Skriftlig innspill fra IKO Institutt for kirke og oppvekst

Høring: Representantforslag om økt grunnbemanning i barnehage
Innspillsdato: 29.04.2025

Bemanningsnorm for åpen barnehage

IKOs barnehagenettverk består av 115 medlemsbarnehager, hvorav 23 er åpen barnehage. På vegne av medlemsbarnehagene vil IKO Institutt for kirke og oppvekst oppmuntre Stortingets arbeid med å styrke bemanningsnormen som et redskap for å bidra til barns beste i barnehagene. IKO er enig med forslagsstillerne i at det er behov for forbedringer i bemanningsnormen.

Bemannings- og pedagognormen ligger i dag på fire juridiske nivåer. IKO mener at forankringen av det fjerde nivået er svakt, og bør løftes opp for at bemanningsnormen skal fungere for alle barnehager. Når Stortinget skal behandle representantforslaget om å styrke bemanningsnormen, bør Stortinget be Regjeringen om å rette opp i denne svakheten.

  1. Det første nivået er barnehagelovens §§ 25 og 26. § 25 gir en forskriftshjemmel om pedagogisk bemanning og dispensasjon. § 26 setter et krav til at bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet, og tallfester antall ansatte pr barn.
  2. Det andre nivået er forskriftene som departementet har fastsatt med hjemmel i § 25 andre ledd. Kommunens ettårige dispensasjoner fra kravet til grunnbemanning er også hjemlet i loven, og er derfor også på dette andre nivået.
  3. Det tredje nivået er veilederen som Utdanningsdirektoratet har utarbeidet på oppdrag fra kunnskapsministeren, som en del av arbeidet bestilt av partiene på Stortinget om å tydeliggjøre hvordan regelverket for bemanning skal forstås.
  4. Det fjerde nivået er en tolkningsuttalelse fra Utdanningsdirektoratet som ligger i et brev til Fylkesmannsembetene, datert 26.08.2014. Denne er tilgjengelig på https://www.udir.no/globalassets/upload/lov_regelverk/tolkninguttalelser_barnehage/pedagogisk_bemanning_apne_barnehager.pdf .

Det er kun tolkningsuttalelsen på det fjerde nivået som passer for de 107 åpne barnehagene i landet. Disse barnehagene forholder seg ikke til bemanningsnormene på de tre nivåene over, fordi barnehagene ikke har faste plasser, og fordi barna har med seg en egen omsorgsperson – som oftest foreldrene – som bidrar med omsorg, tilstedeværelse, samspill og lek med egne barn.

IKOs forslag

IKO ber Stortinget fatte følgende vedtak i saken om økt grunnbemanning i barnehage:

Stortinget ber Regjeringen raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om en egen forskriftshjemmel for pedagogisk bemanning og grunnbemanning i åpne barnehager, for at det skal framgå tydeligere av regelverket for bemanning hva som må forstås som et minstekrav for finansiering av åpne barnehager.

Hvorfor bør dette vedtas?

IKO erfarer at flere kommuner som skal beregne tilskudd til private åpne barnehager, gjør alt de kan for å kunne beregne lavest mulig tilskudd. Dette viser at kommuneadministrasjonen verken har forståelse for hva det koster å drive en åpen barnehage, eller hvilken samfunnsøkonomisk verdi det pedagogiske tilbudet har.

Ved å løfte opp reglene for pedagogisk bemanning i åpen barnehage, vil det være klarere hva tilskuddet er ment å dekke. Det skal først og fremst dekke personalkostnader for to til fire ansatte, avhengig av hvor mange barn barnehagen er godkjent for. Det bør være en selvsagt forutsetning for tilskuddsberegningen at tilskuddet skal være tilstrekkelig for en forsvarlig pedagogisk bemanning i tråd med barnehageloven §§ 24 til 26, men denne selvfølgeligheten er langt fra noen selvfølge. Kommunen kan nemlig velge å beregne tilskuddet til private åpne barnehager ut ifra et gjennomsnittstall for antall barn som møter opp, ikke ut ifra hvor mange ansatte det er behov for. Denne muligheten framgår av tilskuddsforskriften § 8, fjerde ledd.

Kommuner som benytter denne muligheten, finansierer ikke åpen barnehage tilstrekkelig til at ressursbehovet for en forsvarlig pedagogisk virksomhet blir oppfylt. Det framgår av Telemarksforskings nyeste notat om satsberegning for tilskudd til private barnehager. Når Telemarksforsking foreslår 2025-satser for § 8, for åpen barnehage, presiserer de: «Dersom kommunen ved tilskuddsutmåling bruker egne tellinger av barn som avviker fra dette prinsippet, vil barnehagens inntektsnivå avvike fra vår beregning av ressursbehov.» (Telemarksforsking, notat 12/2024, side 21. https://intra.tmforsk.no/publikasjoner/filer/4495.pdf)

Hvorfor er denne saken verdt å ta opp?

De ansatte og foreldrene som bruker åpen barnehage, erfarer hver dag at tilbudet har en stor verdi for det enkelte barnet, for foreldrene, og for fellesskapet. Åpen barnehage er en fantastisk arena for språktrening, helsefremmende arbeid og foreldreveiledning. De ansatte har mye bedre kontakt med barn og foreldre enn helsestasjonstjenesten kan oppnå. For familier med minoritetsbakgrunn er det verdifullt å bli kjent med norsk barnehagekultur før man eventuelt søker plass i ordinær barnehage. Erfaringene våre er at åpen barnehage er en viktig rekrutteringsarena for at disse familiene skal ønske å bruke ordinære barnehager. Fedre finner ny mening i permisjonstiden når de oppdager tilbudet i åpen barnehage. Lavterskel forebyggingstiltak er alltid billigere enn reparasjonstiltak, og det gjelder også i familievern, foreldreveiledning og tidlig pedagogisk innsats.

Samtidig erfarer vi dessverre at kommunepolitikernes og kommuneadministrasjonenes innsikt i denne samfunnsøkonomiske verdien er altfor lav, og at flere kommuner utnytter den muligheten som tilskuddsregelverket gir for at tilskuddet kan settes lavere enn ressursbehovet.

Når de ansatte i åpen barnehage hver uke merker verdiene av sitt arbeid, gir de seg likevel ikke, men driver videre med magre økonomiske betingelser og en stor offervilje. De har fått fritak fra husleie, de lar være å ta ut lønnsøkning, de argumenterer i månedsvis, år etter år, med kommuneadministrasjon og kommunepolitikere for å få de tilskuddene de trenger for å drive videre. Men selv om det glødende engasjementet hos driverne av åpen barnehage lenge har vært nok, trenger de nå både mer anerkjennelse og bedre økonomiske forutsetninger for å holde ut det verdifulle arbeidet sitt.

IKO vil gjerne invitere representantene i utdannings- og forskningskomiteen til å besøke en åpen barnehage i nettverket vårt, slik at de selv kan erfare de verdiene vi omtaler her. Vi kan bistå med kontaktinformasjon og avtaler.

 

På vegne av IKOs barnehagenettverk

Asbjørn G. Håkonseth

rådgiver, IKO Institutt for kirke og oppvekst