Høringsnotat - Fri rettshjelp
En kort presentasjon av arbeidet ved Fri rettshjelp:
Fri rettshjelp er et lavterskeltilbud som yter fritt rettsråd til økonomisk vanskeligstilte i Oslo og omegn. Kontoret har vært virksomt siden 1893.
Siden 12. desember 1923 har Oslo kommune driftet kontoret.
Kontoret har i en årrekke hatt lokaler i Storgt. 19 i Oslo sentrum og er lett tilgjengelig med offentlig kommunikasjon.
Ordinære åpningstider er dagtid 08.00 til 15.30 og kveldstid 16.00 til 19.30 med ”drop in” ordning. Kontorets beliggenhet er innarbeidet og kjent i brukergruppen.
Rettshjelpen som ytes er gratis.
Når det gjelder inntekts- og formuesgrensene har kontoret hatt rettshjelplovens grenser som utgangspunkt med unntak for saker som etter nevnte lov ikke er behovsprøvde.
Det foretas ingen utvelgelse av saker og personer ved første møte i resepsjonen, så alle får snakke med en advokat.
Advokaten foretar vurderingen om hvorvidt saken er av en slik art at den skal behandles ved kontoret i form av partsrepresentasjon.
Mange saker blir løst allerede under dette første møtet. Saken kan også bli henvist videre til ekstern advokat eller andre instanser når saken ikke er av en slik art at Fri rettshjelp kan prioritere å påta seg oppdraget, f.eks. om saken omfatter fri sakførsel. Fri rettshjelp har ikke økonomiske ressurser og tilstrekkelig bemanning til å føre saker for retten.
Fri rettshjelp er organisatorisk plasser som et tjenestested i Avdeling for forebygging og sentrumsarbeid i Velferdsetaten i Oslo kommune. Siden 2013 kontoret 100% statlig finansiert.
Advokatene og administrative ressurser er fast ansatt i Oslo kommune. Fri rettshjelp har i dag 16 advokater; 8 kvinner og 7 menn, ansatt i 30% deltidsstillinger. Dette utgjør 4,9 årsverk etter at vi ble kuttet nesten 1 million i 2019.
I tillegg kommer de merkantile stillingene i resepsjonen samt nestleder som i alt har 3,37 årsverk.
Kontorets leder har personal- og budsjettansvar samt faglig ansvar og er ansatt i halv stilling, altså 0,5 årsverk.
Kontoret baserer seg ikke på frivillig arbeid, men er et offentlig advokatkontor. Vi hadde i 2020 fortsatt samarbeidet fra 2019 med «Lokal rettshjelp Tøyen» som oppsøkende virksomhet, men dette ble stanset grunnet pandemien og ikke tatt opp igjen. Prosjektet besto i å gi rettshjelp i samarbeid med de frivillige ved Linkkontoret. Kontoret ga faglig bistand og å fulgte opp sakene videre ved kontoret.
Slik Kontoret for fri rettshjelp er organisert, er det svært kostnadseffektivt. Alle advokaten er ansatt på deltid med fast lønn som spesialkonsulenter og deler på kontorer og utstyr. Så langt kontoret har plass er det derfor minimale utgifter utover lønn som skal til for å øke tilbudet.
Målgruppen for Fri rettshjelp er vanskeligstilte i Oslo og omegn med behov for juridisk rådgivning.
For å se i hvilken grad kontoret treffer målgruppen, innhentes opplysninger fra klientene om deres bakgrunn, herunder inntekt, inntektskilde, kjønn, forsørgebyrde og sakstype.
Noen av nøkkeltallene fra 2020:
63 % av kontorets klienter har inntekt under kr. 246 000 brutto pr. år.
22 % av klienter har inntekt mellom kr- 246 og 369 000 pr. år.
40 % er samboere eller gift.
45 % av klientene har forsørgerbyrde.
45 % av klientene har trygd eller sosiale ytelser som sin hovedinntekt.
Kontoret når i stor grad kvinner. 44 % av klientene er kvinner, 56% er menn.
Flertallet av kontorets klienter har ikke opprinnelig norsk bakgrunn, varierende norskkunnskaper og liten kjennskap til lover og regler og instanser i det norske samfunn.
Registreringssystemet skiller ikke mellom hvem som er norske statsborger eller ikke, men på opprinnelig etnisk bakgrunn. Det er helt klart at 63 % har ikke-europeisk bakgrunn. 22% oppgir at de har europeisk bakgrunn, fordelt på 14% med bakgrunn fra Øst Europa og 17% med norsk bakgrunn.
Kontoret når ut til vanskeligstilte som ikke har tilgang på informasjon gjennom media, internett eller andre moderne informasjonskanaler og som ikke ville tatt kontakt med advokat om kontoret ikke fantes.
De fleste av kontorets klienter har hørt om kontoret fra andre tidligere klienter, eller gjennom offentlige eller private institusjoner som Arbeidstilsynet, Nav-kontorene, Kirkens bymisjon og politiet.
Kontoret er en del av det etablerte lavterskel rettshjelpstilbudet i Oslo og omegn. Rettshjelptilbudene utfyller hverandre og henviser til hverandre på grunnlag av kompetanse og kapasitet. Juss Buss og JURK henviser til kontoret saker som omfattes av rettshjelploven samt saker de anser som særlig kompliserte og der sakførsel må vurderes.
Kontoret for fri rettshjelp henviser saker vi ikke har kapasitet til å følge opp, f. eks. når det gjelder rettshjelp til innsatte i norske fengsler.
Kontoret mottar ikke økonomisk støtte fra andre statlige, kommunale eller private instanser.