Høringsinnspill fra Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF)

Høring: Statsbudsjettet 2024 (makroøkonomi, skatter og avgifter samt øvrige kapitler fordelt til finanskomiteen)
Innspillsdato: 12.10.2023

Norges Astma- og allergiforbund (NAAF)

Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) arbeider for å bremse den økende utviklingen av astma, allergi og overfølsomhetssykdommer, og for at de som har sykdommene skal kunne leve best mulig. 

Astma og allergi er kroniske sykdommer med stadig økende forekomst, særlig blant barn og unge. Dette er et folkehelseproblem, som ikke bare medfører en stor belastning for dem det gjelder, men også samfunnet. 

 

Kap. 5536, post 72 Trafikkforsikringsavgift 

Luftforurensing er den miljøfaktoren som er mest skadelig for helsen. At langtidseffekten av høy luftforurensing er svært helseskadelig kommer tydelig frem av beregninger gjort av Sykdomsbyrdeprosjektet Global burden of Disease som anslår at flere enn tusen mennesker dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensing i Norge, samt at flere opplever forverret sykdom og helseplager. Kortidseffekten av høy luftforurensing er ikke mindre nedslående. En rapport fra Folkehelseinstituttet viser at årlig mister Oslo-folk til sammen 1753 friske leveår som følge av forurensingen. European Environment Agency har også en rapport som viser at luftkvaliteten til tider er så dårlig at flere med hjerte- og lungeplager dør i perioden etter dager med ekstra høy luftforurensning. 

Det er fullt mulig å gjøre noe med dette. Studien “Associations of improved air quality with lung function growth from childhood to adulthood: the BAMSE study” konkluder med at langsiktig reduksjon av luftforurensing er assosiert med positiv lungefunksjonsutvikling fra barndom til ung voksen. Veitrafikk er en av de største bidragsyterne til lokal luftforurensing i norske byer. Et viktig ledd på veien for å redusere luftforurensingen er å sikre en miljø- og helsevennlig bilpark og føre en politikk som favoriserer utslippsfri teknologi. 

De siste årene har det stadig blitt dyrere med elbil. I 2021 ble det innført trafikkforsikringsavgift for elbiler på 1790 kroner, mens avgiften for fossilbiler var 3049 kroner. I 2023 er det lik trafikkforsikringsavgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettet for 2024 foreslås det å redusere avgiften for fossilbiler, og øke den for elbiler. Elbilister må, dersom dette innføres, betale 337 kroner mer enn de med fossilbiler. Når vi vet hvilke konsekvenser forurensing har for miljøet, og ikke minst for helsen til mennesker, er det uforståelig at trafikkforsikringsavgiften skal være rimeligere for de med fossile biler. Dette gir et feil insentiv. 

Norges Astma- og Allergiforbund oppfordrer til at trafikkforsikringsavgiften for elbiler videreføres med dagens nivå, samt at avgiftsøkningen gis til autodiesel og bensinbiler i tråd med målene i Nasjonal Transportplan 2022-2033.