E6 OSLO ØST/MANGLERUDTUNNELEN > NTP 2022-2033
Høringsnotat til Nasjonal transportplan
Fra Aksjonsgruppa for miljøprosjektet Manglerudtunnelen
Aksjonsgruppa for miljøprosjektet Manglerudtunnelen er en sammenslutning av følgende foreninger i området langs E6 / Ring 3 ved Manglerud:
Bryn Miljøforum
FAU Høyenhall skole
Høyenhall barn og unge
Høyenhall Vel
Bryn Vel
Rognerud Vel
Teisen Park borettslag
E6 / Ring 3 går i dag gjennom et tett befolket område i Østensjø bydel. Estimert 30-40.000 beboere i umiddelbar nærhet til veien. Det er daglig helsefarlige overskridelser av nasjonale mål for luftforurensing og støy. Mange boliger er utsatt for svært høye støynivåer i et område med høy befolkningstetthet.
Vi som bor og lever våre liv ved E6 ved Manglerud har ett budskap: Miljøtunnelen E6 Oslo Øst må bygges nå! Manglerudtunnelen / E6 Oslo Øst har vært planlagt og lovet i nærmere 30 år. SVV har ferdigstilt planlegging av prosjektet. Likevel er prosjektet ikke prioritert inn i ny NTP. Dette betyr at en befolkning tilsvarende en mellomstor norsk by, må fortsette å leve med en enorm luft- og støyforurensing.
Først kom FOLKET, så kom trafikken!
Manglerud var et av OBOS første drabantby utbyggingsprosjekter og i perioden 1952 – 1963 ble det bygget ca 3.500 boenheter. Trafikken var svært liten inntil man på slutten av 1980-tallet og fremover flyttet trafikken fra Mosseveien via Ringnestunnelen (1986) og Nøstvedttunnelene (2009) og rutet den på nye E6 gjennom Ås og Follo til Klemetsrud, Abildsø, Ryen, Manglerud, Høyenhall, Bryn, Teisen og Ulven ut på E6 ved Alnabru. Mer eller mindre all tungtrafikk som tidligere gikk på Mosseveien går nå utenfor stuedøren til beboerne i områdene nevnt over.
Ifølge SVV’s utredning om E6 Oslo Øst vil trafikken øke med tilnærmet 19% frem mot 2040, hovedsakelig tungtrafikk som frakter varer til og fra Norge.
Helsefarlig støy og luftforurensing
Høyenhall barne- og ungdomsskole ligger tett inntil veien, i tillegg til 3 barnehager. Til sammen 1000 barn og unge går på skole/barnehage i rød sone. Støy målt ved skolegård på Høyenhall skole midt på dag er ca 75 dB. Støy over 65 dB er rød sone og skadelig.
Det er gjort støymålinger i regi av Støyforeningen og verdier målt ved Manglerud viser at langsiktig støy over 8 timers intervall overskrider maksimalt tillatt støy med opptil 10 ganger WHOs anbefalte støyverdier.
Støyen og forurensningen plager 30-40.000 beboere på strekningen Abildsø til Ulven døgnet rundt hele året og er en klar helserisiko for beboere i alle aldre.
Mål for E6 Oslo Øst: redusere støy- og luftforurensing. Bedre kapasitet og fremkommelighet for kollektiv-, gang- og sykkeltrafikk, bedre fremkommelighet for gods- og annen næringstrafikk. Byutvikling som reduserer transportbehov og legger til rette for transformasjon og fortetting i viktige kollektivknutepunkt, redusert personbilbruk på interne reiser i Oslo og Akershus.
Økende trafikkmengde
E6 ved Manglerud, ÅDT 1987 ca 20.000 (offisiell statistikk finnes ikke)
E6 ved Manglerud, ÅDT 1994 ca 43.000
E6 ved Manglerud, ÅDT 2019 ca 75.000 hvorav ca ÅDT 11.000* tunge kjøretøyer
Forventet trafikkøkning frem mot 2040 med ca 18 %, hvorav mesteparten tunge kjøretøyer/næringstransport, dvs ÅDT ca. 90.000 i 2040.
