Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Høringsnotat fra Naturvernforbundet

Høring: Statsbudsjettet 2026 (kapitler fordelt til transport- og kommunikasjonskomiteen)
Notatdato: 29.10.2025

INNSPILL FRA NATURVERNFORBUNDET TIL STORTINGETS BEHANDLING AV SAKEN


Naturvernforbundet takker for anledningen til å gi innspill til transport- og kommunikasjonskomiteens arbeid med statsbudsjettet for 2026. Vi nøyer oss med et kort og poengtert notat i første omgang, men svarer gjerne på spørsmål i muntlig høring eller skriftlig i etterkant, om det er ønskelig.

Kommentarer til regjeringens budsjettforslag

  • Naturvernforbundet støtter hovedlinjene i prioriteringene i Nasjonal transport 2025–2036, med økt fokus på å ta vare på infrastrukturen vi har, framfor å starte opp nye, store prosjekter.

  • Det er derfor oppsiktsvekkende at Nye Veier AS, som i all hovedsak har store prosjekter i porteføljen, får en bevilgningsvekst som overstiger generell prisstigning. Mange av selskapets utbyggingsplaner har store negative konsekvenser for natur, matjord og klima. Naturvernforbundet foreslår at bevilgningen til selskapet (kap. 1321) reduseres med 1500 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

  • Også Statens vegvesen vil ifølge budsjettforslaget få mer penger totalt sett i 2026. Jernbanenettet vil derimot få en reduksjon, til tross for at utfordringene i sektoren er svært store. Situasjonen med stadige forsinkelser og innstillinger, og stengte baner over lang tid, er uholdbar og tærer på tilliten til toget. Det er bra med ekstra midler til vedlikehold og fornying, men sett i lys av den betydelige reduksjonen i bevilgningen til baneinvesteringer mener vi at midlene til vedlikehold og fornying (kap. 1352 post 71 og 72) bør økes ytterligere, med minst 500 mill. kroner utover regjeringens forslag.

  • Fokuset i transportsektoren må i mange år framover være på å ta vare på den infrastrukturen vi har. Det er bra for natur, miljø og samfunnsøkonomi – og for folk flest, som fortjener et veinett og et kollektivtransportsystem som fungerer. Da er det viktig at det ikke brukes midler på videre planlegging av store prosjekter, som E18 Vestkorridoren, Hordfast, Møreaksen og fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen.

  • Det er positivt at det settes av mer penger og lån til anskaffelse av nytt togmateriell, og at tilskuddet til godsoverføring fra vei til jernbane (kap. 1352 post 75) økes. Samtidig er det bekymringsfullt at bevilgningen til transport i byområdet mv. (kap. 1332) er foreslått redusert.

Transportrelaterte budsjettsaker i andre komiteer

  • Naturvernforbundet har overfor finanskomiteen foreslått at den generelle CO2-avgiften øker dobbelt så mye som regjeringen foreslår. Vi går også imot at innenriks luftfart skal fritas for CO2-avgift. Vi trenger sterkere virkemidler for å kutte utslipp og omstille transportsektoren. Da blir et bortfall av en avgift som går direkte på utslipp i luftfarten, svært uheldig. Dobling av den generelle CO2-avgiften og videreføring av CO2-avgiften for innenriks luftfart vil til sammen gi et bokført merproveny i 2026 på 2420 mill. kroner.

  • Den fylkeskommunale kollektivtransporten har et betydelig finansieringsproblem, og vi risikerer en reduksjon i rutetilbudet landet rundt, noe som vil være svært uheldig. KS antyder et merbehov på 1,5 mrd. kroner, og vi foreslår at rammetilskuddet til fylkeskommunene (kap. 572) økes med minst 1000 mill. kroner i 2026 i forhold til regjeringens forslag, med forventning om at de ekstra midlene skal gå til kollektivtransporten, og med ytterligere opptrapping i etterfølgende år.

  • Naturvernforbundet mener det er riktig av regjeringen å foreslå å senke innslagspunktet for når det skal betales merverdiavgift på elbiler, til 300 000 kroner, i kombinasjon med økte avgifter på kjøp og bruk av bensin- og dieselbiler. Elbilene er blitt vesentlig mer konkurransedyktige over tid, og vi må unngå at billige elbiler bidrar til å øke antall kjøretøy og skape mer biltrafikk. Det er viktig at folk kjøper elbil framfor bensin- og dieselbil dersom de først kjøper en bil, men elbilene er også areal- og ressurskrevende og bidrar til køer. Eventuelt kan CO2-komponenten i engangsavgiften på bensin- og dieselbiler økes ytterligere.

Forslag til anmodningsvedtak

Naturvernforbundet oppfordrer Stortinget til å vedta etterfølgende forslag til anmodningsvedtak, blant annet for å gjøre transportpolitikken i tråd med anbefalingene fra det regjeringsoppnevnte Klimautvalget 2050, som legger vekt på at utfordringene må løses i tråd med det såkalte UFF-prinsippet (unngå - flytte - forbedre):

  • Stortinget ber regjeringen skrinlegge videre planlegging av tredje rullebane på Gardermoen.

  • Stortinget ber regjeringen utrede 30 km/t som generell fartsgrense i byer og tettsteder, med sikte på innføring i løpet av 2026.

  • Stortinget ber regjeringen utrede å skjerpe nullvekstmålet for byene til 20 prosents reduksjon og der næringstransporter også omfattes.

  • Stortinget ber regjeringen gjennomgå alle prioriterte veiprosjekter i NTP med sikte på å nedskalere utbyggingsomfanget for å redusere kostnader, spare matjord og natur og kutte klimagassutslipp.
: