Kunstsentrene i Norges høringsinnspill til Familie- og kulturkomiteen, Statsbudsjettet 2021
Kunstsentrene i Norge (KiN) er en landsdekkende medlemsforening for landets 15 regionale kunstsentre. Kunstsentrene har sitt utspring i kunstpolitiske tiltak fra 1970-årene, hvor målet var å styrke kunstfeltet gjennom etablering av regionale sentre for visning og formidling av samtidskunst. Kunstsentrenes samfunnsoppdrag er å stimulere til allmenn forståelse for, økt kunnskap om og økt bruk av billedkunst og kunsthåndverk. Sentrene har i over 40 år vært sentrale visningssteder for billedkunst og kunsthåndverk og hatt viktige oppgaver som regionale kompetansesentre for Den kulturelle skolesekken og kunst i offentlige rom. Det enkelte regionale kunstsenter har en høy utstillings- og formidlingsaktivitet og representerer sin unike institusjonshistorie. Kunstsentrene er i dag et resultat av både lokale, regionale og nasjonale føringer som har vært lagt for de mellomstore kunstinstitusjoner. KiN arbeider for å bedre rammebetingelsene for kunstsentrene og sammen utvikle deres posisjon som kunst- og kompetansesentre i sin region.
KiNs to punkter til Statsbudsjettet 2021:
- 1) Drift av Kunstsentrene i Norge: Når det gjelder 320 Norsk Kulturråd og post 74 er det gledelig å registrere at Kulturdepartementet har hørt våre innspill i tiden etter desember 2019, da vi mottok Kulturrådets brev om utfasing med virkning fra og med 2021. Vi har nå tillit til at Kulturdepartementet har stanset denne utfasingsprosessen. Dette sikrer vår videre eksistens og drift.
Videre stiller vi oss undrende og noe skeptiske til den omleggingsprosess som nå pågår i Kulturrådet og vi følger spent med på om det videre vil sikre den kompetansen og det faglige og institusjonelle arbeidet som gjøres i de regionale kunstsentrene, i landsforeningen og i vårt institusjonsnettverk.
De foreslåtte strukturelle endringene i Kulturrådet er blant punktene i statsbudsjettet som skaper stor uro på kunstfeltet generelt og for regionale kompetanse- og institusjonsnettverk som KiN spesielt. Faren er at disse endringene vil kunne påvirke armlengdes avstand-prinsippet og den nødvendige maktspredningen på kulturfeltet. Det er heller ikke klart for oss hva bakgrunnen for endringene er, da vi ikke kan se at Kulturrådet pr. i dag har kommet med noen begrunnelse for denne interne omleggingen.
- 2) KiN forvalter Regionale prosjektmidler for visuell kunst, som i 2019 ble flyttet ut av Kulturrådet og til Statsbudsjettets post 78. Dette er midler som har en direkte positiv innvirkning på kunstnerøkonomien og gir en indirekte effekt hva angår utstillingsproduksjon ved de små og mellomstore regionale visningsstedene for kunst.
Det er viktig for demokratiet at befolkningen har tilgang til gode kunstopplevelser, uansett hvor i landet de bor og arbeider. Kunstproduksjonen for utstillinger på ikke-statlige arenaer som kunstsentrene vil foreløpig ikke omfattes av en ny statlig ordning for utstillingshonorar. En stor del av den publikumsrettede virksomheten til norske kunstnere foregår på de mindre og mellomstore arenaene, og det er viktig at også dette arbeidet gis rimelige vilkår.
Regionale prosjektmidler (tidligere Statens utstillingsstipend) har blitt forvaltet, revidert og effektivisert av KiN siden vi overtok dette ansvaret i 2017. Formålet med ordningen er å gi profesjonelle kunstnere bedre vilkår i arbeidet med utstillinger og å heve kvaliteten og styrke profesjonaliteten i offentlig visning av kunst i kommuner og fylker i hele landet. Midlene kan kun søkes av kunstnere som allerede har en utstillingsavtale og fått tildelt visning og formidling av sin kunstproduksjon. Disse midlene går derfor kun til kunstproduksjon på høyt faglig nivå. Skal visningsarenaene være viktige arenaer for offentlige ytringer i vårt demokrati, kan vi ikke ha en situasjon der kunstnere ser seg nødt til å takke nei til utstillingsplass grunnet mangel på finansieringsmuligheter.
En helhetlig satsning på utstillingsøkonomien forutsetter derfor at statlige myndigheter også satser på regionale prosjektmidler for utstillinger på de regionale arenaene. Vi kan de seneste årene vise til en dramatisk økning i søkte Regionale prosjektmidler visuell kunst, og med ny rekord i år: da fristen utgikk 1. september var samlet søknadsbeløp på nærmere 23 millioner kroner. Dagens stipend er på magre 5,1 mill, behovet er stort. Vi gjentar derfor her, jf. vår søknad sendt til KUD 1. mars, og som også kunstnerorganisasjonene spilte inn til Statsbudsjettet i april, under Kap. 328, post 78, at Regionale prosjektmidler bør styrkes med minimum 10 mill. kroner.
Vi ser frem til å belyse de ovenfor nevnte punkter på høringen i Familie- og kulturkomiteen den 23. oktober 2020.
Beste hilsen
Merete Hovdenak
Daglig leder / Director
Kunstsentrene i Norge / Contemporary Art Centres in Norway
Tel: +47 406 03 111 / +47 411 06 919
Post: Pb. 6896, St.Olavs Plass, 0130 Oslo
Visitt: Øvre Slottsgate 7, 6. etasje (inngang fra Prinsens gate)
www.kunstsentrene.no