Entreprenørforeningen Bygg og anlegg
Prop. 131 L (2021-2022) Endringer i arbeidsmiljøloven m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak)
Det vises til Prop. 131 L (2021-2022) Endringer i arbeidsmiljøloven m.m. Det fremgår av proposisjonen at departementet vil fastsette forskrift om et geografisk avgrenset forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen. Proposisjonen inneholder i tillegg forslag om ytterligere innstramninger i regelverket for inn- og utleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak: 1) Adgangen til innleie "når arbeidet er av midlertidig karakter" oppheves. 2) Rett til fast ansettelse når arbeidstaker har vært sammenhengende innleid i mer enn tre år, uavhengig av innleiegrunnlag. 3) Ny bestemmelse i loven for å tydeliggjøre grensen mellom innleie og entreprise.
Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) viser til høringssvar fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Byggenæringens Landsforening (BNL) som vi stiller oss bak.
EBA er imot de foreslåtte innstrammingene i regelverket og oppfordrer til at disse ikke innføres.
Bygg- og anleggsnæringen er en prosjektbasert næring som kjennetegnes av store variasjoner i oppdragsmengde. Innleie fra seriøse bemanningsselskaper ivaretar et nødvendig behov for fleksibilitet, og er nødvendig for at bedriftene skal kunne tilby trygge arbeidsplasser til sine ansatte. Arbeidstakere som leies ut fra bemanningsforetak utgjør 1,7 – 1,9 prosent av den totale arbeidsstyrken i Norge. Utleide arbeidstakere innen bygg og anlegg sto for 7–8 prosent av årsverkene i denne bransjen i 2018. Nytt innleieregelverk i 2019 førte til en signifikant nedgang i bruken av innleie. Fra andre halvår 2018 til andre halvår 2019 var nedgangen totalt sett på 17 prosent, som fortsatte inn i 1. kvartal 2020 før pandemien førte til nedstenging 12.mars 2020. Nedgangen i innleie var i denne perioden størst med 36 prosent for Oslo. Disse tallene viser at det skjerpede innleieregelverket fra 2019 har hatt tilsiktet effekt. Regelverket må få tid til å virke sammen med økt kontroll fra Arbeidstilsynet.
EBA vil fremholde at forslagene som stopper og sterkt begrenser innleieadgangen er mangelfullt utredet og begrunnet. Dette gjelder både konsekvensene for bedrifter/arbeidsgivere på innleiesiden, for bemanningsforetakene og de ansatte i bemanningsforetakene, samt EØS-rettslig. En samfunnsøkonomisk analyse av de samlede virkningene av forslagene er ikke foretatt, og det er ikke vurdert alternativer for å se om målene kan nås med mer forholdsmessige og mindre inngripende tiltak. Regjeringen begrunner forslaget med ønsket om en storrengjøring av arbeidslivet. EBAs klare oppfatting er at forslagene ikke vil løse noen problemer, men snarere medføre omfattende uheldige konsekvenser for bygg- og anleggsbransjen og seriøsitetsarbeidet i næringen.
Som høringsinnspill fra blant andre Politiet, Statsbygg og Skatteetaten underbygger, vil forslaget blant annet:
- Ikke bidra til å bekjempe arbeidskriminalitet.
- Føre til uheldige utslag med interne geografiske avgrensninger i samme arbeidsmarked på Østlandet.
- At bransjer med store sesongvariasjoner og konjunkturer rammes uforholdsmessig hardt, særlig gjennom forbud på Østlandet.
EBA er opptatt av at bygg- og anleggsnæringen har et forutsigbart innleieregelverk som holder seg over tid. For å unngå polarisering og stadige endringer mener EBA at eventuelle ytterligere skjerpinger av innleieregelverket bør baseres på brede forlik med forankring i trepartssamarbeidet. Vi viser til tidligere fremsatte forslag fra BNL/EBA, herunder blant annet:
- Innføre informasjonsplikt om innleie i kontraktene, kontrollplikt, og plikt til sanksjoner ved ulovlig innleie
- Pliktene pålegges offentlige og private byggherrer og hovedleverandør (TE/HE) for innleie i kontraktskjeden. Modell fra allmenngjøringsregelverket og forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
- Økt kontroll og bedre etterlevelse av dagens strenge regelverk
- Økt kontroll fra Arbeidstilsynet av gjensidigeansvaret i AML. § 14-12 (2) hos bemanningsforetakene (tilsv. pilot i Stor-Oslo fra 2020 med tilsyn på produksjonsbedriftenes etterlevelse av det nye regelverket)
- Strengere krav til bemanningsforetakene
- Videreutvikling av etablerte systemer som Arbeidstilsynets register over registrerte bemanningsforetak, ordningen Revidert arbeidsgiver hos NHO Service & Handel, samt StartBANKs seriøsitetsinformasjon om registrerte bemanningsforetak
- Innføre krav til tariffavtale hos bemanningsselskapet i Oslo-regionen hvor det er foreslått forbud mot innleie fra bemanningsselskap