposisjon.
I pressemeldingen fra Europaparlamentet fremheves at:
- Forsvars- og sikkerhetsteknologier vil bli lagt til som en fjerde strategisk sektor under STEP-forordningen (ligger til vurdering for innlemmelse i EØS). Komiteen utvider også definisjonen av forsvarsteknologi til å omfatte samfunnsrobusthet, som beskyttelse av kritisk infrastruktur, katastroferespons og valgintegritet.
- I forhold til Horisont Europa støtter ITRE forslaget om å støtte sivile søknader med potensielt militært bruk (dual use). Finansieringssatsene i Det europeiske forsvarsfondet vil økes for SMEs og small mid-caps, og tillate opptil 100 % EU-medfinansiering for kvalifiserte prosjekter.
- Komiteen ønsker at EU-programmet for et digitalt Europa skal legge til rette for utplassering og drift av såkalte KI-fabrikker og gigafabrikker for forsvarsrelaterte KI-modeller og -applikasjoner. De argumenterer for at programmet også bør styrke EUs samfunnsmessige motstandskraft og bekjempe hybride digitale trusler.
- For å styrke EUs sikkerhet skal det, når det er mulig, prioriteres å kjøpe og bruke produkter og teknologi som gjør EU mindre avhengig av land utenfor EU.
- Ukrainas evne til å forsvare seg er også viktig for Europas sikkerhet. EU bør derfor hjelpe Ukraina med å modernisere sin forsvarsindustri og tilpasse den til europeiske standarder.
Teksten som skal danne grunnlag for trilogforhandlinger med Kommisjonen og Rådet (om det ikke er innvendinger i plenum) er tilgjengelig her («Committee report tabled for plenary, 1st reading/single reading»), se: REPORT on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulations (EU) 2021/694, (EU) 2021/695, (EU) 2021/697, (EU) 2021/1153, (EU) 2023/1525 and 2024/795, as regards incentivising defence-related investments in the EU budget to implement the ReArm Europe Plan | A10-0172/2025 | European Parliament.
Komiteen foreslår blant annet endringer til Kommisjonens forslag til artikkel 12.5 i forordning (EU) 2021/694 (Digital Europe Programme), som åpnet for å ekskludere tredjeland fra deltakelse i visse deler av programmet. Her gjøres det nå unntak for EØS EFTA-statene og Ukraina (komiteens forslag til endringer i uthevet font):
(12) «It is also necessary to adapt the eligibility rules that might be set out in the work programme of DEP so that it is possible to provide, for duly justified security reasons, that legal entities established in associated countries, other than Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA, and legal entities that are established in the Union but are controlled from third countries, other than Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA, are not eligible to participate in all or some actions focused on technologies with dual-use potential under any specific objective. In such cases, calls for proposals and calls for tenders should be restricted to legal entities established or deemed to be established in ▌and controlled by Member States, Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA, or their nationals This beneficial treatment strengthens Europe’s overall digital ecosystem by fostering shared security interests, enhancing mutual resilience to existing and emerging technological threats, and deepening strategic partnerships that benefit the stability and competitiveness of the continent.»
Videre: I artikkel 12 er paragraf 5 erstattet med «The work programme may also provide that legal entities established in associated countries, other than Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA and legal entities that are established in the Union but are controlled from third countries, other than Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA, are not eligible to participate in all or some actions under Specific Objectives 2 and 3 for duly justified security reasons, and particularly in actions focused on technologies with dual-use potential under any specific objective. In such cases, calls for proposals and calls for tenders shall be restricted to legal entities established or deemed to be established in ▌and controlled by Member States, Ukraine or members of the EFTA which are members of the EEA, or their nationals▌. Such restrictions may be applied to access to the capacities deployed under such calls. The restrictions shall be proportionate and applied only where strictly necessary. »
Mulig betydning for Norge
Forordningsforslaget antas å kunne få innvirkning på Norge gjennom de foreslåtte endringene av blant annet EU-programmene som er nevnt ovenfor. Norge deltar eksempelvis fullt ut i Horisont Europa og EU-programmet for et digitalt Europa. Norge deltar også i Det europeiske forsvarsfondet (EDF). Forslaget åpner for mer fleksibel finansiering, inkludert kombinasjon med andre EU-programmer. Dette kan bidra til å styrke norsk deltakelse i europeiske forsvarsprosjekter.
Ytterligere informasjon
MEPs back measures to boost EU support for security and defence investments
ReArm Europe Plan/Readiness 2030 – briefing fra Europaparlamentets utredningstjeneste EPRS
Følg saken på Europalov.no
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg