Revisjon av EUs regler for kjøretøykontroll
Kommisjonen la 24. april frem to direktivforslag som inneholder en omfattende revisjon av EUs regler for trafikksikkerhet og kjøretøykontroll. Formålet er å bidra til å redusere dødsfall og alvorlige skadde med 50 % innen 2030 i EU. Ny utslippsmetodikk skal også bidra til å oppdage høye utslipp av ultrafine partikler fra kjøretøy og bedre luftkvaliteten i Europa.
For å forbedre trafikksikkerheten og luftkvaliteten i EU, foreslår Kommisjonen nå en omfattende revisjon av EUs regler for kjøretøykontroll og registrering. De to direktivforslagene som ble lagt frem 24. april er markert EØS-relevante fra Kommisjonens side. Det ene forslaget om kjøretøykontroll (Europalov) endrer to av direktivene i den såkalte «kjøretøykontrollpakken» fra 2012: (i) direktivet om periodisk teknisk kontroll med motorkjøretøyer og tilhengere og (ii) veikantkontrolldirektivet. Det andre forslaget (Europalov) opphever vognkortdirektivet fra 1999.
I sitt trafikksikkerhetspolitiske rammeverk for 2021-2030 forpliktet Kommisjonen seg til målet om null dødsfall og alvorlige skadde på EUs veier innen 2050 (nullvisjon) og å redusere dødsfall og alvorlige skadde med 50 % innen 2030. Forslagene som nå er lagt frem ble annonsert i Kommisjonens «Sustainable and Smart Mobility Strategy». Bakgrunnen er blant annet behovet for å holde tritt med teknologiske fremskritt som førerassistansesystemer og økt tilstedeværelse av elektriske kjøretøy (EV) på veiene. De nye reglene introduserer bedre inspeksjoner (inkludert periodiske tekniske inspeksjoner for EV), årlige inspeksjoner for eldre biler og varebiler, og testmetoder for å oppdage kjøretøy med høye utslipp av finpartikler. I tillegg foreslår Kommisjonen å forenkle datadeling på tvers av landegrenser og tiltak for å bekjempe triksing med kilometertellere.
Kommisjonen oppsummerer hovedelementene i forslagene slik:
- Tilpasning av testing til nye kjøretøy: Periodiske tekniske kontroller av EV og tester for elektroniske sikkerhetssystemer
- Ny utslippstesting: Oppdage kjøretøy med høye utslipp ved hjelp av avanserte metoder for ultrafine partikler og NOx
- Bekjempelse av svindel: Registrering av kilometertelleravlesninger i nasjonale databaser for grensekryssende utveksling av kilometertellerhistorikk
- Årlige kontroller: For person- og varebiler over ti år
- Digitalisering: Utstedelse av elektronisk kjøretøyregistrering og periodiske prøvesertifikater og utveksling av data via en felles plattform for å forenkle administrative prosesser
- Gjensidig anerkjennelse av sertifikater for periodisk teknisk inspeksjon: Sikre grensekryssende anerkjennelse av periodiske tekniske inspeksjoner utført i en annen medlemsstat for biler i seks måneder
- Forbedret datastyring: Effektivisering av tilgang til kjøretøytekniske data for testsentre
Neste skritt
Forslagene skal nå behandles av Europaparlamentet og Rådet etter den ordinære lovgivningsprosedyren. Når det er oppnådd enighet om nytt regelverk vil Kommisjonen utarbeide delegerte rettsakter og gjennomføringsrettsakter for å gjennomføre visse aspekt ved de nye reglene.
For ytterligere informasjon, se Kommisjonens pressemelding, Q and A, proposal for a revision of the Directive on periodic technical inspections and roadside inspections of commercial vehicles og proposal for a revision of the directive on vehicle registration documents.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg