Høringsinnspill fra Ernst & Young Advokatfirma AS

Høring: Lov om advokater og andre som yter rettslig bistand (advokatloven)
Innspillsdato: 14.01.2022

Høringsinnspill til forslag om ny advokatlov

Til Justiskomiteen 

Overordnet 

Overordnet er vi enige med Advokatforeningen om departementets forslag til ny advokatlov. Vi har imidlertid funnet  grunn til å utdype to problemstillinger som er av særlig betydning for klienter og ansatte i våre advokatvirksomheter. 

Ny advokatlov - Arbeidsformer 

I proposisjonen fremheves klientenes behov for sammensatte tjenester fra flere profesjoner: 

«Klientene vil være tjent med at advokatforetakene tilføres annen ekspertise, og kvaliteten på  advokatbistanden kan høynes ved bistand fra personer med kompetanse innenfor de fagfelt som  oppdragene omfatter.» (pkt. 12.7.2.2) 

Forslaget til ny advokatlov § 20 annet ledd fastsetter imidlertid at kun advokater og advokatfullmektiger kan «utøve  advokatvirksomhet» på vegne av et advokatfirma. Advokatvirksomhet omfatter etter definisjonene i § 2 blant annet  «råd og annen bistand om rettslige spørsmål som ytes til andre».  

Gjennom reguleringen av hvem som kan gi råd til klientene om hva kan loven lett oppfattes å være til hinder for  hensiktsmessige arbeidsformer i de tverrfaglige teamene. I proposisjonen heter det riktignok i departementets 
kommentar til § 20 annet ledd at «bestemmelsen viderefører dagens adgang for advokatforetak å tilby sammensatte  tjenester fra flere profesjoner».  

Vi er imidlertid bekymret for at ordlyden og kommentarene til denne vil kunne forstås slik at advokatfirmaene må  skille så klart mellom rettslige spørsmål og andre faglige spørsmål at det vil vanskeligjøre reell tverrfaglighet i praksis.  Når advokatforetak forutsettes å kunne ha medarbeidere med annen kompetanse som kan komplettere den  juridiske, bør det ikke være problematisk dersom personell med annen fagkompetanse på vegne av advokatfirmaet  skulle gi et råd innenfor sin spesialkompetanse, selv om rådet også skulle ha et rettslig element.  

Et advokatfirma kan eksempelvis se seg tjent med å ansette barnevernfaglig kompetanse for å kunne gi helhetlige 

råd i barnevernssaker, en arkitekt for å gi helhetlige råd i byggesaker, en økonom for å kunne gi helhetlige råd i  skattesaker, en datateknolog for å kunne gi råd i saker som gjelder anvendelse eller utvikling av datateknologi, med  videre. Som det fremgår av proposisjonen vil kvaliteten på advokatbistanden kunne høynes ved bistand fra personer  med kompetanse innenfor tilgrensende fagfelt som oppdragene omfatter. Klientenes behov vil ikke være tilstrekkelig  ivaretatt i alle tilfeller dersom de må henvises til andre foretak enn advokatforetak for å få sammensatte tjenester fra  flere profesjoner som inkluderer rettslig bistand.  

Bruk av tverrfaglige team kan imidlertid bli vanskelig i praksis dersom personell med annen bakgrunn enn den  juridiske skulle være forhindret fra enhver ytring overfor klienter om spørsmål som har en rettslig side innen rammen  av det faget personellet for øvrig representerer. Vi foreslår at komiteen legger inn følgende merknad til § 20 annet  ledd (utover en tilslutning til departementets kommentarer):  

Bestemmelsen skal ikke anses å være til hinder for at ansatte som ikke er advokater eller advokatfullmektiger  kan gi råd på advokatfirmaets vegne i faglige sammensatte spørsmål som måtte ha en rettslig side ved siden av  det faget personellet selv representerer. 

Komiteen bør også vurdere behovet for å gi departementet forskriftsfullmakt relatert til bestemmelsen. 

Behovet for overgangsregler for skatterådgivere med rettshjelperstatus 

Forslaget til ny advokatlov innebærer at ordningen med at registrerte rettshjelpere etter domstolloven § 218 annet  ledd nr. 3 kan utøve advokatvirksomhet på vegne av advokatselskaper etter domstolloven § 231 femte ledd vil falle  bort. Personene det gjelder vil kunne yte rettslig bistand som «enhver» etter den nye loven § 66, men sammen med  forslaget til § 20 tredje ledd vil endringen innebære at tidligere registrerte rettshjelpere ikke lenger vil ha adgang til å  gi rettsråd på vegne av et advokatforetak.  

Våre advokatforetak, Deloitte Advokatfirma AS, Ernst & Young Advokatfirma AS, PwC Advokatfirma AS og KPMG  Advokatfirma AS, har i dag over 70 personer som gir skattejuridiske råd til våre klienter med tillatelse etter  domstolloven § 218 annet ledd nr. 3, basert på at de har dokumentert tilfredsstillende utdanning innenfor  skatteretten overfor Tilsynsrådet for Advokatvirksomhet. 

Skatterådgiverne er å finne blant partnere/eiere og medarbeidere i våre virksomheter. De gir i dag råd til store  nasjonale og internasjonale virksomheter, hvorav mange er børsnoterte og store foretak av offentlig interesse. Det  vil oppstå en rekke praktiske problemer, ikke bare for klientene men også personlig for den enkelte skatterådgiver,  om disse plutselig skal fratas både retten til å utøve sitt yrke og sitt eierskap i et advokatforetak, etter å ha drevet 
med slik virksomhet i medhold av domstolslovens § 231 femte ledd i flere ti-år.  

Advokatlovutvalget foreslo opprinnelig i sin utredning NOU 2015:3 «Advokaten i samfunnet» punkt 14.2.4.1.2 å frata  ikke-advokater retten til eierskap i advokatforetak. Utvalget mente imidlertid at det ville være behov for 
overgangsregler for å ivareta ikke-advokater som hadde hatt anledning til å være eiere etter dagens regler. Utvalgets  syn var at disse burde få beholde sin eierposisjon, og la til grunn at en slik overgangsregel også ville ivareta hensynet  til Grunnloven § 97.  

Hvis ordningen med registrerte rettshjelpere faller bort er det behov for en overgangsregel som gir de personer som  ved lovens ikrafttredelse er registrerte rettshjelpere i advokatforetak en personlig rett til fortsatt å yte rettsråd på  vegne av advokatforetaket basert på sin spesialkompetanse. Derved vil de også beholde sin rett til eierskap i  foretaket så lenge de fortsetter å utøve en vesentlig del av sin yrkesaktivitet i advokatforetaket, jfr. forslag til 
advokatlov § 21 annet ledd.                 

Med mindre komiteen som foreslått av Advokatforeningen går inn for å endre lovforslaget slik at departementet gis  hjemmel til å fastsette overgangsregler, bør komiteen etter vår oppfatning innta følgende bestemmelse i loven:  

  • 73 Overgangsregel

Personer som på tidspunktet for lovens ikrafttredelse er registrert som rettshjelpere etter domstolloven § 

218 annet ledd nr. 3 tilknyttet et advokatforetak etter domstolloven § 231 femte ledd skal fortsatt ha rett til å  utøve advokatvirksomhet ved å yte rettslig bistand utenfor rettergang på det aktuelle rettsområdet på vegne av  det aktuelle advokatforetak.  

Slike personer har de samme pliktene som personer med norsk advokatbevilling, og lovens bestemmelser  om advokater skal ellers gjelde så langt den passer for slike personer.  

Advokattilsynet viderefører register over registrerte rettshjelpere med fortsatt adgang til å utøve  advokatvirksomhet på vegne av et advokatforetak etter domstollovens bestemmelse slik den lød ved vedtagelse av loven. 

Med vennlig hilsen

Ernst & Young Advokatfirma AS, ved Per Oskar Tobiassen på vegne av: 

Deloitte Advokatfirma AS, Rolf J. Saastad

KPMG Law Advokatfirma AS, Cathrine Bjerke Dalheim

Advokatfirmaet PwC AS, Svein Gunnar Stang-Hansen