*Ifølge Støyforeningen utgjør ett tungt kjøretøy samme støy og forurensningsbelastning som
7 personbiler. 11.000 tunge kjøretøyer utgjør da støy og forurensning fra 77.000 personbiler.
Dagens E6 har en standard som ikke samsvarer med vegens funksjon og trafikkmengde og tilfredsstiller heller ikke dagens krav til en Europavei. Forventet fortsatt vekst i gods- og annen næringstransport på europaveinettet i Oslo, vil forverre trafikkavviklingen og øke miljøproblemene i korridoren ytterligere.
E6 Oslo Øst i NTP og Oslopakke 3 – POLITISKE BESLUTNINGER
- - Manglerudtunnelen har vært snakket om og lovet i minst 25 år.
- - Ligger inne i gjeldende NTP, 2. periode. Planlagt åpnet i 2029, byggestart 2024.
- - Ligger inne i revidert Oslopakke 3 fra mai 2012 og juni 2016. Tverrpolitisk enighet.
- - Planprogram fastsatt av Oslo kommune 6.8.2016
- - Statlige midler til planarbeid ble bevilget i 2020, SVV er ferdig med planlegging.
- - Brukt NOK 285 mill på planlegging de siste 4 år.
- - Kostnad: 16,9 mrd 2019-kr: 8 mrd. statlig, 8 mrd annen finansiering
Over mer enn 30 år har SVV på bakgrunn av beslutninger i Stortinget, Akershus Fylke og Oslo kommune, bevisst flyttet trafikken fra E6-Mosseveien over til tunneler og nye E6 gjennom tett befolkede områder.
Nytte og SVVs anbefaling
SVV hadde i sitt første innspill Samferdselsdepartementet tidlig høst 2020 til NTP 2022-33 anbefalt gjennomføring av E6 Oslo Øst i første periode i NTP 2022 – 2033. Prosjektet er vurdert å ha samfunnsøkonomisk nytte, i tillegg til at det gir store og viktige muligheter for byutvikling og boligbygging.
Som SVV skriver i sitt innspill til Samferdselsdepartementet, er prioritering av E6 Oslo Øst avhengig av lokal tilslutning. Sittende byråd i Oslo har i sin byrådserklæring uttalt at de er imot prosjektet, til tross for at Ap i lang tid har vært for prosjektet.
Oslopakke 3 fra 2016 er ikke reforhandlet og gjelder fortsatt, og er en plan som gjelder fra 2016-2036.
Kollektivtrafikk, sykkeltilrettelegging og byutvikling
E6 Oslo Øst er først og fremst et prosjekt for allerede eksisterende bebyggelse/bebyggelse som var etablert før Ring 3 ble etablert. Veien skjærer i dag gjennom ett felles boligområde, der barn og unge daglig ferdes på tvers til skole og fritidsaktiviteter.
I dag er står bussen i stampe, og er daglig sterkt forsinket store deler av dagen. E6 Oslo Øst vil ha egne kollektivfelt, og kunne muliggjøre mange flere bussruter langs Ring 3, og er en forutsetning for utbygging av stort nytt boligområde på Gjersrud-Stensrud (Sør-Øst i Oslo) og ett på Ulven (litt nord for Manglerud).
Prosjektet inneholder også ca 18,5 km egne sykkelveier.
E6 Oslo Øst skal ikke bidra til økt personbiltrafikk, men bygger opp under nullvekstmålet og få flere til å velge kollektiv og sykkel som transportmiddel.
Oppsummering
Lokalbefolkningen langs E6 ved Manglerud har blitt lovet tunnel i snart 30 år. Vi mener at det er vår tur nå til å få fjernet forurensing fra vårt boområde.
VI ANMODER OG KREVER AT TRANSPORT- OG KOMMUNIKASJONSKOMITEEN INNLEMMER
DEN STATLIGE VEIEN E6 OSLO ØST/MANGLERUDTUNNELEN I NTP 2022-2033.