Vedlegg 5

Brev fra Nærings- og handelsdepartementet ved næringsminister Lars Sponheim til næringskomiteen datert 1. desember 1997

Vedr. St.prp. nr. 1 (1997-1998) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998) kap 966 post 50 Støtte til skipsbyggingsindustrien

       Jeg viser til ditt brev av 28. desember 1997 med to spørsmål om støtte til skipsbygging.

       1. Hvilket beløp må det budsjetteres med på kap 966 post 50 for at man skal kunne opprettholde verftsstøtten på 9 %.

       Svar: På statsbudsjettet for 1997 er det bevilget 800 mill. kroner til dekning av utbetalinger knyttet til kontrakter inngått i 1997. I Statsbudsjettet for 1998 ( St.prp. nr. 1(1997-1998)) er det foreslått en bevilgning på 595 mill. kroner. Forutsetningen er her at støttesatsen reduseres fra 9 /4,5 % til 7,5 /3,75 % og at det ikke lenger gis byggetilskudd i samband med eksport av fiskefartøy til EØS-land. Virkningen av å oppheve støtten til fiskefartøy for EØS-land er beregnet til 50 mill. kroner og virkningen av reduserte støttesatser er beregnet til 155 millioner.

       Ut fra disse forutsetninger mener departementet at det er grunn til å anta dersom støtten settes til 9 og 4,5 % vil bevilgningsbehovet for 1998 over kap 966 post 50 bli 750 mill. kroner.

       2. Er det enighet mellom departementet og næringen om nivået på antatt kontraktsmasse / kontraktsvolum gitt ulike støttesatser?

       Svar: Departementets utgangspunkt er en støtteberettiget kontraktsmasse på om lag 8,3 mrd. kroner ved 9 og 4,5 % i byggetilskudd. Ved byggetilskudd på 7,5 og 3,75 regner en med en kontraktsmasse om lag 8 mrd. kroner. Leveringer av fiskefartøy til EØS er da unntatt fra kontraktsvolumet som er referert ovenfor, siden disse ikke lenger vil antas å være støtteberettigete.

       Departementet har vært i kontakt med TBL-skip om dette spørsmålet. TBL-skip mener at departementet har lagt for høye anslag til grunn. Det gjelder såvel ved en støttesats på 9 / 4,5 % som ved en støttesats på 7,5 / 3,75 %. Ut fra en vurdering av den nåværende ordresituasjonen, anser TBL at det er grunn til å anta at ordreinngangen i 1998 ved en støttesats på 9 % vil være under 7 mrd kroner, mens den støtteberettigete ordreinngangen ved byggetilskuddsatser på 7,5 og 3,75 antas å endre opp under 6 mrd kroner.

       Departementet vil anslå at bevilgningsbehovet basert på TBL-skip sine forutsetninger om kontraktsvolum på 7 mrd kroner vil ligge på om lag 640 mill kroner dersom støttesatsen settes til 9 / 4,5 %. Ved en støttesats på 7 /3,75 vil bevilgningsbehovet basert på TBL-skips forutsetninger om et kontraktsvolum på 6 mrd kroner bli på om lag 450 mill. kroner.

       TBL-skip og departementet er begge enige om at det alltid vil være stor usikkerhet knyttet til slike anslag.

       Departementet vil påpeke at kontraktsinngangen i 1997 trolig vil ligge godt over 8 mrd kroner. Det er imidlertid faktorer som peker i retning av noe lavere kontraktsinngang i 1998. Mange verft har nå fylt opp ordrebøkene slik at det er begrenset hvor mange nye kontrakter som kan komme inn i 1998. TBL-skip viser til at de fleste skipsbyggingskontraktene nå er kontrakter om bygging av forsyningsfartøy og andre fartøy knyttet til petroleumsvirksomhet, og at det er begrenset hvor mange flere slike fartøy det er behov for. Samtidig peker TBL-skip på at verft i andre land nå er i ferd med å yte sterkere konkurranse innenfor dette markedssegmentet.